معاون شرکت راهآهن:مجوز تأمين 300 دستگاه واگن مسافري از محل منابع تهاتر نفت صادر شدمعاون شرکت راهآه
معاون شرکت راهآهن:مجوز تأمين 300 دستگاه واگن مسافري از محل منابع تهاتر نفت صادر شدمعاون شرکت راهآهن گفت: اخيرا توانستيم مجوزي را از محل منابع تهاتر نفت دريافت کنيم که 300 دستگاه واگن مسافري به صورت اقدام فوري تهيه شود و درحال انجام تشريفات اداري آن هستيم.محمد هادي ضيايي مهر در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه درحال حاضر 1324 دستگاه واگن آماده به کار مسافري و خدماتي خودکشش در کشور داريم، گفت: اين قطارها در دوبخش برون شهري و حومهاي خدمات مسافري ارائه ميدهد. متوسط عمر اين واگنها 32 سال است و در سال 31 ميليون مسافر را جابهجا ميکنند. وي افزود: بخش مسافري اقتصاد مناسبي ندارد زيرا هزينههاي نگهداشت ناوگان بالا است اما درآمد کسب شده از اين حوزه کافي نيست. شرکتهاي مسافري نميتوانند نرخ بليتها را متناسب با هزينههايشان تعيين کنند و اين درحاليست که کل واگنهاي مسافري متعلق به شرکتهاي خصوصي است و 11 شرکت بخش خصوصي در کشور وجود دارد که واگنهاي مسافري متعلق به آنها است.معاون ناوگان راهآهن جمهوري اسلامي ايران تصريح کرد: با اين اقتصاد ضعيف شرکتهاي بخش خصوصي تمايلي به توسعه ناوگان طي سالهاي گذشته نداشتند گرچه اخيرا تمايلات بيشتر شده و شرايط کمي بهتر شده است و نوسازي و بهسازي صورت گرفته ولي واقعا کافي نيست و دولت و مجلس بايد به بخش مسافري نگاه حمايتي داشته باشند تا شرکتها بتوانند سرمايهگذاري کنند و متوسط عمر ناوگان را کمتر کنيم. در حقيقت با نوسازي و ورود ناوگان جديد اين مهم محقق ميشود.وي در پاسخ به اين سؤال که آيا ناوگاني که عمر بالاي 32 سال دارند نبايد از شبکه جابهجايي مسافر خارج شوند؟ گفت: واگنهاي بالاي 30 سال طي مقررات خاص تدوين شده توسط راهآهن، در دو سطح يک و دو بازسازي ميشوند. در واقع اين واگنها تحت فرآيند بازسازي قرار ميگيرند و کل اقلام و قطعات آنها تعويض و نوسازي ميشود. بنابراين اينگونه نيست که عمر آنها زياد شود و تغييري نکنند و همچنان به سير ادامه دهد. ضيايي مهر در پاسخ به اينکه به چه تعداد واگن مسافري نياز داريم تا جابهجايي مسافران بدون دغدغه انجام شود؟ گفت: واگنها عليرغم عمر بالا ولي به دليل مراقبتها فني که توسط بخش خصوصي و شرکت راهآهن انجام ميشود کيفيت مناسبي دارند اما براي اينکه از لحاظ کمي و کيفي نياز حوزه مسافري را برطرف کنيم بايد حداقل به همين ميزاني که واگن داريم واگن جديد اضافه کنيم و سرمايهگذاري در اين بخش صورت گيرد.وي ادامه داد: افزايش ناوگان هم نياز شبکه در محورهاي جديد را برآورده ميکند هم فاصله عرضه و تقاضا رامتعادلتر ميکند و باعث ميشود مردم راحتتر بليت خريداري کنند. ولي بايد سرمايهگذاري انجام شود که اين سرمايهگذاري اوليه سنگين است و بايد تحت حمايت ويژه قرار گيرد. بخش مسافري راهآهن نياز به توجه ويژه دارد. اينکه انتظار داشته باشيم شرکتها به تنهايي کاري انجام دهند و اين بخش را تکان اساسي دهند واقعا دور از ذهن است و بايد سياستها و بستههاي حمايتي وجود داشته باشد.به گفته وي، اخيرا توانستيم مجوزي را از محل منابع تهاتر نفت بگيريم تا 300 دستگاه واگن مسافري به صورت اقدام فوري تهيه شود. مجوزهاي آن دريافت شده و تشريفات اداري درحال انجام است که در نهايت بتوانيم 300 دستگاه واگن خيلي سريع تامين کنيم. معاون ناوگان راهآهن در پاسخ به اين سؤال که اين 300 دستگاه از چه محلي تامين ميشوند، گفت: کشور توانمندي خوبي در جهت توليد واگن مسافري وجود دارد. چند شرکت توليدي در کشور داريم که در حوزه واگن مسافري توانمند هستند اگرچه ظرفيتهاي تعريف شدهاي دارند ولي اگر منابع تامين شود و حمايتها و بستههاي تشويقي وجود داشته باشد، رويکرد راه آهن استفاده از ظرفيتهاي توليد داخل است. اگر ظرفيتهاي توليد داخل استفاده و مجددا نياز فوري ايجاد شد از محل واردات آن را برطرف خواهيم کرد. ولي اولويت اول استفاده از توان داخلي است. نهايتا امسال بتوانيم تشريفات اداري آن را طي و مقدمات آن را فراهم کنيم که گام مهم و رو به جلويي خواهد بود.