رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه گفت: درحال حاضر 40 درصد از درخواستهاي مردم از قوه قضاييه بهطور غيرحضوري توسط مراجعان ثبت و پيگيري ميشود.محمد کاظميفرد با اشاره به اهميت تسهيل دسترسي شهروندان به خدمات قضايي، گفت: يکي از سياستهاي کلان دستگاه قضا، واگذاري انجام خدمات قابل واگذاري به مردم و يا بهعبارت ديگر، ايجاد خودکاربري است تا مراجعان عدليه اين امکان را داشته باشند، در هر زمان و مکان، راسا درخواست خود را ثبت و به قوه قضاييه و مرجع قضايي مربوطه ارسال نمايند.رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه افزود: در گام نخست و با توسعه فناوريهاي نوين و ايجاد زيرساختهاي لازم، تمامي خدمات قضايي قابل ارائه در دفاتر خدمات الکترونيک قضايي براي مراجعان حرفهاي دستگاه قضا از جمله وکلا، کارشناسان رسمي و نمايندگان حقوقي دستگاهها بهصورت کامل و صد در صد غيرحضوري ارائه شد.وي با اشاره به تفاهمنامه مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در ضمن اين تفاهمنامه مقرر شد تا دستگاه قضا با ايجاد سامانه «خودکاربري دانشآموختگان حقوقي»، دسترسي اساتيد، دانشآموختگان و فارغالتحصيلان رشته حقوق به سامانه مورد اشاره را ايجاد نمايد تا اين اشخاص نيز همچون مراجعان حرفهاي دستگاه قضا بتوانند بهصورت خودکاربري به خدمات قضايي دسترسي داشته باشند و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز موظف شد تا اشخاص داراي دانش حقوقي را براي ايجاد دسترسي لازم به اين مرکز معرفي کند.وي با اشاره به امکان ثبت و ارسال 50 درصد از عناوين لوايح و اظهارنامه بهصورت خودکاربري براي اشخاص حقيقي افزود: توسعه خودکاربريها براي اشخاص عادي بهصورت تدريجي، سادهسازي شده و با بهرهگيري از هوش مصنوعي درحال انجام است و بهزودي امکان ثبت دادخواست و شکواييه نيز براي مردم عزيز فراهم خواهد شد تا سبد خدمات الکترونيک قضايي بهصورت خودکاربري براي مراجعان کامل شود.رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه گفت: آمارها حاکي از اين است که در سال گذشته، بيش از 12 ميليون لايحه، شکواييه و دادخواست بهصورت خودکاربر در سامانه ثبت شده که رقمي در حدود 37 درصد از کل خدمات ثبت شده را شامل ميشود که رشد 32 درصدي را در مقايسه با مدت مشابه در سال 1401 و رشد 35 درصدي را در مقايسه با مدت مشابه در سال 1400 نشان ميدهد و حاکي از استقبال گسترده و رضايت جامعه حقوقي کشور از کارآمدي و سهولت اين خدمت است.رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه با بيان اينکه توسعه خودکاربريها براي مراجعين عادي دستگاه قضا با بهرهگيري از ظرفيت هوش مصنوعي درحال گسترش و انجام است، گفت: درحال حاضر 40 درصد از درخواستهاي مردم از قوه قضاييه بهطور غيرحضوري توسط مراجعين ثبت و پيگيري ميشود.وي افزود: مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه با بهرهگيري از ظرفيت هوش مصنوعي بهدنبال اين است تا بهصورت تدريجي مراجعان عادي و اشخاصي که حتي فاقد دانش حقوقي هستند، امکان اين را داشته باشند تا درخواستهاي خود از قوه قضاييه را بهصورت خودکاربري ثبت و پيگيري نمايند.رئيس مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه با اشاره به خدماتي که درحال حاضر بهصورت خودکاربري به مراجعين دستگاه قضا ارائه ميشود، گفت: بررسيها حاکي از اين است که درحال حاضر 60 درصد از درخواستهاي صدور گواهيهاي عدم سوءپيشينه و 30 درصد از ثبتنامهاي ثنا بهصورت کاملا الکترونيک و خودکاربري انجام ميشود.