حضرت آيتالله جوادي آملي از مراجع تقليد با تأکيد بر اينکه مسئولان بايد تا حد توان خود براي اجراي عدالت و آرامش مردم بکوشند، گفتند: اگر ميان دولت و ملت شکاف ايجاد شود، اساس نظام آسيب ميبيند.حضرت آيتالله جوادي آملي در جلسه هفتگي درس اخلاق خود که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، در ادامه شرح نهجالبلاغه و در تفسير کلام قصار 183 اميرالمؤمنين(ع) با مضمون "مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلَّا كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلَالَةً" اظهارداشت: هر جا اختلاف در ادعا باشد، يکي از آن دو بر باطل است، زيرا دو حق هرگز با هم تعارض ندارند، دو مؤمن و دو طاهر، هيچ وقت با هم اختلاف ندارند.ايشان با تبيين معناي واژه «اختلاف» افزود: اختلاف دو گونه است؛ گاهي از خلافت ميآيد و گاهي از مخالفت. اگر اختلاف از خلافت باشد، رحمت است؛ مانند همين اختلافي که در نظام هستي هست که خداوند ميفرمايد ما اين اختلاف شب و روز را انجام داديم، اين اختلاف، تضاد و نزاع نيست، بلکه جانشيني و تداوم است؛ و پيامبر نيز درباره جامعه اسلامي فرمود: « اخْتِلافُ اُمّتي رَحمَةٌ» در جامعه اسلامي نيز اختلاف امتي که به معناي همکاري و جانشيني در انجام وظيفه باشد، رحمت است؛ اما اختلافي که ريشه در مخالفت داشته باشد، منشأ فساد و گمراهي است. اين اختلاف، غده بدخيم است، از همين روست که فرمود: هر اختلافي که بر پايه مخالفت باشد، يکي حق است و ديگري باطل و اگر به نزاع و تقابل بين افراد و گروهها بينجامد، انحراف از مسير الهي است.اين مرجع تقليد در ادامه، ضمن اشاره به نامههاي اميرالمؤمنين(ع) در نهجالبلاغه درباره کارگزاران حکومت، بر ضرورت پرهيز از اختلاف ميان ملت و دولت تأکيد کرد و افزود: اگر ميان دولت و ملت شکاف ايجاد شود، اساس نظام آسيب ميبيند. اگر مسئولي ميان خواستههاي عقلاني و نفسانياش متزلزل باشد، از عدالت دور ميشود.ايشان با اشاره به سخنان اميرالمؤمنين عليهالسلام در نامه 59 نهجالبلاغه تأکيد کرد: حضرت به اسود بن قطبه ميفرمايد: «فَإِنَّ الْوَالِيَ إِذَا اخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِكَ كَثِيراً مِنَ الْعَدْلِ»، اگر خواست و ميل والي يكسان نباشد و اختلاف دروني داشته باشد، از عدالت باز ميماند. زيرا کسي که دل و عقلش در مسير واحدي حرکت نميکند، نميتواند عادل باشد. چنين فردي فاسد و خود بيمار است و جامعه را نيز بيمار ميکند. اين مرجع تقليد تأکيد کرد: در نهجالبلاغه آمده است: اگر عدالت رعايت شود، دولت پايدار ميماند؛ اما هرگاه والي بر مردم سخت گيرد يا در ميان مردم عدالت نباشد، سخنها دوگانه ميشود، نشانههاي ظلم آشکار ميگردد و دين آسيب ميبيند. در چنين وضعي، حفظ مملکت کار آساني نيست.حضرت آيتالله جوادي آملي با تأکيد بر اينکه مسئولان بايد تا حد توان خود براي اجراي عدالت و آرامش مردم بکوشند، افزود: آنچه از توان شما برميآيد انجام دهيد و در عين حال به مردم وعدههاي صادق بدهيد تا ملت نه بيراهه برود و نه راه کسي را ببندد. اين تلاشها در مسير حفظ نظام، خود نوعي جهاد است.ايشان در ادامه با اشاره به روايت پيامبر اکرم (ص)، درباره معناي گسترده جهاد، اظهار داشت: روزي رسول خدا (ص) در مسير حرکت خود با جمعي از اصحاب عبور ميکردند. جواني نيرومند را ديدند که با نشاط و توان در رفتوآمد بود. برخي از اصحاب گفتند:اي کاش اين جوان در راه خدا و در ميدان جنگ حضور داشت. پيامبر فرمودند: راه خدا تنها جبهه و ميدان نبرد نيست؛ اگر اين جوان بيرون آمده تا پدر و مادر پير خود را تأمين کند، در راه خداست؛ اگر براي رسيدگي به همسر و فرزندانش تلاش ميکند، در راه خداست؛ اگر براي حفظ آبرو و عزت خويش کار ميکند، در راه خداست؛ و اگر براي پرداخت بدهي خود يا رفع نياز مردم ميکوشد، او نيز در مسير الهي گام برميدارد.ايشان افزود: جهاد تنها در سنگر نظامي نيست؛ در جبهه داخلي نيز ميتوان مجاهد بود. کسي که نظام را حفظ ميکند، آبرو و اقتصاد کشور را پاس ميدارد، گراني را کاهش ميدهد و مشکلات مردم را برطرف ميسازد، او نيز مجاهد فيسبيلالله است و در صف شهدا مأجور خواهد بود.اين مرجع تقليد در پايان تأکيد کرد: اگر مسئولان و مردم هر يک در جاي خود چنين نيتي داشته باشند و براي خدا کار کنند، خير و برکت نصيب جامعه ميشود و نظام اسلامي با عدل و اخلاص استوار ميماند.