موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13225
بازارگاه ملي هوش مصنوعي ايجاد مي‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان ملي هوش مصنوعي را مکلف کردند با استفاده از امکانات و ظرفيت‌هاي موجود نسبت به ايجاد بازارگاه ملي هوش مصنوعي اقدام کنند.نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان جلسه علني گزارش شور دوم کميسيون صنايع و معادن درخصوص طرح ملي هوش مصنوعي را بررسي کرده و در نهايت با پيشنهاد اصلاح کل ماده 10 اين طرح موافقت کردند.براساس ماده 10 اصلاح شده در اين طرح؛ به منظور تسهيل دسترسي به داده‌هاي مورد نياز توسعه هوش مصنوعي و توسعه بازار محصولات هوش مصنوع:الف- مرکز ملي فضاي مجازي مکلف است فرآيند ويژه تبادل داده‌هاي هوش مصنوعي را ذيل کارگروه تعامل پذيري دولت الکترونيکي موضوع ماده (3) قانون مديريت داده‌ها و اطلاعات ملي مصوب 30/ 06/ 1401 راه‌اندازي نمايد. دستورالعمل اجرايي اين بند مشتمل بر اعضا، اختيارات، شيوه و حوزه عملکرد توسط مرکز ملي فضاي مجازي و با همکاري سازمان ملي هوش مصنوعي ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجراشدن اين قانون، تدوين و به تصويب شوراي عالي فضاي مجازي مي‌رسد.‌ب- وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با همکاري سازمان ملي هوش مصنوعي مکلف است با استفاده از امکانات و ظرفيت‌هاي موجود نسبت به ايجاد بازارگاه ملي هوش مصنوعي و کاروران (اپراتور) بخشي داده با مشارکت بخش خصوصي و با هدف عرضه داده‌هاي بخش عمومي مورد تأييد کارگروه موضوع بند (الف) اين ماده و عرضه محصولات و خدمات هوش مصنوعي اقدام نمايد و دستورالعمل اين بند را ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن اين قانون تدوين و به تصويب شوراي اجرايي فناوري اطلاعات برساند.در تبصره اين بند آمده است که دستگاه‌هاي اجرايي مجازند با تأييد سازمان ملي هوش مصنوعي و رعايت احکام قانون مديريت داده‌ها و اطلاعات ملي، نسبت به راه‌اندازي کاروران (اپراتور) بخشي داده با مشارکت بخش خصوصي اقدام نمايند.پ- سازمان‌ ملي هوش مصنوعي، سازمان اداري و استخدامي کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات مکلفند با ايجاد کارگروه مشترک ذيل دبيرخانه شورا و با همکاري دستگاه‌هاي اجرائي ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون نسبت به تهيه دستورالعمل اجرايي کاربست هوش مصنوعي براي افزايش بهره‌وري، توانمندسازي و چابک‌سازي و کاهش زمان ارائه خدمات عمومي اقدام و به تصويب شوراي ملي راهبري هوش مصنوعي برسانند. سازمان ملي هوش مصنوعي مکلف است هر شش ماه يکبار گزارش عملکرد اين بند را به کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي ارسال نمايد.ت- انعقاد قراردادهاي تبادل داده با اشخاص حقوقي يا حقيقي متقاضي، در سقف تعرفه‌هاي مجاز و با رعايت قانون مديريت داده‌ها و اطلاعات ملي و حفظ حريم خصوصي، براي کليه دستگاه‌هاي اجرايي مجاز است. قيمت‌گذاري و تعرفه خدمات موضوع اين بند در چارچوب قوانين و مقررات مربوط، توسط کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تعيين مي‌شود.همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان جلسه علني مجلس با حذف ماده 11 اين طرح موافقت کردند.بيانيه مجلس در تقدیر از تلاش نیروی انتظامی در مقابله با اراذل و اوباشاحمد نادري عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز بيانيه جمعي از نمايندگان در تقدير از تلاش‌هاي هوشمندانه فرماندهي انتظامي جمهوري اسلامي در مقابله با اراذل و اوباش را قرائت کرد.در بخشي از متن اين بيانيه آمده است:در ماه‌هاي اخير اقدامات هوشمندانه و قاطع فرماندهي انتظامي جمهوري اسلامي ايران(فراجا) در صيانت از امنيت عمومي موجب ارتقاء محسوس احساس آرامش در جامعه شده است. بررسي‌هاي انجام شده در کميسيون اصل نود قانون اساسي نشان مي‌دهد که عملکرد اين مجموعه در برخورد هدفمند، مقتدرانه و قانوني با اراذل و اوباش با رويکرد زمين‌گير کردن عناصر شرارت‌زا و ناامن‌کننده محلات با اجراي طرح‌هاي مختلف در سراسر کشور دستاوردهاي قابل تقديري در برقراري نظم و امنيت عمومي به دنبال داشته است که مهمترين آنها عبارتند از: کاهش بيش از 60 درصدي وقوع شرارت‌ها در کشور طي نيمسال نخست 1404، عملکرد دستگيري‌ها تا 498 درصد و کنترل‌ها را تا 874 درصد افزايش داده است اين درحالي است که گزارش‌هاي ميداني نشان مي‌دهد بسياري از اين عناصر پس از اقدامات قاطع پليس، با واسطه‌هاي مختلف براي تسليم و بررسي وضعيت خود به مقرهاي انتظامي مراجعه کردند.همچنين تعداد قابل ملاحظه‌اي از اراذل متواري و تحت تقيب شناسايي و بازداشت شده‌اند به گونه‌اي که بيش از 85 درصد از اراذل نشان‌دار در سطح کشور اکنون در اختيار قانون قرار دارند.در اين طرح رويکرد پليس مقابله با خنثي‌سازي طراحي دشمن با توجه به طرح‌هاي دشمن براي استفاده از اراذل و اوباش در عمليات‌هاي ناايمن‌سازي و جنگ شناختي توسط فراجا يکي ديگر از دستااوردها بوده است.اقدامات مؤثر در صيانت از فضاي رواني جامعه و پيشگيري از بازتوليد ناامني در فضاي مجازي با شناسايي و رصد بيش از 24 هزار نشانگاه در صفحه و حساب کاربري منطبق با اوباشگري که از اين ميان 3 هزار و 583 صفحه فعال در حوزه خشونت و تهديد شناسايي و دستيگر شده‌اند.ايجاد زمينه پالايش و بازگشت اجتماعي افراد اصلاح شده در کنار برخوردهاي قاطع با رويکرد انسان‌محور و اصلاح گرايانه توسط فراجا، بسياري از افراد پالايش و غيرفعال شده‌اند و با وساطت چهره‌هاي مذهبي و اجتماعي در مسير اصلاح قرار گرفته‌اند.در جمع بندي مجلس شوراي اسلامي ضمن قدرداني از فرماندهي کل انتظامي جمهوري اسلامي ايران و زيرمجموعه پرتلاش آن، اعلام مي‌دارد که اقتدار فراجا، اقتدار قانون و امنيت مردم است. مقابله هوشمندانه با ارذل و اوباش، دفاع از حقوق عمومي و آرامش اجتماعي است نه صرفا برخورد انتظامي.