وعده ساخت قطعه دستنخورده آزادراه تهران ـ شمال طي 5 سالرئيس بنياد مستضعفان با وعده ساخت مشروط قطعه 3
وعده ساخت قطعه دستنخورده آزادراه تهران ـ شمال طي 5 سالرئيس بنياد مستضعفان با وعده ساخت مشروط قطعه 3 آزادراه تهران ـ شمال طي 5 سال گفت: مشاوران پيوستهاي زيستمحيطي پروژه را تهيه کردهاند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، حسين دهقان در مراسم تجليل از عوامل اجرايي و فني پروژه آزادراه تهران ـ شمال، عمليات قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال را يکي از پيچيدهترين بخشهاي کار دانست و گفت: در اين قطعه عمدتاً با تونلها، پلها و استحکامات پيچيدهاي مواجه هستيم.وي ادامه داد: به گفته زمينشناسان در اين بخش البرز جوان ناشناخته قرار دارد که تصور ميکنيم در اجراي کار با مشکلات بسياري مواجه خواهيم بود. اگر همه عوامل و دولت همراهي کنند ظرف کمتر از 5 سال کار را انجام خواهيم داد چون رئيسجمهور هم خواستند که زمان را کوتاهتر کنيم.دهقان با اشاره به برآوردهاي گذشته مشاوران و پيمانکاران اين پروژه گفت: پيش از اين با پيمانکار و مشاور خارجي جلساتي داشتيم اما کسي زير 5 سال زمان اجرايي براي اتمام اين قطعه نداده است. بهرغم بهکارگيري همه تجهيزات و امکانات فني و بهروز دنيا ممکن است کار زمان بيشتري بگيرد زيرا با محدوديتهايي در بخش دسترسي و جبهههاي کاري روبهرو خواهيم بود.رئيس بنياد مستضعفان مشکل اصلي در اجراي قطعه سوم را رعايت ملاحظات زيستمحيطي دانست و افزود: مشاوران پيوستهاي زيستمحيطي را تهيه و ارائه کردند اما سازمان حفاظت محيطزيست ميخواهد استانداردهاي خود را در بالاترين سطح اجرايي کند. درحالي که بايد اين سمت کار را هم مورد توجه قرار دهند که اين پروژه بايد اجرايي و عملياتي شود و چه کنيم که علاوه بر عدمتوقف پروژه بتوانيم کمترين آسيب را به محيطزيست بزنيم، در اين راستا اخيراً با رئيس سازمان حفاظت محيطزيست جلساتي داشتيم و قول دادند که قويتر و سريعتر عمل کنند.دهقان افزود: با توجه به سنگيني و فشردگي زماني اجراي قطعه سوم آزادراه نيازمند حجم بالاي اعتبارات مالي است که سالانه حدود 20 تا 30 همت برآورد ميشود، البته به مردم قول ميدهيم که با توسعه همدلي و همراهي دولت اين پروژه ملي را به پايان برسانيم و به نام مردم و نظام جمهوري اسلامي به کشور خدمت کنيم.بهمن سال 97 مديرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، هزينه ساخت قطعه 3 آزادراه تهران ـ شمال را 7 همت اعلام کرده بود که در کمتر از 7 سال اين رقم به 150همت افزايش يافته است.خيرالله خادمي گفته بود: قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال حدود 26 درصد پيشرفت فيزيکي داشته و تاکنون 550 ميليارد تومان در آن هزينه شده است. ساخت قطعه سوم نيز با قيمت روز به حدود 4700 ميليارد تومان نياز داشت، اما با توجه به پنج سال زمان مورد نياز براي اجرا، اين رقم نزديک به 7000 ميليارد تومان برآورد شد، در مجموع، تکميل قطعات دوم و سوم آزادراه به سرمايهاي حدود 10 هزار ميليارد تومان نياز خواهد داشت.با توجه به نياز سالانه 20 تا 30 هزار ميليارد توماني قطعه ساخت آزادراه تهران ـ شمال به منابع مالي، اگر قرار باشد در 5 سال اعلامشده ازسوي رئيس بنياد مستضعفان، اين قطعه ساخته شود بين 120 تا 150 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است، اين بدان معناست که در کمتر از 7 سال هزينه ساخت قطعه 3 آزادراه افسانهاي بيش از 2000 درصد افزايش يافته است.