رئيس پليس راهور فراجا اعلام کرد: در شهريورماه هر رانندهاي که مرتکب يک تخلف حادثهساز شود، گواهينامهاش بهصورت سيستمي تا سه ماه متوقف خواهد شد.به گزارش خبرنگار ما سردار تيمور حسيني در نشست خبري با خبرنگاران ضمن قدرداني از تلاشهاي اصحاب رسانه درباره برنامههاي شهريورماه پليس راهور براي تعطيلات آخر تابستان گفت: شهريور همواره يکي از ماههاي پر تردد جادهاي است. در همين راستا براي حفظ ايمني ترددها، برخورد با تخلفات حادثهساز بهطور جدي در دستور کار پليس قرار دارد. همانند نيمه دوم تعطيلات نوروز، در شهريورماه نيز هر رانندهاي که مرتکب يک تخلف حادثهساز شود، گواهينامهاش بهصورت سيستمي تا سه ماه متوقف خواهد شد.به گفته رئيس پليس راهور فراجا، اين توقف سيستمي به معناي آن است که اگر راننده در اين مدت مرتکب تصادف يا تخلف ديگري شود، حکم تخلف «رانندگي بدون گواهينامه» براي او لحاظ خواهد شد سردار حسيني تأکيد کرد: تخلفاتي همچون حرکات مارپيچ، سبقت غيرمجاز، عبور از چراغ قرمز و ساير رفتارهاي پرخطر رانندگي مشمول اين قانون خواهند بود. لذا رانندگان بايد بيش از گذشته مراقب رفتارهاي ترافيکي خود باشند.وي در بخشي از اين گفتگوي خبري گفت:ما در مقاطعي از جمله حمله رژيم صهيونيستي و موضوع تخليه تهران با حجم بيسابقه تردد خودروها در محورهاي مواصلاتي مواجه شديم. در آن شرايط سه شبانهروز بهطور مستمر درگير مديريت ترافيک بوديم و همزمان بايد موضوع سوخترساني به خودروها را نيز مديريت ميکرديم. در همان شب نخست، بيش از 30 تانکر سوخترسان را با اسکورت ويژه و حتي خلاف مسير ترافيکي هدايت کرديم تا خللي در تأمين سوخت مردم ايجاد نشود.وي افزود: با وجود اينکه هيچ پيشآگاهي نسبت به وقوع چنين شرايطي نداشتيم، اما با اقدام به موقع و استفاده از تجربيات گذشته توانستيم ظرف 72 ساعت نخست به شکلي عمل کنيم که هيچکس در محورهاي مواصلاتي بهويژه اطراف تهران با مشکل جدي مواجه نشود.رئيس پليس راهور فراجا همچنين با اشاره به اقدامات پليس راهور در ايام اربعين گفت: با توجه به شرايط خاص جوي و افزايش حجم ترددها نسبت به سالهاي گذشته، امسال مديريت ترافيک به مراتب منظمتر انجام شد. در هيچ يک از مرزها و محورهاي مواصلاتي شاهد گره ترافيکي نبوديم و ساماندهي خودروهاي شخصي، ناوگان مسافربري و ورود و خروج زائران حسيني بدون مشکل انجام شد. حتي تا 72 ساعت پس از اربعين نيز فعاليتها ادامه داشت و خللي در ترددها مشاهده نشد.سردار حسيني در خصوص آمار تصادفات در اين ايام نيز گفت: در ايام اربعين امسال در حوزه تصادفات جرحي و فوتي 17 درصد کاهش داشتهايم. البته آمار رسمي توسط پزشکي قانوني تا پايان شهريور اعلام خواهد شد، اما در صورت تأييد اين روند، براي دومين سال متوالي شاهد کاهش تصادفات در کشور خواهيم بود.وي در پاسخ به سؤالي در خصوص تصادفات گفت: در وقوع تصادفات، عامل انساني بيش از 92 درصد نقش دارد. ازسوي ديگر، در بخش نتايج و پيامدها نيز اگر وسايل نقليه از نظر ايمني و استحکام بدنه در وضعيت بهتري قرار داشته باشند، حتي با همين تعداد تصادف موجود، ميزان مجروحان و جانباختگان کاهش پيدا ميکند.وي افزود: به عبارت ديگر، حتي اگر فرض کنيم هيچ چيز ديگري تغيير نکند اما استاندارد ايمني خودروها ارتقا يابد، آمار فوتيها و مصدومان کاهش خواهد يافت. بنابراين علاوه بر اصلاح رفتار رانندگان، ارتقاي ايمني ناوگان هم بايد بهصورت جدي دنبال شود.رئيس راهور فراجا عنوان کرد: بنابراين وقتي درباره تصادفات صحبت ميکنيم، بايد در درجه اول به عامل انساني توجه کنيم؛ زيرا برخورد با رفتار متخلفانه راننده مهمترين ابزار پيشگيري است. ابزار کنترل عامل انساني هم اعمال قانون است.وي تأکيد کرد: ضمن اين که من با اين تفکر که «افزايش نرخ جريمه به ضرر مردم و بهخصوص اقشار ضعيف است» کاملا مخالفم. جريمه مانند آب يا نان نيست که اجبار در مصرف داشته باشد.آيا کسي مجبور است سبقت بگيرد؟ يا مجبور است با سرعت غيرمجاز حرکت کند؟ وقتي من سرعت قانوني را رعايت ميکنم، نه جريمه ميشوم و نه دچار فشار مالي.سردار حسيني در پايان خاطرنشان کرد: پس بهتر است منطقمان اين طور نباشد که «اگر جريمه زياد شود، به مردم فشار ميآيد». در تمام کشورهاي دنيا، افزايش بازدارندگي از طريق بالا بردن نرخ جريمه يک امر پذيرفته شده است. گاهي اوقات وقتي بحث مقايسه با کشورهاي اروپايي پيش ميآيد، برخي فقط به نکاتي که دلشان ميخواهد اشاره ميکنند، اما واقعيت اين است که در همان کشورها سختگيرانهترين قوانين و بالاترين جريمهها براي تخلفات رانندگي اعمال ميشود.