موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13155
معاون ارتقاي کسب‌ و کارهاي بين‌المللي سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:افزايش 3 برابري ارزش صادرات در صورت حذف خام‌فروشي

معاون ارتقاي کسب‌وکارهاي بين‌المللي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: اکنون متوسط ارزش هر تن کالاي صادراتي ايران بين 370 تا 380 دلار است و اگر خام‌فروشي کنار گذاشته شود، اين عدد مي‌تواند به حدود 1200 دلار برسد.به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، امير روشن‌بخش با اشاره به پژوهش‌هاي صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت ايران، گفت: در دنيا، به‌ويژه در چين، 60 درصد صادرات توسط واحدهاي کوچک و متوسط (SME) انجام مي‌شود. اين واحدها 90 درصد از توليد ناخالص داخلي چين و 80 درصد اشتغال اين کشور را به عهده دارند. همچنين در کشورهايي مانند آلمان نيز 99 درصد شرکت‌ها کوچک و متوسط‌ هستند. اين کشورها صادرات واقعي خود را براساس کالاهايي با ارزش افزوده بالا و نهايي پايه‌گذاري کرده‌اند، به همين دليل علاوه‌بر افزايش درآمد ملي، شاهد اشتغال پايدار در اين کشورها نيز هستيم.وي با بيان اينکه سازمان توسعه تجارت ايران با يک نگاه بنيادي، طرحي را با عنوان «ارزيابي آمادگي صادرات براي حمايت از شرکت‌هاي کوچک و متوسط راه‌اندازي کرده است، تصريح کرد: در بررسي‌هاي ما مشخص شد بسياري از اين شرکت‌ها دانش صادراتي ندارند اما تمايل دارند وارد اين حوزه شوند از اين‌رو در اين طرح، شرکت‌هايي که ارزيابي آمادگي صادرات را با موفقيت پشت سر بگذارند، مي‌توانند وارد بازار صادراتي شوند و اگر آمادگي لازم را نداشته باشند، در زنجيره‌اي از همکاري با شرکت‌هاي مديريت صادرات EMCها قرار مي‌گيرند تا صادرات از طريق اين شرکت‌ها انجام شود.معاون ارتقاي کسب‌وکارهاي بين‌المللي سازمان توسعه تجارت ايران، ادامه داد: اين مدل همکاري براي اولين بار به‌صورت کشوري پياده‌سازي مي‌شود؛ به‌طور مثال، اگر شرکتي بخواهد به روسيه صادرات داشته باشد، مي‌تواند از خدمات شرکت‌هاي مديريت صادرات که در روسيه مستقر هستند و بازار آنجا را به‌خوبي مي‌شناسند، استفاده کند؛ اين شرکت‌هاي مديريت صادرات با بررسي بازار هدف، نيازهاي بسته‌بندي، استانداردها و سليقه مصرف‌کننده در آن کشور را به توليدکننده منتقل مي‌کنند تا کالاي توليدشده، متناسب با نياز آن بازار باشد.روشن‌بخش تأکيد کرد: اين رويکرد باعث مي‌شود هم شرکت‌هاي کوچک و متوسط تقويت شوند، هم محصولات آن‌ها به صورت صادرات‌محور توليد شود. ازسوي ديگر، افزايش کيفيت داخلي نيز بهبود پيدا مي‌کند. وقتي محصولات با کيفيت و صادرات‌محور توليد شوند، بازارهاي بيشتري براي آن‌ها ايجاد خواهد شد و اشتغال در کشور نيز توسعه خواهد يافت. به‌عنوان مثال، درحال حاضر متوسط ارزش هر تن کالاي صادراتي ايران بين 370 تا 380 دلار است؛ اگر خام‌فروشي کنار گذاشته شود، اين عدد مي‌تواند به حدود 1200 دلار برسد؛ يعني نزديک به سه برابر.