وزارت بهداشت اعلام کرد: براساس بررسيهاي انجام شده، سال گذشته حدود 17 ميليارد دلار خسارت از محل آلودگي هوا به کشور وارد شده که اگر با دلار 82 هزار توماني محاسبه کنيم، اين ميزان خسارت حدود هزار و 394 هزار ميليارد تومان شامل تعطيليها تا مرگ انسانها و از کار افتادگي ميشود.رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت افزود: اين خسارتها براساس فرمولهاي بانک جهاني قابل محاسبه است. اين ميزان خسارت، بيش از بودجه سالانه وزارت بهداشت است، وقتي پيشگيريها مورد نظر قرار نميگيرد، اين خسارتها به تمام دستگاههاي اجرايي و همه مردم وارد ميشود و نه تنها اين خسارتها از جيب ما رفته، بلکه منجر به از دست رفتن جان عزيزان ما شده است.وي ادامه داد: حوزههاي مختلف وزارت بهداشت در زمينه آلودگي هوا وظايف مختلفي دارند؛ يکي از اين موارد، کمي سازي خسارتهاي بهداشتي و اقتصادي وارده درباره آلودگي هواست که در حدود يک ماه اخير، محاسبات مربوط به يک سال گذشته انجام شده است.فرهادي با بيان اينکه در سال گذشته، بيش از 58 هزار مرگ منتسب به آلودگي هوا در کشور گزارش شده که بيش از هشت هزار مورد آن مربوط به استان تهران است، افزود: اين مرگها در بيماران مختلف از جمله بيماريهاي قلبي عروقي، تنفسي، بيماريهاي صعب العلاج و سرطانها رخ داده است؛ حتي برخي بيماران که بيماري زمينهاي نداشتهاند و براساس آلودگي هوا دچار حمله قلبي شده و فوت کردهاند نيز مورد بررسي قرار گرفتهاند.رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت درباره تعطيلي مدارس به واسطه آلودگي هوا هم گفت: وزارت بهداشت از تعطيلي مدارس خوشحال نميشود، اما وقتي متوجه ميشويم که شرايط جوي ميتواند منجر به مرگ انسانها شده و سلامت شهروندان را به خطر بيندازد، بايد از اين مُسکن موقت استفاده کرد.وي يادآور شد: تمهيدات کميته اضطرار آلودگي هوا که به درخواست وزارت بهداشت در نظر گرفته ميشود، اقدامات آني و کوتاه مدت محسوب ميشوند؛ اقدامات بلند مدت رفع شرايط موجود است، يعني با توجه به جغرافياي شهر تهران يا ساير کلانشهرها، بايد اقداماتي براي رفع آلودگي هوا انجام شود.فرهادي تصريح کرد: اگر اقدامات بلند مدت براي رفع آلودگي هوا که مربوط به 21 دستگاه اجرايي است، انجام شود، شاهد اين وضعيت در آلودگي هوا نخواهيم بود. اگر سوخت اصلاح شده، ايجاد آلايندهها توسط خودروها کاهش پيدا کند، ناوگان حمل و نقل عمومي از استفاده از سوخت فسيلي به سمت استفاده از برق بروند يا خودروهاي اسقاط از چرخه خارج شده، موتورسيکلتها برقي شوند، معادن شن و ماسه و صنايع اطراف تهران و شهرهاي بزرگ از پخش آلايندهها جلوگيري کنند، شاهد چنين شرايطي نخواهيم بود.رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت درباره کيفيت سوخت و تأثير آن بر آلودگي هوا هم اظهارداشت: سوختهاي مختلفي از جمله بنزين، گازوييل، مازوت در کشور مورد استفاده قرار ميگيرند و ميزان آلايندگي اين سوختها از استانداردها فاصله دارد؛ اگر سوختهاي يورو4 و يورو5 و استاندارد به اندازه کافي توليد شود، قطعا در کاهش آلودگي هوا مؤثر خواهد بود.* ميانگين کيفيت هواي تهران در شرايط «ناسالم» براي همه قرار داردشرکت کنترل کيفيت هواي تهران هم اعلام کرد: ميانگين کيفيت هواي تهران در شرايط ناسالم براي همه قرار دارد. کيفيت هواي 22 ايستگاه کيفيت هواي تهران هم در وضعيت قرمز است. علاوه بر ذرات معلق کوچکتر از 2.5 ميکرون، دي اکسيد نيتروژن ومونوکسيدکربن علت اصلي آلودگي برخي مناطق تهران هستند.