براساس مصوبه جديد شوراي رقابت، قيمتگذاري دستوري خودرو از بين رفت و خودروسازان از اين پس قيمت را محاسبه و به سازمان حمايت اعلام ميکنند.مطابق مصوبه جلسه 543 شوراي رقابت خودروسازان از اين پس ميتوانند قيمت محصولات خود را بهطور مستقيم و بر مبناي فرمول «کاستپلاس» تعيين و عرضه کنند و وظيفه سازمان حمايت صرفاً نظارت بر صحت قيمتها براساس محاسبات خواهد بود.در مصوبه جديد شوراي رقابت ذکر شده قيمت پايه براساس متوسط 6 ماهه نرخ ارز حوالهاي مشخص ميشود و مبناي افزايش قيمت، ميزان رقابت پذيري خودرو است که در مقايسه با 3 خودروي خارجي هم رده تعيين ميشود، وزارت صمت موظف است خودروهاي رقيب خارجي را براي ترازيابي مشخص کند.همچنين سازمان حمايت موظف است که بر حسن انجام قيمتگذاري نظارت داشته باشد و هر شش ماه گزارشي را به شوراي رقابت بدهد. براساس دستور العمل جديد شوراي رقابت عرضه کنندگان خودرو حق ندارند خودروهاي بدون قيمتگذاري را پيش فروش کنند. همچنين بايد با توجه به برنامه توليد خود، عرضه محصولات را در قالب فروش و پيش فروش انجام دهند.در دستورالعمل تنظيم بازار خودروي سواري (در مصوبه جلسه 543 شوراي رقابت به همراه اصلاحات بعدي تا تاريخ 25/5/1404 در دستورالعمل تنظيم بازار خودروي سواري) آمده است:با توجه به وضعيت انحصاري بازار خودروي سواري در کشور براساس بالا بودن شاخصهاي تمرکز؛ تقاضاي انباشته در بازار، ممنوعيت يا محدوديت واردات طي سالهاي اخير؛ پايين بودن قدرت انتخاب مصرفکنندگان؛ برخي احکام قانوني همچون ماده 12 قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت مصوب 24/7/1400؛ بند (ف) تبصره (7) قانون بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره 5 قانون اصلاح ماده (10) قانون ساماندهي صنعت خودرو مصوب 9/9/1401 که وضعيت انحصاري اين بازار را شديدتر ساختهاند، ضمن دريافت نظرات مشورتي و پيشنهادها، شوراي رقابت به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 قانون اساسي و با توجه به مفاد ماده 2 و ماده 7 قانون ساماندهي صنعت خودرو، در جلسه شماره 543 مورخ 11/11/1401 دستورالعمل تنظيم بازار خودروي سواري را به شرح ذيل تصويب شد.تبصره 1: قيمت محاسباتي در اين بند قيمت عرضهکننده خودرو و بدون لحاظ هزينههاي مصرفکننده مانند ماليات بر ارزش افزوده بيمه شخص ثالث عوارض شمارهگذاري و هزينههاي پست و فراجا و غيره است.تبصره 2: عرضه کنندگان خودرو موظفند در يک سال مالي حداقل دو صورت مالي حسابرسي شده در مقاطع شش ماهه و پايان دوره مالي داشته باشند.2-3 با هدف نهادينه سازي فضاي رقابتي براي هر يک از خودروهاي مشمول اين دستورالعمل براساس ترازيابي با قيمت حداقل سه خودروي رقيب (مشابه خارجي هم رده از نظر کلاس، کيفيت و استاندارد؛ شاخصي با عنوان شاخص رقابت پذيري (CI) مطابق فرمول زير قبل از اعمال قيمتهاي جديد، محاسبه ميگردد. وزارت صمت موظف است خودروهاي رقيب خارجي را براي هر يک از خودروهاي مشمول اين دستورالعمل مشخص نموده و به همراه قيمت ارزي آنها به سازمان حمايت اعلام نمايد سازمان حمايت قيمت رقابتي (P) و شاخص رقابت پذيري را محاسبه و رتبه رقابت پذيري هر خودرو را مطابق جدول شماره 1» مشخص مينمايد و اين رتبه را در بررسي قيمتهاي اعلام شده توسط عرضه کنندگان خودرو موضوع بند (13) اين دستورالعمل) لحاظ نمايد. برچسب رقابت پذيري هر خودرو که بيانگر رتبه رقابت پذيري آن است توسط سازمان حمايت اعلام ميشود و عرضه کنندگان خودرو موظفند اطلاعات مربوط به رتبه و برچسب رقابت پذيري هر يک از انواع محصولات خود را به صورت شفاف به اطلاع کليه مشتريان برسانند.تبصره: وزارت صمت ميتواند جهت تعيين خودروهاي مشابه خارجي از پيشنهادهاي عرضه کنندگان خودرو نهادهاي حرفهاي داخلي و حسب مورد مراجع خارجي معتبر جهت تعيين ملاکهاي مقايسه استفاده نمايد. تبصره 4 در صورتي که وزارت صمت ظرف مدت يک ماه خودروهاي رقيب خارجي را اعلام ننمايد، اعمال اين شاخص در دوره مربوط لازم نيست.ماده 4: شرايط طرف تقاضا طي مصوبه 772 مورخ 14/05/1404 اصلاح گرديد:1-4 حداقل سن متقاضيان خريد خودرو 18 سال باشد.2-4 متقاضياني که طي 48 ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد شرکتهاي ايران خودرو و سايپا يا طي 24 ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد ديگر شرکتها داشتهاند امکان ثبتنام و خريد خودرو ندارند.3-4 متقاضياني که داراي پلاک انتظامي فعال هستند امکان ثبتنام و خريد خودرو ندارند.