رئيس مجلس مهمترين مشکل و چالش امروز کشور را مسائل اقتصادي عنوان کرد و افزود: اگر در برنامه هفتم ميخواهيم رشد 8 درصدي داشته باشيم، بايد به بهره وري بيشتر از سرمايهگذاري سهم اختصاص دهيم.محمد باقر قاليباف ديروز در نشست خبري گفت: در برنامه فعلي 2.8 درصد بهرهوري و 5.2 درصد سرمايهگذاري ديده شده، اما ميتوان اين سهم را جابهجا کرد. ما ميتوانيم از محل بهرهوري در دو حوزه اصلاح انرژي و اصلاح بخش معدن درآمد ارزي کشور را به اندازه درآمد فعلي افزايش دهيم. اين کار با مديريت صحيح، جلوگيري از هدررفت انرژي و همراه کردن مردم امکانپذير است.وي با بيان اينکه در کوتاهمدت، با تمرکز بر کالاهاي اساسي، کالابرگ الکترونيک و مسکن، ميتوان در افزايش قدرت خريد مردم اثر گذاشت، تصريح کرد: همچنين با بهبود بهرهوري در حوزه سلامت، ميتوان پرداخت از جيب مردم را به شکل قابل توجهي کاهش داد.قاليباف با بيان اينکه اين اقدامات از همين ماههاي پيشرو تا پايان سال قابل انجام است، تأکيد کرد: ميتوانيم تا پايان برنامه و در افق يک دهه تا سال 1414 کشور را در مسير پيشرفت قرار دهيم. در کنار اين، با وجود ظلم تحريمهاي يکجانبه آمريکا، بايد با اقتدار مسير را پيش ببريم.وي در پاسخ به سؤالي درباره اهميت اجراي طرح کالابرگ الکترونيکي و اثرات آن گفت: اول بايد بررسي شود که چه تفاوتي وجود دارد بين کوپن و پولي که به حساب مردم واريز ميشد و کالابرگ الکترونيک؟ در کمک نقدي يا سبد کالا، وجهي به حساب مردم براي خريد ريخته ميشود که کمکهزينه به شمار ميرود که مشکل مردم را حل نميکند چون تورم زياد است.رئيس مجلس با بيان اينکه براي کمک به مردم بايد قدرت خريد را حفظ کرد، اظهار داشت: مردم بدانند امسال مثلا 10 قلم کالاي اساسي را با يک قيمت خريداري ميکنند و در سال بعد، به ميزان افزايش حقوق کارمندان و کارگران، به همان نسبت کالا گران ميشود. منابع تامين مابهتفاوت نيز در قانون پيشبيني شده است.قاليباف ادامه داد: امسال بيش از 8 ميليارد دلار به کالاي اساسي با ارز 28.500 توماني ميدهيم و با همين ارز در حوزه سلامت 3.5 تا 4 ميليارد دلار ارز ميدهيم که اين غير از يارانه ريالي است.وي درباره فيلترينگ و استفاده از سيم کارتهاي سفيد و رفع محدوديتها و حل معضل آن هم گفت: فيلترينگ به شکل موجود را اشتباه ميدانم. فيلترينگ در زمان بحران و حوادث و جنگ و حتي تا قطع اينترنت که در جنگ 12 روزه بود، امر طبيعي و مشخص است که در همه دنيا هم رخ ميدهد اما وقتي بحران و جنگ نيست، فيلترينگ به اين شکل کار صحيح نيست.وي ادامه داد: فيلترينگ ميگوييم اما درصد بالايي از مردم ا "ويپيان" استفاده ميکنند و اين آسيب بيشتري وارد ميکند. در اين وضعيت شبکه مجازي ناامن بوده و امکان دسترسيها و هک دشمنان بيشتر ميشود.رئيس مجلس اظهارداشت: از آن طرف اگر فيلترينگ به همين شکل لغو شود اما حکمراني در فضاي مجازي نباشد، امکانپذير نيست. پس بدون حکمراني در فضاي مجازي بخواهيم بگوييم هيچ محدوديتي براي فضاي مجازي لازم نيست، شدني نيست و در هيچ کشوري هم وجود ندارد. حکمراني فضاي مجازي فقط امنيتي نيست، بلکه بعد اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و مالي هم است؛ پس بايد حکمراني باشد.قاليباف در پاسخ به سؤالي درباره احتمال ترميم کابينه دولت و اينکه آيا مجلس و دولت ارادهاي براي تغيير در وزرا دارند، گفت: مسئله ارزيابي وزرا طبيعي است و دولت، مخصوصاً رئيسجمهور، پس از گذشت يک سال حتماً ارزيابيهايي دارند و آن را دنبال ميکنند. مجلس نيز نقش نظارتي خود را با تذکر شفاهي، کتبي، سؤال و در نهايت استيضاح دنبال ميکند؛ هرچند استيضاح آخرين راه است.وي با اشاره به چهار استيضاح اعلام وصول شده به هيات رئيسه مجلس افزود: همان روشي که در مجلس يازدهم با دولت سيزدهم داشتيم را اکنون نيز دنبال ميکنيم. ترجيح ما اين است که در صورت جمعبندي مشترک درباره ضعف يک وزير، دولت خودش نسبت به جابهجايي اقدام کند؛ اين روش مناسبتر و سريعتر است. اگر مسير استيضاح طي شود، از زمان طرح موضوع تا تشکيل دولت جديد، گاهي يک سال از دست ميرود. اما اگر دولت خودش وزير را تغيير دهد، کل فرايند دو هفته طول ميکشد. اگر مجلس به اين جمعبندي برسد که راهي جز استيضاح نيست، اين حق قانوني مجلس است و حتماً اقدام خواهد شد.قاليباف با تأکيد بر اينکه اصرار برخي نمايندگان و افراد ديگر بر ابلاغ قانون عفاف و حجاب به اين شيوه نشاندهنده سياسي شدن موضوع حجاب است، ادامه داد: اصل حجاب، فرهنگي ايراني و اسلامي است و قانون حجاب نيز هماکنون وجود دارد. رئيس قوه قضاييه هم اعلام کرده براي اجراي آن کمبود قانوني نداريم.وي گفت: حتي مطلع شدم برخي مطالب از طرف رهبري بيان شده که نادرست بوده است. بخشي از اين نسبتها درباره ابلاغ قانون به من هم داده شده بود، درحالي که کذب اين موضوع نيز بايد بررسي شود.رئيس مجلس در پاسخ به سؤالي درباره بودجه 1405 هم اظهار داشت: همه تلاش دولت و مجلس بر اين است که در قانون برنامه هفتم به سمت يک خروجي برنامه محور برويم و بتوانيم بودجه را بدون کسري ببنديم.وي گفت: اگر جايي کسري بودجه داريم هم به نظرم روش جبران آن کسر بودجه هم بسيار مهم است و بايد ببينيم آن روش تورمزا است يا خير؟ اما يک واقعيت تلخ نيز وجود دارد و آن اين است که در دولت تصميمي گرفته ميشود و در قانون نيز وجود دارد اما بدنه وزارتخانهها و نمايندگان با مشکلاتي روبرو هستند و بيش از 90 درصد پشنهاداتي که در صحن مطرح ميشود ناشي از اين مشکلات است.وي با بيان اينکه دولت و مجلس مصمم هستند تا تراز عملياتي درباره بودجه 1405 رعايت شود، گفت: بودجه نيز شفاف است و مجلس در رابطه با آن قانون تصويب کرده است و فرصت خوبي براي دولت فراهم شده است.رئيس مجلس در پاسخ به سؤالي درباره انتقاد رئيسجمهور از برخي قوانين مجلس که ايجاد کسري بودجه ميکند، گفت: واقعيت اين است که در هر جايي که کسري بودجه ايجاد ميشود، هم دولت و هم مجلس مقصرند. اين نکته کاملاً روشن است. پس ما بايد چه در مجلس و چه در دولت حساسيت و دقت بيشتري به خرج دهيم تا کسري بودجه به حداقل برسد.