پروژه راه قزوين–الموت–تنکابن؛ طرحي ملي در انتظار تأمين اعتبارپروژه راه قزوين–الموت–تنکابن با وجود پي
پروژه راه قزوين–الموت–تنکابن؛ طرحي ملي در انتظار تأمين اعتبارپروژه راه قزوين–الموت–تنکابن با وجود پيشرفت قابلتوجه در بخشهاي اجرايي، بهدليل کمبود اعتبار و تأخير در تأمين مصالح با کندي روبهرو است.تأمين زيرساختهاي حملونقل در استان قزوين از مهمترين نيازهاي توسعهاي اين منطقه به شمار ميرود؛ موضوعي که نهتنها در بهبود شرايط تردد مردم استان نقش دارد بلکه ميتواند در تسهيل ترانزيت و تقويت شبکه حملونقل کشور نيز اثرگذار باشد.در دو دهه اخير توسعه راههاي استان قزوين به شکل جدي در دستور کار قرار گرفته و احداث محورهاي جديد در اين استان، گامي مؤثر براي کاهش بار ترافيکي مسيرهاي منتهي به شمال کشور بوده است.در اين ميان، پروژه ساخت محور قزوين–الموت–تنکابن از جمله طرحهاي راهبردي و حياتي استان به شمار ميرود که با هدف اتصال مستقيم استان قزوين به مازندران و کاهش چشمگير فاصله بين اين دو استان طراحي شده است.اين طرح که در سفر رهبر انقلاب به قزوين در آذرماه سال 1382 مطرح شد پس از تصويب موافقتنامه طرح در سال 1386 وارد فاز اجرايي شد و قرار است در دو فاز احداث شود تا با تکميل آن، مسير قزوين تا تنکابن حدود 164 کيلومتر کوتاهتر شود.با اين حال روند اجراي پروژه در سالهاي اخير به دليل محدوديتهاي مالي و شرايط دشوار طبيعي منطقه با کندي روبهرو شده است.در دولت سيزدهم تلاشهاي گستردهاي براي تسريع در اجراي اين پروژه صورت گرفت و حتي مقرر شده بود که در شهريورماه 1403 فاز نخست محور با حضور رئيس دولت وقت به بهرهبرداري برسد. با اين وجود پس از شهادت رئيسجمهور فقيد، شهيد آيتالله رئيسي و تغيير دولت روند اجرايي پروژه با تغييراتي همراه شد.در همين رابطه،جواد حقلطفي معاون عمراني استاندار قزوين از پيشرفت قابل توجه پروژه محور قزوين–الموت خبر داد و گفت: قطعه اول اين محور تاکنون بيش از 93 درصد پيشرفت فيزيکي داشته و براي تکميل آن، حدود 800 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.وي با اشاره به اهميت اين پروژه در توسعه زيرساختهاي حملونقل استان افزود: محور قزوين–الموت يکي از مسيرهاي راهبردي و گردشگري استان محسوب ميشود که نقش مهمي در اتصال مناطق شمالي استان به مرکز دارد و ميتواند زمينهساز رونق اقتصادي، گردشگري و تسهيل دسترسي روستاهاي منطقه باشد.حقلطفي با بيان اينکه تلاشها براي بهرهبرداري از اين پروژه در دهه فجر امسال ادامه دارد، گفت: اگر شرايط جوي اجازه دهد و تأمين اعتبار به موقع صورت گيرد، اميدواريم بتوانيم اين پروژه را در موعد مقرر افتتاح کنيم.وي همچنين از همکاري دستگاههاي اجرايي، پيمانکاران و نهادهاي نظارتي در پيشبرد اين پروژه قدرداني کرد و افزود: با توجه به موقعيت خاص منطقه الموت و ظرفيتهاي گردشگري و کشاورزي آن، تکميل اين محور ميتواند تحولي بزرگ در توسعه پايدار منطقه ايجاد کند.معاون عمراني استاندار قزوين در پايان تأکيد کرد: استانداري قزوين با جديت پيگير تأمين منابع مالي و رفع موانع اجرايي پروژه است و اميدواريم با همافزايي همه دستگاهها، شاهد بهرهبرداري از اين مسير مهم در آيندهاي نزديک باشيم.مجتبي دايي، مديرکل راه و شهرسازي استان قزوين، نيز در گفتگويي با اشاره به وضعيت پروژه راه قزوين الموت گفت: اين پروژه در مجموعه طرحهاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور قرار دارد و اجراي آن بهصورت مستقيم توسط همان مجموعه دنبال ميشود.وي با بيان اينکه 62 کيلومتر نخست اين پروژه حدود 93 درصد پيشرفت فيزيکي دارد، افزود: پيگيريهاي لازم براي انجام اقدامات تکميلي بهويژه در بخش ايمني مسير و روشنايي تونلها درحال انجام است تا اين قطعه هرچه سريعتر به بهرهبرداري برسد.مديرکل راه و شهرسازي استان قزوين با اشاره به نياز پروژه به تأمين نقدينگي گفت: در سفر اخير رياستجمهور به استان، موضوع تأمين اعتبار اين طرح مطرح و پيشبينيهاي لازم ارائه شد که اميدواريم مصوب و محقق شود.وي تأکيد کرد: در صورت تأمين و تصويب اعتبارات مورد نياز، امکان تکميل عمليات باقيمانده و بهرهبرداري از اين بخش تا پايان سال وجود دارد. البته با توجه به اينکه متولي ساخت پروژه شرکت ساخت است، اعلام زمان دقيق اتمام کار بر عهده همان مجموعه خواهد بود.رحيم نصيرزاده مدير حوزه طرحهاي شرکت ساخت و توسعه راههاي استانهاي زنجان و قزوين نيز در اين مورد گفت: درحال حاضر حدود 30 کيلومتر از مسير در محدوده استان قزوين آسفالت شده و عمليات نصب علائم ايمني و تابلوهاي راهنمايي درحال انجام است با اين حال، کمبود مصالح و تأخير در صدور مجوز فعاليت معدن ازسوي وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده بخشهايي از عمليات اجرايي با کندي مواجه شود.وي افزود: مدتي است مجوز انفجار و بهرهبرداري از معدن در منطقه آبيک با تأخير صادر شده و همين موضوع تأمين مصالح مورد نياز براي ادامه عمليات آسفالت را با مشکل روبهرو کرده است. در عين حال برخي موانع مربوط به مجوز دسترسي به معدن ازسوي منابع طبيعي نيز زمان اجراي کار را به تعويق انداخته است.نصيرزاده با اشاره به شرايط خاص جوي و سردي هوا در فصل پاييز گفت: براي اجراي لايه نهايي آسفالت و انجام خطکشي گرم، بايد دما مناسب باشد؛ بنابراين در صورت ادامه سرماي هوا، بخشي از عمليات ممکن است به سال آينده موکول شود.وي با تأکيد بر اينکه مشکل اصلي پروژه تأمين اعتبار و مصالح است، تصريح کرد: در صورتي که اعتبارات مصوب بهطور کامل تخصيص يابد که رقمي حدود 700 ميليارد تومان برآورد شده و مصالح مورد نياز تأمين شود، اجراي فاز نخست پروژه تا پايان آذرماه به اتمام ميرسد و تا شهريورماه 1404 آماده بهرهبرداري خواهد بود.وي در پايان خاطرنشان کرد: با وجود چالشهاي بوروکراتيک، کمبود منابع مالي و مشکلات طبيعي مسير، عمليات پروژه متوقف نشده و بهصورت مستمر ادامه دارد و اميدواريم با همکاري دستگاههاي مربوطه، رفع موانع معدن و تأمين اعتبار جهشي، اين طرح مهم هرچه سريعتر به بهرهبرداري برسد تا مردم منطقه از مزاياي آن بهرهمند شوند.