مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري تهران گفت: تا کنون نزديک به 50 درصد از ناوگان اتوبوسراني شامل اتوبوسهاي برقي ميشود که در کاهش آلودگي هوا بسيار تأثيرگذار خواهد بود.به گزارش خبرنگار ما احمد قيومي در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به وضعيت اتوبوسهاي شهر تهران اظهار کرد: شرکت واحد اتوبوسراني در ابتداي دوره ششم مديريت شهري نزديک به 1800 دستگاه اتوبوس فعال را در اختيار داشت که نزديک به 1000 دستگاه در خطوط فعال بودند؛ از سال 92 به بعد اتوبوس جديدي وارد شهر تهران نشد. همين مسأله باعث شده بود که اتوبوسهاي فرسوده گذشته را تحويل بگيريم.وي ادامه داد: اهميت اين موضوع باعث شد کاستيها جبران شود؛ نسبت به دوره قبل اتفاقات بسيار بهتري در اين حوزه افتاده است. عقد قرارداد با شرکتهاي داخلي را داشتيم و تعداد زيادي از اتوبوسها در داخل شهر درحال فعاليت هستند. قراردادهايمان با شرکتهاي داخلي ادامه خواهد داشت و به مرور اتوبوسها را تحويل ميگيريم تا به عدد 1500 دستگاه برسيم؛ امروز 60 درصد اتوبوسها تحويل گرفته شده است.مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري تهران اضافه کرد: يکي از ضرورتهاي ويژه شهر تهران رفتن به سمت برقي سازي بود و ما به سمت اين برنامه رفتيم؛ تصميم شجاعانهاي گرفتيم و تاکنون 390 دستگاه اتوبوس برقي وارد شهر تهران و فعال شدهاند. بعد از بهرهبرداري از اين 390 دستگاه مسائل مرتبط با آن شناسايي و مشکلات حل شد و تهران آمادگي کاملي در اين زمينه پيدا کرده است. تاکنون نزديک به 50 درصد از ناوگان اتوبوسراني شامل اتوبوسهاي برقي ميشود که در کاهش آلودگي هوا بسيار تأثيرگذار خواهد بود.وي ادامه داد: 110 دستگاه ناوگان اتوبوسهاي 12 متري هم تا پايان سال وارد تهران ميشوند در 10 خط ديگر فعال ميشوند. در اين دوره تمام ناوگان ملکي اتوبوسهاي تهران را به جز بيآر تي نوسازي کردهايم. تا پايان سال نوسازي 100 درصدي را در تمام اتوبوسهاي بيآر تي را خواهيم داشت؛ يعني 400 دستگاه اتوبوس دوکابين ديزلي از نوع 18 متري تا پايان سال وارد کشور خواهند شد. سپس براي تکميل آن 350 دستگاه 18 متري تمام برقي وارد ناوگان ميشود و در ادامه 75 دستگاه مترو باس 18 متري تمام برقي را در شهر خواهيم داشت.قيومي اضافه کرد: با ورود اين ناوگان 60 درصد از تمام ناوگان ما برقي ميشود و 40 درصد ديزلي خواهد بود. با دريافت 1000 دستگاهي که تحويل گرفته ميشود، نوسازي تمام دستگاهها رقم ميخورد. نوسازي ناوگان بيآر تي هم کامل ميشود و اين يعني تا 10 سال ديگر ميتوان به راحتي از اين ناوگان استفاده کرد. امسال 11 درصد ترافيک کمتري را شاهد بوديم و اين ثمره توسعه حمل و نقل عمومي است.وي همچنين خبر داد: ما تلاش داريم ونهاي مخصوص معلولان را به 500 دستگاه برسانيم و نوسازي ونها نيز صورت بگيرد؛ شهرداري تهران در اين حوزه دستور ويژه داده و طرح ويژه اتوبوسهاي مدرسه را در دستور کار داريم. اتوبوسهاي مدرسه در همه دنيا به صورت ويژه و متفاوت است و ما نيز ميخواهيم اين کار را پيگيري کنيم.مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني شهر تهران با اشاره به وضعيت خطوط BRT گفت: خطوط ويژه ما به طور کامل ايزوله نيستند و رانندگان ما به مشکل ميخورند و مسير ما دچار چالش ميشوند چرا که موتورسواران وارد آن خطوط ميشوند. با همکاران راهنمايي و رانندگي درحال کار هستيم که بتوانيم اين مشکل را حل کنيم و درحال کار روي اين مسأله هستند.قيومي با اشاره به فعاليت اتوبوسهاي فرسوده، عنوان کرد: بخشي از خطوط اتوبوسراني ملکي است و نوسازي بخشي از اين خطوط 100 درصد انجام شده است. مابقي خطوط در اختيار بخش خصوصي است. در طول مدت اخير با پنج شرکت بخش خصوصي به علت استفاده از اتوبوسهاي مستهلک قطع همکاري کرديم.وي ادامه داد: وضعيت بخشي از خطوط بخش خصوصي مطلوب نيست و اتوبوسها عمري نزديک به 20 سال دارند و با وجود يکبار بازسازي، به روز رساني نشدند. نزديک به هزار دستگاه اتوبوس در تهران مربوط به بخش خصوصي است که متأسفانه مستهلک هستند و در مسيرهاي پرتردد فعاليت ميکنند. به شرکتها براي نوسازي تذکر داده شده که هم به تعدادي که بايد، اتوبوس داشته باشند و هم نوسازي انجام دهند.