موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13170
هشدار کارشناسان سياسي و رسانه‌اي به تندروي‌ها در موضوع هسته اي:خروج از «ان. پي. تي» بحران را تشديد می کند

کارشناسان سياسي و رسانه‌اي با هشدار نسبت به تندروي‌ها در موضوع هسته‌اي هشدار دادند اقداماتي نظير خروج از پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي "ان. پي. تي" که برخي در مجلس به دنبال آن هستند، بحران ايران را تشديد خواهد کرد.دکتر علي اکبر صالحي رئيس سابق سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه خروج از "ان. پي. تي" فقط در حيطه اختيارات رهبري است، اظهارداشت: بحث خروج از "ان. پي. تي" يک وجه شرعي دارد و يک وجه حکومتي. بنابراين سخن گفتن در اين خصوص به نظر بنده فقط در حيطه اختيارات رهبري است. زيرا فرمان رهبري در اين مورد هم وجه شرعي و هم وجه حکومتي دارد.صالحي اضافه کرد: افراد و يا ارگان‌هاي حکومتي مانند مجلس علي‌القاعده نمي‌توانند در چنين اموري بدون استفسار از رهبري نظر خود را بيان کنند، زيرا اظهار نظرهاي اين گونه به خاطر جايگاه ويژه ايران در عرصه ظالمانه بين‌المللي مورد سوء استفاده بدخواهان قرار مي‌گيرد و مشکلات ديپلماسي ما را چند برابر مي‌کند.محمدجواد آذري جهرمي، وزير اسبق ارتباطات نيز در يادداشتي در کانال تلگرامي خود نوشت: در روزهاي اخير برخي نمايندگان مجلس، موضوع خروج ايران از معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي "ان. پي. تي" را مطرح کرده‌اند. بررسي اين موضوع در پرتو قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد چنين ابتکاري با حدود صلاحيت‌هاي مجلس تطابق ندارد.وي افزود: طبق اصل 176 قانون اساسي، تعيين سياست‌هاي کلي امنيت ملي و سياست خارجي بر عهده شوراي عالي امنيت ملي است و اين تصميمات نيز پس از تأييد مقام رهبري لازم‌الاجرا مي‌شود. خروج از يک معاهده بين‌المللي از جنس همين سياست‌هاي کلان است و نمي‌تواند صرفاً در قالب يک طرح تقنيني مجلس دنبال شود.آذري جهرمي يادآور شد: اصول 77 و 125 هم به‌صراحت بيان مي‌کنند که مجلس صرفاً اختيار دارد "عهدنامه‌ها و قراردادهاي بين‌المللي" را تصويب يا رد کند. يعني نقش مجلس نظارتي ـ تقنيني است و به معني ورود به تصميم‌گيري درباره خروج يا بقاي ايران در يک معاهده بنيادين همچون "ان. پي. تي" نيست.وزير اسبق ارتباطات افزود: براساس اصول 76 و 89، مجلس ابزارهاي قوي براي نظارت بر سياست خارجي دارد: تحقيق و تفحص، سؤال و حتي استيضاح وزير امور خارجه. استفاده از اين ابزارها مطابق قانون اساسي است، اما ارائه طرح براي خروج از معاهده‌اي بين‌المللي، تجاوز از حدود اختيارات مجلس محسوب مي‌شود. قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نقش مجلس را در حوزه سياست خارجي، «ناظر و تصويب‌کننده» تعريف کرده است، نه «سياستگذار کلان». از اين رو، طرح خروج از "ان. پي. تي" از منظر حقوق اساسي، نه تنها وجاهت ندارد، بلکه مي‌تواند نشانه‌اي از برداشت نادرست از جايگاه مجلس در نظام حقوقي کشور باشد.حشمت‌الله فلاحت‌پيشه فعال سياسي و رئيس اسبق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در واکنش به تلاش برخي در مجلس براي خروج ايران از "ان.پي.تي"، تأکيد کرد: خروج از "ان پي تي"، بستن تنگه هرمز و توليد بمب اتم! سال‌ها است ملت تاوان ياوه گويي‌هايي را مي‌دهد که هنوز در رسانه ملي تکرار مي‌کنيد. ياوه‌هاي خود را باور کرديد که مانع هرگونه عقلانيت و ابتکار براي خروج از بن بست‌ها شديد.حسن بهشتي پور، کارشناس سياسي هم با انتقاد از برخي نظرات مبني بر خروج ايران از پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي "ان پي تي" تأکيد کرد: اين اقدام نه تنها بحران موجود را حل نمي‌کند، بلکه مشکلات ايران را در عرصه بين‌الملل پيچيده‌تر مي‌سازد.وي افزود: در شرايطي که مخالفان جمهوري اسلامي در پي افزايش فشار اقتصادي بر کشور هستند، اقدامات شتاب‌زده مانند خروج از "ان پي تي"، بهانه‌اي جديد به دست دشمنان خواهد داد تا فشارها را شدت بخشند.بهشتي پور هشدار داد: نبايد کل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي را به دليل اشتباهات فردي برخي از اعضاي آن زير سؤال برد. اين نهاد بين‌المللي تنها مرجع حقوقي براي نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز کشورها است و جمهوري اسلامي بايد همکاري خود را با اين آژانس ادامه دهد.اين کارشناس سياسي ادامه داد: خروج از "ان پي تي" به معناي قطع همکاري با آژانس است و اين اقدام مي‌تواند موجب از دست دادن حمايت روسيه و چين شود که درحال حاضر حامي ايران هستند.وي تأکيد کرد: اگر ايران به دنبال راه‌حل‌هاي ديپلماتيک و صلح‌آميز است، بايد همکاري خود را با آژانس تقويت کند نه اينکه وارد مسير مسدودکننده‌اي مانند خروج از "ان پي تي" شود.يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم اظهارداشت: شعارهايي مثل بستن تنگه هرمز و خروج از "ان پي تي" معنايش رفتن به سمت بمب اتم است و طبيعتاً احتمال دارد درگيري‌ها را شديدتر کند مثلاً کشتي‌هاي ما بيشتر مورد بازرسي قرار بگيرد و ما هم در مقابل، کشتي‌هاي آن‌ها را بازرسي کنيم.بخشايش اردستاني گفت: نمايندگان مجلس بايد معناي خروج از "ان. پي.تي " را بفهمند چون از ديدگاه غربي‌ها خروج از "ان. پي.تي " يعني حرکت به سمت توليد بمب هسته‌اي، يعني ابتداي جنگ و بايد تشخيص بدهند وگرنه خروج از "ان. پي.تي " معنايش فققط اين نيست که از اين معاهده خارج شويد و اقدامي نکنيد چون از ديدگاه غربي‌ها کسي که از "ان. پي.تي " خارج مي‌شود مثل اسرائيل و پاکستان بايد بمب هسته‌اي داشته باشد و به آن سمت حرکت مي‌کند. آيا ايران واقعاً مي‌خواهد بمب هسته‌اي بسازد؟، اگر مي‌خواست بسازد که تاکنون ساخته بود.جلال ميرزايي نماينده سابق مجلس هم تصريح کرد: رفتار کشورهاي اروپايي در ارسال نامه به شوراي امنيت بيشتر يک عمليات رواني است تا اقدام عملي و ايران با هوشمندي مي‌تواند اطلاعات خود را مديريت کند و برنامه‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز را بدون آسيب به منافع ملي پيش ببرد.وي با اشاره به طرح تلاش برخي نمايندگان مجلس براي ارائه طرح سه فوريتي خروج ايران از "ان پي تي" افزود:سياست تهران در اين 30 روز پيش رو مي‌تواند به دو مسير اصلي منتهي شود؛ اقدام تقابلي و راديکال مانند خروج از "ان پي تي" يا ادامه سياست تعامل هوشمندانه. اين دوره حساس فرصتي براي ديپلماسي ايران فراهم کرده تا ضمن حفظ انسجام ملي و عدم تفرقه داخلي، سياست‌هاي هسته‌اي خود را به مسير صلح‌آميز ادامه دهد.ميرزايي خاطرنشان کرد: معادلات هسته‌اي و ديپلماتيک ايران همواره در بستر تعاملات پيچيده منطقه‌اي و بين‌المللي قرار داشته و تصميمات در اين دوره حساس، مي‌تواند تعيين‌کننده مسير ديپلماسي کشور در ماه‌هاي آينده باشد.يک نماينده سابق مجلس هم گفت: ايده‌هاي عجولانه‌اي مانند خروج از "ان پي تي"، بستن تنگه هرمز و... هزينه‌هاي ايران را افزايش داده و فايده‌اي براي ايران ندارد. ضمن اينکه بهانه‌هاي لازم را در اختيار دشمنان قرار مي‌دهد تا منويات شوم خود را در مواجهه با ايران اجرايي کنند.منصور حقيقت پور به نمايندگان مجلس توصيه کرد از رفتارهاي هيجاني و تند خودداري کند. نمايندگان هم اگر ايده‌اي دارند، خوب است با شوراي عالي امنيت ملي در ميان بگذارند و بگويند پيشنهاد ما براي يک ماه آينده اين است که مثلا از "ان پي تي" يا پروتکل الحاقي و... خارج شويم يا فلان برخورد را صورت دهيم. اين نوع ايده‌ها نيازمند چکش‌کاري و بحث و تبادل نظر است، بايد هزينه- ‌فايده آنها بررسي شود.