مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد که طرح ترافيک جديد پايتخت براساس پيمايش از سال آينده در تهران اجرايي ميشود.پوريا عليمرداني در گفتوگو با خبرنگار ما، درباره آخرين وضعيت لايحه طرح ترافيک جديد، گفت: لايحهاي که براي اجراي طرح ترافيک جديد با رويکرد پيمايشمحور با استفاده از تکنولوي و هوش مصنوعي آماده شده، مراحل بررسي را در سازمان ما طي کرده و اکنون در مرحله آمادهسازي زيرساختهاي لازم قرار دارد. مبناي اين طرح، پيمايش خودروهاست و تلاش ميکنيم با بهرهگيري از حداکثر ظرفيت فناوريهاي نوين و هوش مصنوعي، آن را از سال آينده اجرايي کنيم.وي گفت: اين طرح پيشتر به تصويب شوراي ترافيک تهران رسيده است و هماکنون در مرحله آمادهسازي دوربينهاي متعدد براي ثبت دقيق دادهها در محدوده طرح ترافيک هستيم که اين اقدام توسط سازمان و شرکت کنترل ترافيک تهران درحال انجام است.عليمرداني افزود: پس از نصب و آمادهسازي تجهيزات سختافزاري، نوبت به توسعه نرمافزارهاي مربوطه خواهد رسيد تا دادههاي لازم براي محاسبه ميزان پيمايش ثبت شود. نرخگذاري نهايي نيز در قالب لايحهاي به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه خواهد شد که طبق برنامهريزيها اين موضوع در زمان بررسي تعرفههاي سال آينده يعني اواخر امسال انجام ميشود.عليمرداني با بيان اينکه درحال حاضر طرح ترافيک براساس زمان ورود و خروج محاسبه ميشود، تأکيد کرد: اجراي طرح ترافيک به صورت پيمايشمحور به اين معناست که شهروندان به ميزان تردد خود در محدوده طرح، هزينه پرداخت خواهند کرد. درحال حاضر نيز محاسبه نرخ طرح ترافيک با توجه به زمان ورود و خروج خودروها به محدوده انجام ميشود، اما در مدل جديد، ميزان پيمايش نيز لحاظ خواهد شد به عنوان مثال، اگر يک خودرو 5 کيلومتر در محدوده طرح ترافيک تردد کند، نسبت به خودرويي که فقط 2 کيلومتر در همين محدوده تردد کرده، بايد هزينه بيشتري بپردازد. اين رويکرد عادلانهتر است و سعي ميکند مصرف واقعي از فضاي ترافيکي شهر را مبنا قرار دهد.وي در ادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر هيچ تغييري در شرايط اجراي طرح ترافيک نسبت به سال گذشته ايجاد نشده و طرح فعلي همانند سال قبل درحال اجراست. تنها توقف دو هفتهاي در اجراي آن به دليل شرايط خاص جنگ 12 روزه و حمله رژيم صهيونيستي و خلوتي معابر صورت گرفت و در همان مقطع، با تصميم شوراي ترافيک و شوراي اسلامي شهر تهران، طرح ترافيک بهطور موقت تعليق شد. تعرفهها نيز پس از پايان اين دوره تعليق، بدون تغيير و مطابق نرخ مصوب سال 1404 مجدداً اعمال شد.وي در پايان ابراز اميدواري کرد: با بهرهگيري از تکنولوژيهاي جديد، ميتوانيم در سال آينده شاهد اجراي کامل طرحهاي ترافيکي مبتني بر پيمايش در تهران باشيم که گامي مهم در جهت مديريت عادلانهتر ترافيک و کاهش آلودگي هوا خواهد بود.