موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13258
آزمايش تصادف داخلي، جايگزين ارسال خودرو به خارجمدير طرح مرکز آزمون‌هاي ايمني و کيفيت خودرو، از راه‌ا

آزمايش تصادف داخلي، جايگزين ارسال خودرو به خارجمدير طرح مرکز آزمون‌هاي ايمني و کيفيت خودرو، از راه‌اندازي مرکزي خبر داد که امکان انجام آزمايش‌هاي تصادف خودرو‌هاي توليد داخل را فراهم مي‌کند و مي‌تواند به کاهش هزينه‌ها و زمان صدور مجوز توليد کمک کند.نادر طحان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري صدا وسيما، اظهار داشت: پيش از تأسيس اين مرکز، خودروسازان ايراني براي انجام آزمايش‌هاي تصادف، خودرو‌ها را به اروپا، چين يا روسيه ارسال مي‌کردند. اين فرآيند حداقل شش ماه طول مي‌کشيد و هزينه‌هاي ارزي سنگيني به توليدکنندگان تحميل مي‌کرد. اکنون نتايج آزمايش‌ها تنها طي سه هفته آماده مي‌شود و مستقيم در اختيار سازمان ملي استاندارد قرار مي‌گيرد تا مبناي صدور گواهي انطباق توليد با نمونه اوليه باشد.طحان با اشاره به استاندارد‌هاي حياتي برخورد جانبي، از رو‌به‌رو و از عقب افزود: اين سه استاندارد سال‌ها حلقه مفقوده در ميان 85 استاندارد ايمني خودرو بودند و نبود آنها باعث شده بود ارزيابي واقعي ايمني خودرو در ايران با چالش مواجه شود. وي تأکيد کرد: ملاک ايمني خودرو، سالم ماندن آن در تصادف نيست، بلکه حفاظت از سرنشينان در شديدترين شرايط ممکن است. در خودرو‌هاي استاندارد، انرژي ضربه بايد در قسمت‌هاي بدنه جذب شود و نه سرنشين، درحالي که شاسي، ستون‌ها و مخزن سوخت بايد سالم بمانند و سامانه کيسه هوا در زمان مناسب فعال شود. طبق گفته طحان، آزمايش تصادف خودرو شامل اندازه‌گيري نيرو‌هاي وارد بر سرنشينان، ميزان تغيير شکل ساختار خودرو، عملکرد کيسه هوا و کمربند، و مقاومت کابين است. مدير طرح مرکز آزمون‌هاي ايمني و کيفيت خودرو همچنين گفت: در صورت اجراي آزمايش‌هاي تصادف مطابق الزامات بيمه‌اي IIHS، شرکت‌هاي بيمه مي‌توانند تعرفه‌ها را براساس ايمني خودرو تعيين کنند و خودرو‌هاي ايمن‌تر از تخفيف بيشتري برخوردار شوند. طحان با بيان اينکه تجهيزات اين مرکز از فناوري‌هاي به‌روز اروپايي بهره مي‌برد، گفت: مرکز توان انجام 600 آزمايش در سال را دارد و مي‌تواند خودرو‌هاي تا وزن 3.5 تن و سرعت حداکثر 110 کيلومتر بر ساعت را آزمايش کند.

عناوین این صفحه