مديرعامل هما:بازپسگيري مسيرهاي پروازي بينالمللي ادامه داردمديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي اي
مديرعامل هما:بازپسگيري مسيرهاي پروازي بينالمللي ادامه داردمديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) در خصوص اقامه دعوي اين شرکت در محاکم بينالمللي با هدف بازپسگيري مسيرهاي پروازي، گفت: برقراري مجدد پروازها به اتحاديه اروپا نيازمند ديپلماسي سنگين و بروکراسي متفاوتي است که با تلاش واحد حقوقي اين شرکت و وزارت امور خارجه پيگيري ميشود.به گزارش ايرنا، طاهر عبدالحي در دومين روز از نهمين نمايشگاه بينالمللي حمل و نقل و لجستيک در نشست خبري افزود: تا پيش از قطع شدن پروازها به اروپا، تحريمها عليه صنعت هوايي و ايران اير در زمينههايي چون قطعات هواپيما، پروازها، بيمه، ليزينگ و سوخت وجود داشت. وي گفت: به طور نمونه در زمينه سوخت مجبور بوديم از هواپيماهايي نظير ايرباس 330 استفاده کنيم که بتوانند کل مسير رفت و برگشت را بدون سوختگيري انجام دهند، يا مجبور ميشديم مسافر کمتري جابهجا کنيم.عبدالحي گفت: به همين دليل به تدريج تعداد پروازهايمان کم شد، تا اينکه در نهايت به دلايل سياسي، پروازها به اتحاديه اروپا قطع شد به طوري که حتي خطوطي که در کشورهاي اطراف ما فعال بودند و قصد داشتند مسافران ايراني را به اروپا جابهجا کنند، اجازه کار به آنها داده نشد. وي با تأکيد بر اينکه اين مشکلات يکجا و به سرعت حل نخواهد شد، تأکيد کرد: بخش حقوقي ايران اير و همچنين وزارت امور خارجه، ارتباطات زيادي با دستگاههاي مرتبط گرفتند و تلاشهاي زيادي انجام دادند، اما نيازمند يک ديپلماسي سنگين و بروکراسي متفاوت در اتحاديه اروپا هستيم که اين مهم در دست اقدام است و آن را ادامه خواهيم داد.مديرعامل ايران اير در ادامه با اشاره به بدهيهاي اين شرکت، يادآور شد هماکنون 15 ميليون دلار بدهي به فرودگاههاي اسلامبول، نجف، دبي، جده، دمام، دوحه و ديگر فرودگاههاي اطراف داريم، در اين چند نقطه در يک سال اخير که ايران اير مشکل داشته پرداختي انجام نشده است. با اين حال از ابتداي آذر ماه امسال بازپرداخت اين بدهيها آغاز شده و پيشبيني ميشود پروازهاي اسلامبول برقرار شود.وي ادامهداد: 15 ميليون دلار بدهي قطعه، 300 ميليارد تومان بدهي سوخت و همچنين بدهيهايي به شرکتهاي پشتيباني و پيمانکار و شهر فرودگاهي و شرکت فرودگاهها داريم. در اين زمينه دولت بايد بودجه اختصاص دهد يا هزينه پروازهاي ما داده شود. عبدالحي گفت: ايراناير با 9 هزار نيرو و 13 هزار بازنشسته، ماهانه فقط 600 ميليارد تومان حقوق ميدهد و اين مسئله سال آينده حداقل به ماهانه 700 ميليارد تومان خواهد رسيد.مديرعامل هما در خصوص نرخ بليت هواپيما گفت: معتقدم نرخ واقعي بليطها همين است و اگر همين نرخها هم رعايت نشوند، همين تعداد هواپيمايي که فعلاً در اختيار داريم را طي سالهاي آينده نخواهيم داشت. وي تصريح کرد: امروز با شرايط دشوار تحريمها مواجهيم که حتي يک پيچ هواپيما هم به ما داده نميشود. به عبارتي اگر هواپيمايي در يکي از کشورها با مشکل مواجه شود، کمکي به ما انجام نميشود.وي به طرح اين پرسش پرداخت که وقتي شرکتهاي هواپيمايي با دلار هزينه کرده و با ريال کسب درآمد ميکنند، چرا بايد ارز مورد نياز آنها به تالار دوم برده شود؟ عبدالحي تصريح کرد: معتقديم اگر هزينهها را واقعي کنيم، قيمت بليت هواپيما هنوز پايين است. وي گفت: معتقدم کشور دست کم به يکهزار فروند هواپيما نياز دارد که 500 فروند براي رفع نياز خودمان و مابقي براي تبديل شدن به قطب منطقه است.