موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13242
دکتر پزشکيان در جلسه ارزيابي پيشرفت طرح ملي توسعه عدالت آموزشي:نبايد در برابر ايجاد فضاي رقابت سازنده در عرصه آموزش مقاومت کرد

رئيس جمهور از رويکرد دولت براي ايجاد فضاي رقابتي سالم در حوزه آموزش سخن گفت و تصريح کرد: براي ارتقاي کيفيت آموزش، از تمام صاحب‌نظران و فعالان اين عرصه دعوت کرده‌ايم تا روش‌هاي نوآورانه و ابتکاري خود را ارائه دهند. بهترين طرح‌ها به‌صورت آزمايشي در مدارس اجرا خواهد شد و ميزان موفقيت آنها با شاخص‌هاي رشد تحصيلي دانش‌آموزان سنجيده مي‌شود. نبايد در برابر ايجاد فضاي رقابت سازنده مقاومت کرد؛ اين فضا موجب افزايش انگيزه و توان معلمان نيز خواهد شد.جلسه ارزيابي ميزان پيشرفت طرح ملي توسعه عدالت آموزشي، با حضور دکتر مسعود پزشکيان، جمعي از مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و کارشناسان حوزه تعليم‌وتربيت، با تمرکز بر بررسي آخرين اقدامات انجام‌شده در زمينه ارتقاي کيفيت آموزشي و بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در نظام آموزش کشور برگزار شد.در ابتداي اين نشست، گزارشي درباره روند فعاليت شبکه آموزشي دانش‌آموز (شاد)، عملکرد اين سامانه در دوره‌هاي غيرحضوري شدن مدارس، علل کندي و اختلالات شبکه و برنامه‌هاي در دست اجرا براي بهبود زيرساخت‌هاي آن ارائه شد. همچنين آخرين نتايج گزارش پايش جهاني آموزش، چالش‌ها و دغدغه‌هاي بين‌المللي اين حوزه و پيشنهادهاي کارشناسي براي مواجهه مؤثر با اين مسائل با حضور رئيس‌جمهور مورد بررسي قرار گرفت.دکتر پزشکيان جلسه اصلاح و ارتقاي شيوه آموزش محتواي درسي در مدارس را نخستين گام در مسير تحقق عدالت آموزشي دانست و گفت: با وجود زحمات ارزشمند معلمان و مديران مدارس، هنوز بسياري از مفاهيم درسي مطابق با اهداف سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان منتقل نمي‌شود، چرا که در روش‌هاي آموزشي با مشکلات جدي مواجه هستيم.رئيس‌جمهور با تأکيد بر اهميت کيفيت تعليم‌وتربيت، افزود: آنچه براي ما اهميت بنيادي دارد، اين است که دانش‌آموز پس از ورود به مدرسه چه نوع فرآيند آموزشي را دريافت مي‌کند و اين آموزش تا چه حد در تقويت مهارت‌هاي حل مسئله، کار تيمي، برقراري ارتباط مؤثر، نگرش سيستماتيک و تقويت حس تعلق و غيرت ملي او اثرگذار است. امروز در بسياري از کلاس‌ها ارتباط سازنده ميان معلم و دانش‌آموز دچار اختلال است و اين روند بايد اصلاح شود.دکتر پزشکيان با اشاره به چندبعدي بودن مسائل حوزه آموزش گفت: نظام آموزشي ما با مجموعه‌اي از چالش‌ها روبه‌روست و حل آنها نيازمند رويکردي مرحله‌اي و همه‌ساحتي است. نگاه ما به مقوله آموزش تک‌بعدي نيست و بايد به ابعاد تربيتي، فرهنگي، مهارتي و اجتماعي توجه هم‌زمان داشت.رئيس جمهور در ادامه از رويکرد دولت براي ايجاد فضاي رقابتي سالم در حوزه آموزش سخن گفت و افزود: براي ارتقاي کيفيت آموزش، از تمام صاحب‌نظران و فعالان اين عرصه دعوت کرده‌ايم تا روش‌هاي نوآورانه و ابتکاري خود را ارائه دهند. بهترين طرح‌ها به‌صورت آزمايشي در مدارس اجرا خواهد شد و ميزان موفقيت آنها با شاخص‌هاي رشد تحصيلي دانش‌آموزان سنجيده مي‌شود. نبايد در برابر ايجاد فضاي رقابت سازنده مقاومت کرد؛ اين فضا موجب افزايش انگيزه و توان معلمان نيز خواهد شد. در عين حال، امر آموزش همچنان امري حاکميتي است و سياست‌گذاري در اين حوزه بر عهده آموزش‌وپرورش خواهد بود.دکتر پزشکيان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به گزارش عملکرد شبکه شاد، بر ضرورت غيرمتمرکزسازي زيرساخت‌هاي اين سامانه تأکيد کرد و گفت: سرورهاي شبکه شاد بايد در استان‌ها مستقر شوند تا تمرکز آنها در تهران موجب کندي و اختلال در زمان‌هاي خاص، از جمله دوره‌هاي آموزش غيرحضوري، نشود.در اين جلسه همچنين يکي از سامانه‌هاي نمايش درخواستي بخش خصوصي که روش نويني در حوزه آموزش ارائه کرده بود، معرفي و بررسي شد. با توجه به گزارش‌هاي ارائه‌شده، دکتر پزشکيان با اجراي آزمايشي اين روش در برخي مدارس محروم به‌صورت آزمايشي موافقت کرد.