موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13239
وزيرعلوم اعلام کرد؛ کاهش دوره کارشناسي ارشد و دکتري

وزير علوم گفت: با اقدامات جديد، طول دوره کارشناسي ارشد يک سال مي‌شود و ترم سوم بايد پايان‌نامه داده شود. تعداد واحدها هم کم مي‌شوند. دکتري نيز از 4 سال به 3 سال تقليل داده خواهد شد.حسين سيمايي صراف در جمع نمايندگان تشکل‌ها، انجمن‌ها و اتحاديه‌هاي دانشجويي با بيان اينکه در بخش آموزش طرح کاهش سنوات تحصيلي در دستور کار قرار گرفته است، افزود: با اقدامات جديد، طول دوره کارشناسي ارشد يک سال مي‌شود و ترم سوم بايد پايان‌نامه داده شود. تعداد واحدها هم کم مي‌شوند. دکتري نيز از 4 سال تقليل به 3 سال تقليل داده خواهد شد و بناست به‌جاي امتحان جامع 3 جايگزين به دانشجو داده شود، اگر دانشجو نتوانست آن‌ها را انجام دهد بايد امتحان جامع دهد.وي اضافه کرد: به جاي آزمون جامع دانشجو در دوره دکتري يک مقاله پژوهشي يا اختراع مي‌تواند داشته باشد. چرا که دانشجو يک‌سال وقت مي‌گذارد تا آماده امتحان جامع شود؛ همين زمان را مي‌تواند وقت بگذارد و توليد علم انجام دهد.سيمايي با انتقاد از انبوه مقررات زائد در دانشگاه‌ها اظهارداشت: بسيار متأسفم از اين‌که دانشگاه هم مثل بعضي از سازمان‌هاي اداري کشور پر از مقررات دست و پاگير است. يک کارگروه «تسهيل و مقررات‌زدايي» ايجاد کرده و گفته‌ايم در اين کارگروه خود دانشجويان باشند؛ 3 دانشجو، يک معاون آموزشي و يک حقوق‌دان در اين کارگروه گرد هم بيايند و ببينند کدام مقررات زائد است، حذفش کنند.وي افزود: بيشترين شکايتي که به من مي‌شود، از همين مقررات زائد است که من مي‌بينم حق با دانشجو است. مثال‌هاي فراواني در ذهن دارم که براي دانشجويان و خانواده‌ها هزينه مالي ايجاد مي‌کند، وقت‌شان را مي‌گيرد و اعصاب‌شان را خورد مي‌کند.سيمايي درباره وضعيت پژوهشگاه‌ها هم گفت: پژوهش جايگاه مهمي در کنار آموزش پيدا کرده و يکي از شاخص‌هاي ارزيابي استادان قرار گرفته است. الآن به جايي رسيديم که فکر مي‌کنيم يک خلائي داريم. اين پژوهش‌ها قرار بود خروجي‌شان حل مسائل کشور شود. ضمن اين‌که بسياري از اين پژوهش‌ها لازم و ضروري است اما يک نقطه ضعف دارد که بعضي از اين‌ها برون‌دادشان حل مسئله نيست.وزير علوم افزود: به همين دليل با استفاده از ظرفيت قانوني ماه‌ها کار کرديم و قوانين و سياست‌هاي نهادي جديد که البته در دنيا وجود دارد اما در کشور ما جديد است، به نام انديشکده تدوين کرديم. انديشکده با پژوهشکده فرق دارد؛ انديشکده مسئله و پروژه‌محور است. يک مسئله مي‌آيد و حل مي‌شود، مسئله بعدي مي‌آيد.وي درباره حوزه حکمراني آب هم اظهارداشت: سال‌ها دانشگاه‌ها هشدارها را داده بودند اما چون حکمراني علمي نبوده است حرفي گوش داده نشده، يا درباره آسيب‌هاي اجتماعي مطالعات و پژوهش‌هاي فراواني صورت گرفته اما خارج از دانشگاه گوش داده نمي‌شود. قبول کنيم صداي دانشگاه‌ها را خوب گوش نمي‌دهيم.سيمايي درباره دستاوردهاي فناوري هم گفت: امروز 2 هزار محصول تحريمي ما در پارک‌هاي علم و فناوري درحال توليد هستند و دانشگاه‌ها 4 هزار قرارداد با صنايع دفاعي بسته‌اند. از نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي درخواست مي‌کنم پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري راوي نقاط قوت آموزش عالي و دانشگاه‌ها باشند. حکمراني ما گاهي اوقات حکمراني عالمان بوده است اما علمي نبوده است.وزير علوم تأکيد کرد: کمي با دانشگاه‌ها مهربان‌تر باشيد. با اين وضعيت بودجه و اعتبارات بايد به استادان و دانشجويان افتخار کنيم که با اميدواري، عشق و نشاط و تعهد کار مي‌کنند.