معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه 40 درصد دانشجويان کشور بيکار هستند، گفت: بايد دانشگاهها براي اجراي طرحهاي مهارتآموزي جديتر از هر زمان ديگر پاي کار بيايند.غلامحسين محمدي در جلسه شوراي اداري فني و حرفهاي مازندران، افزود: عدم مشارکت دستگاههاي مختلف پاشنه آشيل مهارت فراگير به شمار ميرود و دانشگاه کارآفرين و دانشگاه نسل چهارم براي حل اين آسيب ايجاد شد.وي ادامه داد: آموزش مهارتي را بايد زيست بومي ببينيم و آن را جلو ببريم و مزيتهاي نسبي آن را گسترش دهيم.رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور اظهار داشت: در فنيوحرفهاي و دانشگاهها، رويکرد ما دولت محور است و اين آفت به شمار ميرود. آموزش با اين مدل، جواب نميدهد؛ چرا که سوژه آموزش، نيروي انساني است.وي از دولت، بازار و مهارت آموز سه ضلع آموزش نام برد که بايد در کنار هم قرار گيرند تا آموزش مهارتي محقق شود.محمدي گفت که 80 درصد افراد آموزش گيرنده به دنبال دورههاي آموزشي بلند مدت نيستند و هدفشان از آموزش کسب درآمد و اشتغال است و بايد علايق مهارت آموزان را شناخت و نبوغ را کشف و نيروهاي انساني را به سمت رشد پيش برد و کجا اين مدل را در پيش گرفتيم.وي ادامه داد: بايد چارچوبهايي را طراحي کنيم تا مدلهاي جديد آموزشي را طراحي کنيم و سازمان فنيوحرفهاي يک سازمان توسعهاي است که عمر کوتاهي دارند و سپس کار را به بخش خصوصي و آزاد واگذار ميکنند اما در ايران اينگونه نيست و سازمانهاي توسعهاي، مالک و بنگاهدار ميشوند.وي گفت: بازار سازي بسيار مهم است و سبب حرکت ميشود اما يک جاي کار ميلنگد و اگر رتبه مربي، استاد و آموزشگاهها مشخص نشود چه فرقي دارد که مهارت آموز در کجا آموزش ببيند؛ اصل انتخاب در سايه رتبه بندي هويت پيدا ميکند.رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي با بيان اينکه اکنون با يک مهاجرت گسترده از بخش عمومي به خصوصي مواجه هستيم، دامه داد: سازمان فنيوحرفهاي کشور بزرگترين سازمان مهارتي کشور است که بايد به سمت بازار سازي پيش رود و به جاي حل جزئيات بايد به سمت رفع و اصلاح الگوهاي ناموفق کلان برويم که اين جزئيات را پديد آورده است.