نقدي بر مؤلفههاي فراخوانهاي ناکام در جذب سرمايهگذار گردشگري سلامت در دانشگاه علوم پزشکي اهواز «فر
نقدي بر مؤلفههاي فراخوانهاي ناکام در جذب سرمايهگذار گردشگري سلامت در دانشگاه علوم پزشکي اهواز «فراخوان مشارکت در جذب و معرفي بيماران بينالمللي» در کانال وبداي اهواز را ديدم حسابي شوکه شدم و تصميم گرفتم نقدي بر آن بنويسم تا شايد مسئولان امر بازنگري بر مبناي نقد و پيشنهادات اين نوشتار انجام دهند. نقدهاي زير را به اين شيوه از جذب گردشگر سلامت وارد دانستم:عدم شفافيت و اطلاعات ناکافي متن فراخوان بهطور کامل مشخص نميکند که دقيقاً چه نوع خدمتي، در چه حوزهاي از گردشگري سلامت (مثلاً بيمارستان، هتل سلامت، مرکز توانبخشي و...) و با چه ميزان سرمايهگذاري مد نظر است. اين ابهام ميتواند براي سرمايهگذاران بالقوه دلسردکننده باشد. تنها به «ارائه مستندات قانوني» اشاره شده بدون آنکه ليست يا نمونهاي از اين مستندات در خود متن ذکر شود. اين امر مستلزم آن است که متقاضي حتماً به پورتال دانشگاه مراجعه کند يا با شماره تلفن نامربوط تماس بگيرد، که ممکن است براي همه بهراحتي ميسر نباشد.رويکرد اداري و بروکراتيک استفاده از عباراتي مانند «مديريت امور پشتيباني و رفاهي»، «کميته واگذاري» و « جهت تحويل مراجعه کنند» يک فضاي بسيار رسمي و اداري را تداعي ميکند. جذب گردشگر سلامت يک فعاليت تجاري-خدماتي بينالمللي است و نياز به برخوردي چابک، مشتريمحور و رقابتي دارد. اين شيوه بيان بيشتر شبيه به يک بخشنامه داخلي دانشگاه است تا يک فراخوان جذب سرمايهگذاري!!ضعف در بازاريابي و جذابسازي متن فراخوان فاقد هرگونه مزيت رقابتي يا پيشنهاد فروش منحصربهفرد است. هيچ اشارهاي به امکانات خاص دانشگاه، موقعيت جغرافيايي، توانمنديهاي پزشکي، همکاري با پزشکان برجسته يا موفقيتهاي گذشته در اين حوزه نشده است. يک سرمايهگذار يا متقاضي بايد بداند چرا بايد بر روي اين دانشگاه سرمايهگذاري کند.فرآيند نامشخص ارزيابي اگرچه به «کميته واگذاري» اشاره شده، اما معيارهاي ارزيابي پيشنهادها (مانند ميزان سرمايهگذاري، سابقه متقاضي، کيفيت طرح پيشنهادي، نوآوري و...) بهطور کامل شفاف نيست. اين عدم شفافيت ميتواند باعث ايجاد شک در مورد انصاف و سلامت فرآيند داوري شود.محدوديت زماني کوتاه مهلت ارسال پيشنهادها (حدود 17 روز) براي يک حوزه تخصصي و سرمايهبر مانند گردشگري سلامت ممکن است براي تهيه يک طرح تجاري دقيق و جامع، کافي نباشد. اين زمانبندي بيشتر مناسب مناقصههاي کوچک است.عدم توجه به مخاطب بينالمللي کل متن به زبان فارسي است و حتي نسخه انگليسي براي آن در نظر گرفته نشده است. گردشگر سلامت يک کسبوکار بينالمللي است و سرمايهگذاران بالقوه ميتوانند از خارج از ايران نيز باشند. اين امر نشان ميدهد که دامنه هدف اين فراخوان احتمالاً بسيار محدود و داخلي است.در مجموع، اين شيوه از جذب، بيشتر شبيه به يک «مناقصه اداري» براي واگذاري يک سرويس داخلي است تا يک «فراخوان جذب سرمايهگذاري در گردشگري سلامت». اين رويکرد در فضاي بسيار رقابتي گردشگري سلامت جهاني، نميتواند نتيجهبخش باشد. سرمايهگذاران جدي به دنبال شفافيت، تخصص، چابکي و يک شراکت سودآور هستند، نه مواجهه با يک ساختار اداري سنگين و کماطلاع!!در آخر فرصت را مغتنم ميشمارم و پيشنهاداتي براي بهبود و اصلاح فرآيند ارائه ميدهم؛ در ابتدا تأکيد ميکنم بر تدوين يک بروشور يا طرح توجيهي جامع با ارائه اطلاعات کامل در مورد موقعيت، امکانات موجود، بازار هدف، تحليل رقبا و فرصتهاي سرمايهگذاري که سبب جذب بيشتر سرمايه گذار خواهد شد.ايجاد يک تيم تخصصي و رابط واحد به جاي ارجاع متقاضيان به اين مديريت و آن مديريت! يک تيم يا فرد به عنوان رابط اصلي سرمايهگذاران معرفي شود. شفافسازي معيارهاي ارزيابي با اعلام عمومي معيارها و وزن هرکدام در انتخاب طرح برنده سبب مشارکت بيشتر خواهد شد.بازنگري در زمانبندي با در نظر گرفتن زمان کافي براي تهيه طرحهاي باکيفيتبينالملليسازي فراخوانبا ترجمه تمامي مستندات به زبان انگليسي و اطلاعرساني در پلتفرمهاي مرتبط با سرمايهگذاري در حوزه سلامتتبليغ مزيتهاي رقابتي با تأکيد بر نقاط قوت دانشگاه (مانند تجهيزات پيشرفته، پزشکان شناختهشده، هزينههاي رقابتي و...) سبب حرفه ايتر شدن فراخوان خواهد شد.* غلامعباس ديناروند