موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13221
تفاهمنامه همکاري راه‌اندازي شهر لجستيک تهران بين راه آهن و شهر فرودگاهي امام امضا شددر مراسمي با حضو

تفاهمنامه همکاري راه‌اندازي شهر لجستيک تهران بين راه آهن و شهر فرودگاهي امام امضا شددر مراسمي با حضور مديرعامل راه آهن جمهوري و مديرعامل شهر فرودگاهي امام، تفاهمنامه همکاري راه‌اندازي شهر لجستيک تهران به امضا رسيد. با توجه به آيين نامه مراکز لجستيک (مصوب نشست 202 شوراي عالي ترابري کشور) و سند آمايش، صورت‌جلسه پنجمين نشست کميسيون تخصصي ستاد مراکز لجستيک در سال 1403 در خصوص مکانيابي شهر لجستيک تهران و بند‌هاي 9، 10 و 11 سياست‌هاي کلي برنامه هفتم توسعه ابلاغي رهبر معظم انقلاب مرتبط با توسعه زيرساخت‌هاي لازم در جهت تبديل ايران به مرکز مبادلات و خدمات تجاري، انرژي، ارتباطات و حمل و نقل و تحقق سياست‌هاي کلي آمايش سرزمين، اين تفاهمنامه با هدف تقويت زيرساخت‌هاي لجستيک در ايستگاه راه آهن آپرين و شهر فرودگاهي امام خميني(ره) تحت عنوان "شهر لجستيک تهران" جهت پشتيباني از بازار بزرگ عرضه و تقاضاي تهران و همچنين کاهش هزينه‌هاي حمل و نقل تهيه و منعقد شد.اين تفاهمنامه به امضاي مديرعامل شرکت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) به نمايندگي رامين کاشف آذر به سمت سرپرست و شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي جبارعلي ذاکري به سمت رئيس هيات مديره و مديرعامل رسيد.مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران در خاتمه اين مراسم گفت: استفاده از ظرفيت فناوري‌هاي نو همچون اينترنت اشياء و هوش مصنوعي و همچنين يکپارچه سازي سامانه تعرفه‌اي، دو موضوع اساسي است که در راه‌اندازي شهر لجستيک تهران مد نظر است.جبارعلي ذاکري در جمع خبرنگاران افزود: بندر خشک آپرين بزرگترين بندر خشک ريلي کشور است که در نزديکي آن شهر فرودگاهي به عنوان يک مرکز لجستيک هوايي وجود دارد. وي گفت: براي اينکه اين دو مجموعه به «شهر لجستيکي تهران» تبديل شوند، بايد ابتدا شقوق مختلف حمل و نقلي با هم ترکيب مي‌شدند. اين اتفاق با امضاي تفاهمنامه همکاري مشترک در روز جاري و در عمل بهره‌مندي شهر فرودگاهي از ظرفيت ريلي ممکن مي‌شود و راه آهن و شرکت‌هاي حمل و نقلي مي‌توانند از ظرفيت‌هاي شهر فرودگاهي نيز بهره‌مند شوند.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: با تفاهم امروز سه شق حمل و نقلي ريلي، جاده‌اي و هوايي در شهر لجستيک تهران فعال خواهند شد؛ به عبارتي در عين حال که هر يک به طور مستقل زير نظر مجموعه‌هاي خودشان مديريت مي‌شوند، براي هم‌افزايي، سر و شکل دادن شهر لجستيک و استفاده از ظرفيت‌ها و سرمايه‌گذاي‌هاي صورت گرفته، اين اقدام انجام خواهد شد.وي با بيان اينکه الگوهاي مشابه زيادي در جهان وجود دارد که در اجراي شهر لجستيک تهران از آنها استفاده شده است، ابراز اميدواري کرد اين دو مجموعه بتوانند با استفاده از ظرفيت‌هاي يکديگر در منطقه نقش آفريني بهتري داشته باشند. مديرعامل راه آهن ادامه‌داد: مطابق اين طرح، بندر خشک آپرين به طور مستقل به فرودگاه امام متصل خواهد شد که جزئيات طراحي آن در چند گزينه پيش‌بيني شده است.وي گفت: در شهر لجستيک تهران، ابتدا بارهاي خرده و عمده متمرکز شده و سپس از طريق سامانه‌هاي هوشمند بازتوزيع مي‌شود که بازتوزيع آنها ممکن است از طريق شبکه ريلي يا جاده‌اي انجام شود. اين مقام مسئول گفت: توسعه بندر خشک آپرين توسط يک شرکت خارجي انجام شده که آن شرکت از همان ابتدا هوشمند شدن آنجا را مد نظر قرار داده است.ذاکري افزود: از 700 هکتار زميني که در بندر خشک آپرين موجود است، تاکنون 55 هکتار در فاز نخست توسعه داده شده و به بهره‌برداري رسيده است. در فاز دوم، توسعه 200 هکتاري را در دستور کار خواهيم داشت که تاکنون 13 شرکت براي سرمايه‌گذاري اعلام آمادگي کرده‌اند. وي گفت: اکنون مجوز تعداد قابل توجهي از اين شرکت‌ها اخذ و قراردادهايشان منعقد شده است و اميدواريم عمليات اجرايي آنها بزودي آغاز شود. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: يکي از مواردي که به همه اين شرکت‌ها به عنوان تکليف اعلام شده، استفاده از ظرفيت فناوري‌هاي نو همچون اينترنت اشياء و هوش مصنوعي است که اين مهم به طور قطع مدت زمان ماندگاري کالاها را کاهش داده و برنامه‌ريزي ورود و خروج کالاها را تسهيل خواهد کرد.وي تصريح کرد: يکپارچه سازي سامانه تعرفه‌اي موضوع بسيار مهم ديگري براي شهر لجستيک تهران است که هر چند زمان بر بوده، اما بايد در دستور کار قرار بگيرد تا بتوانيم از سامانه تعرفه‌اي واحد تبعيت کنيم. سرپرست شرکت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) نيز در اين مراسم گفت: با توجه به منطقه آزاد بودن شهر فرودگاهي، فرصت بسيار خوبي وجود دارد تا بتوانيم لجستيک پيشرفته را در اين منطقه اجرايي کنيم. رامين کاشف آذر افزود: لجستيک مقدماتي از دهه 90 جاي خود را به لجستيک پيشرفته داده است، جايي که در آن صنعت حمل و نقل با بازرگاني گره خورده است.وي گفت: اساس اين مسأله نيز ظهور شرکت‌هاي شخص ثالث لجستيک بوده است، به‌طوري که علاوه بر فعاليت‌هايي همچون حمل و نقل بار، تجميع، دسته‌بندي، بسته‌بندي بار و غيره، بايد بتوانند به مونتاژکاري، سفارشي سازي، پردازش، آماده‌سازي محصول، تضمين کيفيت، مديريت موجودي و حتي مديريت کالاهاي برگشتي نيز بپردازند.کاشف‌آذر با بيان اينکه از دهه 90 تاکنون اندازه بازار لجستيک بيش از 11 برابر شده است، گفت: فرصت‌هاي بسيار خوبي براي استقرار شرکت‌ها و حمايت و پشتيباني از آنها در شهر فرودگاه امام وجود دارد. سرپرست شرکت شهر فرودگاهي امام خميني گفت: براي اينکه شرکت‌هاي شخص ثالث لجستيک بتوانند در شهر فرودگاهي فعاليت کنند، بستر فيزيکي و زيرساخت‌هاي خدماتي همچون پست، بيمه، خدمات عمومي، مباحث لجستيکي، تعميرات، خدمات بانکي، بيمه‌اي و غيره وجود دارد.وي تأکيد کرد: اين امر فرصت بي‌بديلي است تا ما شاهد عملياتي و اجرايي شدن لجستيک پيشرفته با توجه به ظرفيت‌هاي موجود و همچنين فرصت منطقه آزاد بودن شهر فرودگاهي باشيم. کاشف آذر گفت: شهر فرودگاهي امام ظرفيت بسيار بزرگي براي جابه جايي بار و مسافر دارد که کسب و کار لجستيک بايد در آنجا تقويت شده و از اين فرودگاه به عنوان بخشي از زنجيره تامين استفاده شود.وي با تأکيد بر اينکه بدون ايجاد شرکت‌هاي شخص ثالث لجستيک نمي‌توانيم کار خاصي انجام دهيم، گفت: در اين زمينه نياز به زيرساخت داريم که عمده آن در شهر فرودگاهي موجود است. سرپرست شهر فرودگاه امام همچنين با اشاره به وجود بندر خشک آپرين در منطقه، همچنين ظرفيت منطقه آزاد بودن شهر فرودگاهي گفت: استفاده از اين ظرفيت‌ها مي‌تواند تسريع در صادرات و واردات را به دنبال داشته باشد. وي با اشاره به تفاهمنامه‌اي که با راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران منعقد شد، گفت: مطابق اين تفاهمنامه، شرکت شهر فرودگاهي به حمل و نقل ريلي تجهيز خواهد شد که گامي در راستاي لجستيک پيشرفته خواهد بود.