شمارش معکوس براي آغاز عمليات اجرايي ساخت آخرين قطعه آزادراه تهران – شمالپروژه ساخت آزادراه تهران - ش
شمارش معکوس براي آغاز عمليات اجرايي ساخت آخرين قطعه آزادراه تهران – شمالپروژه ساخت آزادراه تهران - شمال که در چهار قطعه طراحي شده و سه قطعه آن به بهرهبرداري رسيده، حال يک قدم به پايان خود نزديک شده و طبق گفته مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل، عمليات اجرايي قطعه 3 اين آزادراه از هفته آينده آغاز ميشود.به گزارش ايسنا، آزادراه تهران - شمال يکي از مهمترين پروژههاي عمراني کشور تلقي ميشود که به طول 124 کيلومتر در قالب چهار قطعه طرحريزي شده است. اين پروژه که گفته ميشود قرارداد اوليه آن در سال 1375 اخذ شده با هدف هدف کاهش زمان سفر به شهرهاي شمالي، افزايش ايمني جادهها، کاهش تصادفات، تسهيل دسترسي به شهرهاي شمالي و به تبع آن توسعه گردشگري، بهبود حمل و نقل کالا و کاهش مصرف سوخت و همچنين کاهش آلودگي ساخته شد.آزادراه تهران - شمال 60 کيلومتر کوتاهتر از مسير موجود در جاده کرج - چالوس است و زمان سفر را تا 90 دقيقه در شرايط ترافيک سنگين کاهش ميدهد. همچنين با تردد در اين آزادراه سالانه 86 ميليون ليتر سوخت صرفه جويي ميشود و 553 ميليون کيلومتر مسافت عبوري سالانه را کاهش ميدهد. از طرفي اين پروژه ميزان توليد آلايندههاي هوا را 35 هزار تن در سال کاهش ميدهد و همچنين منجر به کاهش چشمگير تصادفات جادهاي و ارتقاي ايمني تردد ميشود. براساس گزارشهاي موجود، منطقه يک اين پروژه کلان 32 کيلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران در اسفند 1398 به بهرهبرداري رسيد.قطعه دوم حدفاصل دوراهي شهرستانک در استان البرز تا محدود پل زنگوله در استان مازندران به طول 22 کيلومتر بوده که باند اول محدوده در تيرماه 1402 مورد بهرهبرداري قرار گرفت. در شهريورماه سال جاري نيز باند دوم منطقه دو آزاد راه تهران - شمال به طول 15.5 کيلومتر به بهرهبرداري رسيد.قطعه چهارم نيز در استان مازندران حدفاصل مرزن آباد تا کمربندي شهر چالوس است که سال 1394 افتتاح شد. قطعه سوم اين پروژه هم حدود 50 کيلومتر از خروجي تونل البرز واقع در پل زنگوله تا سه راهي دشت نظير در شمال شهرستان مرزن آباد بوده که هنوز عمليات ساخت آن آغاز نشده است و آن طور که مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اخيرا خبر داده عمليات اجرايي منطقه 3 آزادراه تهران - شمال از هفته آينده آغاز ميشود.بنابر گفته هوشنگ بازوند اين قطعه 55 کيلومتري يکي از حلقههاي مفقوده کريدور دريا به دريا محسوب ميشود و براي تکميل آن حدود 110 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است. وي همچنين عنوان کرده است هشت کيلومتر ابتدايي اين مسير، از سياه بيشه تا وليآباد، با موافقت سازمان محيطزيست آماده آغاز عمليات اجرايي است. همچنين بنياد مستضعفان با همکاري سه پيمانکار رتبه يک، اجراي اين بخش را بر عهده دارد و پيشبيني ميشود عمليات اجرايي از هفته آينده آغاز شود.معاون وزير راه و شهرسازي همچنين اعلام کرد حدود 65 درصد مسير بهصورت تونل طراحي شده و هيچگونه راه دسترسي براي تخريب جنگل وجود ندارد. لذا با وجود سختي و هزينه بالاي اجرا، کاملاً مطابق با مجوزهاي محيطزيست عمل خواهيم کرد.آن طور که گفته ميشود سهم دولت و بنياد مستضعفان در اين پروژه 50 درصد است و دولت قصد دارد سهم خود را از طريق واگذاري سهام متعلق به خود در سازمان خصوصيسازي به بنياد مستضعفان تأمين کند. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور گفته براي اجراي اين هشت کيلومتر، حدود 15 تا 16 هزار ميليارد تومان سرمايهگذاري پيشبيني شده و تلاش ميکنيم طي سه سال آن را به پايان برسانيم.