موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13211
آغاز نخستين مرحله اجراي آزمايشي طرح «مدرسه هوشمند» با حضور رئيس جمهور

نخستين مرحله اجراي آزمايشي طرح «مدرسه هوشمند»، با حضور دکتر مسعود پزشکيان، در مدرسه اسماعيل‌منش شهرستان قدس آغاز شد.در اين برنامه آزمايشي که در سه بخش «تدريس هوشمند کتب درسي»، «آزمايشگاه هوشمند» و «تکنولوژي شبيه‌سازي» (VR) طراحي و اجرا شد، رئيس‌جمهور با حضور در کلاس درس، از نزديک روند اجراي اين شيوه نوين آموزشي را مورد ارزيابي و بررسي قرار داد.رئيس جمهور در جريان بازديد از اين مدرسه و پس از مشاهده اجراي عملي آموزش هوشمند، بر ضرورت رفع نواقص، تکميل زيرساخت‌ها و ارتقاي کيفيت محتواي آموزشي تأکيد و دستورات لازم را در اين زمينه صادر کرد.دکتر پزشکيان با اشاره به اهميت تحول در شيوه‌هاي ياددهي و يادگيري، گفت: آموزش مؤثر، آموزشي است که بر پايه مشاهده، درک و تجربه استوار باشد، نه بر حفظ صرف مفاهيم. هنگامي که مفاهيم از قالب واژه فراتر روند و به صورت تصوير و تجربه عيني درآيند، در حافظه دانش‌آموزان ماندگار خواهند شد و آموزش به معناي واقعي تحقق مي‌يابد.رئيس جمهور با تأکيد بر ضرورت عدم اتکاي نظام آموزش هوشمند به اينترنت افزود: زيرساخت آموزش هوشمند بايد بر پايه ايجاد ديتاسنترهاي ملي و مراکز گردآوري داده‌ها شکل گيرد؛ به‌گونه‌اي که فيلم‌ها، تصاوير و منابع آموزشي مورد نياز معلمان به صورت آفلاين ذخيره و از طريق بسترهاي بومي در اختيار معلمان و دانش‌آموزان قرار گيرد.دکتر پزشکيان همچنين خاطرنشان کرد که در کنار اين زيرساخت‌هاي مستقل، مي‌توان امکان دسترسي به اينترنت را براي انجام تحقيقات علمي و پروژه‌هاي پژوهشي دانش‌آموزان فراهم ساخت.رئيس جمهور افزود: آموزش هوشمند بايد تنها به محتواهاي ديداري، شنيداري و تعاملي محدود نماند، بلکه بازديدهاي ميداني و تجربي نيز در برنامه آموزشي گنجانده شود تا دانش‌آموزان بتوانند از نزديک با واقعيت‌هاي پيرامون خود آشنا شوند.دکتر پزشکيان با اشاره به نقش بنيادين آموزش در توسعه کشور تصريح کرد: اگر بتوانيم مدارس را به‌روز کنيم، کيفيت آموزشي را اصلاح و نظام تعليم و تربيت را ارتقا دهيم، بي‌ترديد بسياري از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود. نسل امروز، سرمايه حقيقي ايران است و اگر آموزش صحيح ببيند، توانايي حل همه چالش‌هاي آينده را خواهد داشت.رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با رد تعبير «نسل زد» براي توصيف نسل کنوني گفت: من با اين گونه تقسيم‌بندي‌ها موافق نيستم. اگر ما از رشد علمي و آموزشي عقب بمانيم و ناتواني خود را به نسل جوان نسبت دهيم، اين خطاست. نسل جديد بايد با به‌روز‌رساني شيوه‌هاي آموزش و همراهي با تحولات زمان، راهي را که نسل ما پيموده است، قوي‌تر، علمي‌تر و فني‌تر ادامه دهد.دکتر پزشکيان در ادامه سخنان خود با اشاره به گسترش توليد محتوا در فضاي ارتباطي امروز تأکيد کرد: در دنياي امروز محتواهاي فراواني درحال توليد است، اما هنر آموزش آن است که بهترين و مفيدترين محتواها شناسايي و با شيوه‌اي درست به دانش‌آموزان منتقل شود.رئيس جمهور آموزش را بستري براي پرورش مهارت‌هاي بنيادي دانست و افزود: هدف آموزش، تنها انتقال دانش نيست، بلکه بايد پنج مهارت اساسي از جمله کار گروهي، مديريت، حل مسئله، ارتباطات هوشمند و توانايي به‌کارگيري دانسته‌ها را در دانش‌آموزان تقويت کند. تحقق اين امر مستلزم برگزاري دوره‌هاي توانمندسازي و مهارت‌افزايي براي معلمان و مربيان است.دکتر پزشکيان همچنين با تأکيد بر اهميت نقش مردم در نظام آموزشي کشور خاطرنشان کرد: با مشارکت و همکاري خانواده‌ها مي‌توانيم آموزش باکيفيت و عادلانه را براي همه دانش‌آموزان فراهم و به تدريج نابرابري آموزشي را از ميان برداريم.