دبير انجمن صنايع ريلي ايران با انتقاد از بيتوجهي به اين بخش گفت: درحالي که امسال حدود 9 ميليارد يورو ارز به صنعت خودرو تخصيص يافته، سهم صنعت ريلي تنها 200 ميليون يورو بوده است، اين ميزان ناچيز نشاندهنده نبود نگاه راهبردي به حملونقل ريلي است؛ صنعتي که با وجود ايمني بالا و توان توليد داخلي، بهدليل نبود حمايت مؤثر و قوانين دستوپاگير، تنها با 15 درصد ظرفيت خود فعاليت ميکند.به گزارش ايسنا، حجتالله پوربابايي در ميزگرد تخصصي آسيبها و مشکلات صنايع ريلي کشور گفت: امروز براي توليدکنندگان داخلي سرمايهگذاري در صنعت ريلي توجيه اقتصادي ندارد و کارخانجات ايران طي سالهاي گذشته تنها 15 درصد کار کردند و اين درحالي است که دولت لايحه مينويسد و در مجلس تصويب ميکند، اما متأسفانه خود آن را اجرا نميکند.وي افزود: متأسفانه امروز موضوع حمايت از صنعت ريلي تنها به شعار بدل شده و اين درحالي است که اين صنعت از هر نظر بهتر از ديگر صنايع حمل و نقلي در کشور است و در حوزه مخاطرات و خسارات جاني و مالي کمتر از ديگر حوزههاي تلفات داشته که نشان ميدهد بايد در اين صنعت سرمايهگذاري صورت گيرد.اين عضو انجمن توليدکنندگان صنايع ريلي ايران گفت: امروز در ميان صنايع، تأمين و تخصيص ارز نسبت به ديگر صنايع موازي به شدت پايين است. در سال گذشته به صنعت خودرو نزديک به 13 ميليارد يورو ارز تخصيص داده و امسال تا امروز حدود 9 ميليارد يورو ارز به صنعت خودرو تخصيص داده شده و تنها 200 ميليون يورور براي تامين ارز صنعت ريلي اختصاص يافته که تفاوت بالايي را نشان ميدهد و آمار مناسبي نيست.پوربابايي تأکيد کرد: شرکتهاي ريلي داخلي توان توليدي دارند و با اينکه تحريمهاي خارجي بيتأثير نيست، اما اثربخشي بالايي ندارد؛ درحالي که متأسفانه تحريمهاي داخلي و قوانين دست و پاگير باعث افت توليد در صنعت ريلي شده است. براي مثال بيش از 30 سامانه در اين صنعت وجود دارد و سؤال ما اين است که آيا نميتوان اين سامانهها را به صورت تجميع شده و سامانههاي جامع ايجاد کرد که توليدکنندگان درگير سامانهها نشوند. وي گفت: امروز هفت شرکت توليدکنندگان اصلي ناوگان ريلي داخلي هستند و توان توليد داخلي دارند و با وجود تأکيد سالانه بر حمايت از توليدکنندگان داخلي و صنايع ملي اما، متأسفانه آنگونه که بايد از آنها حمايت نميشود.