انتقاد معاون اول رئيسجمهور از بوروکراسي زائد در مرزهامعاون اول رئيسجمهور با اشاره به ضرورت حل مشکل
انتقاد معاون اول رئيسجمهور از بوروکراسي زائد در مرزهامعاون اول رئيسجمهور با اشاره به ضرورت حل مشکلات ترانزيتي و اولويتهاي آن براي کشور، گفت: هيچ راهي جز ايجاد هماهنگي براي حل مشکلات در پايانههاي مرزي نداريم تا يکصدا از مرزها شنيده شود.محمدرضا عارف در جلسه ستاد ملي گذر مرز به مرز (ترانزيت) با اشاره به اينکه ترانزيت يکي از مهمترين مسائل و اولويتهاي کشور در چند دهه گذشته بوده است، گفت: تهيه سند برنامه ملي ترانزيت يکي از تکاليف قانون برنامه هفتم پيشرفت است. ترانزيت يک مسأله راهبردي، سياسي، اقتصادي، تجاري و فرهنگي است.وي ادامه داد: ترانزيت يکي از مزيتهاي کشور بوده و موقعيت جغرافيايي ايران ايجاب ميکند که توسعه راههاي ترانزيتي به طور جدي دنبال شود. در کنار منافع اقتصادي، توسعه راههاي ترانزيتي ميتواند به حفظ جايگاه فرهنگ اصيل و عميق ايران کمک کند؛ بنابراين اين مسأله اولويتدار کشور بايد پيگيري شود.معاون اول رئيسجمهور با تأکيد بر لزوم حل مشکلات مديريتي براي بهبود وضعيت ترانزيتي کشور، افزود: اصلاحات ساختاري يکي از اهداف برنامه هفتم پيشرفت است که اين مسأله بايد در ترانزيت هم در نظر گرفته شود. بوروکراسي زائد در مرزهاي ايران نسبت به کشورهاي همسايه يکي از چالشهاي کشور است که نتيجه آن عدمالنفع ما از مزاياي ترانزيت بوده است. کاغذبازي و بوروکراسي موجب کاهش درآمد ايران از مسأله ترانزيت شده است. ازسويي، گاهي وجود اختلاف نظر در يک ماده از قانون موجب ميشود که قانون به درستي اجرايي نشود.عارف افزود: ما در مرزهاي کشورمان مشکل داريم. کاميونها در پايانههاي مرزها به دلايل مختلف معطل ميمانند که اين مسأله براي کشور هزينه ايجاد ميکند. در ديدگاه خوشبينانه، وسواس ما در مرزها زياد است، درحالي که بايد اصل را بر اعتماد گذاشت و اگر خلافي رخ داد، با آن برخورد شود.معاون اول رئيسجمهور با اشاره به تجربه موفق اداره کشور در جنگ 12 روزه، گفت: اين تجربه اثبات کرد که با هماهنگي ميتوان کشور را به خوبي اداره کرد. اکنون هم هيچ راهي جز ايجاد هماهنگي براي حل مشکل در پايانههاي مرزي نداريم تا يک صدا از مرزها شنيده شود. هماهنگي و انسجام در مديريت پايانههاي مرزي يک ضرورت است.عارف همچنين با تأکيد بر لزوم اهميت مسائل امنيتي در مرزها، افزود: در تصميمات مربوط به مرزها بايد مسائل امنيتي مورد توجه باشد، ولي نبايد اين موضوع مسائل ترانزيتي را به چالش بکشد. همچنين بايد تصميماتي بگيريم که موجب افزايش سرعت عمل در تردد از مرزها شود. وقتي اطلاع داريم که کاميوني سند معتبر براي حمل کالا دارد، با کاربست سازوکارهاي مشخص، اجازه دهيم آن کاميون از خاک کشورمان به مقصد کشور ديگر در اسرع وقت عبور کند.در اين جلسه پيشنويس سند برنامه ملي ترانزيت ارائه و درباره آن بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد، پيشنهادهاي مطرح شده در دو هفته آينده در کارگروهي جمعبندي و نهايي شود تا اين سند براي تصويب به دولت ارائه شود.هدف از تهيه اين سند، ايجاد هماهنگي براي دو برابر کردن درآمد کشور از محل ترانزيت در طول اجراي برنامه هفتم پيشرفت و حضور فعال و افزايش سهم ايران از زنجيره ارزشهاي منطقهاي و فرامنطقهاي است.