مدير اداره توسعه و تدوين مقرارت نظامهاي پرداخت بانک مرکزي اعلام کرد: از 17 شهريور ماه با هدف انتظام بخشي به تعداد برگههاي چک، محدوديتهايي روي تعداد برگههاي چک صورت ميگيرد.به گزارش بانک مرکزي، آمنه نادعلي زاده گفت: در شيوه جديد در سال نخست شخص حقيقي با مراجعه به بانک 10 برگ به صورت کاغذي و 10 برگ به صورت الکترونيک دريافت ميکند. در مراجعه بعدي در سال نخست که منوط به اينکه 80 درصد برگههاي چک قبليش پاس شده باشد يا به بانک برگشت شده باشد، دسته چک 10 برگه بعدي را دريافت ميکند.نادعلي زاده ادامه داد: در صورتي که مشتري شخصيت حقوقي باشد، در صورتي که در سال نخست براي دريافت دسته چک به بانک مراجعه کند، دسته چک 25 برگي کاغذي و همچنين دسته چک 25 برگي الکترونيک دريافت ميکند. اين محدوديت در سال اول براي شخصيت حقيقي و حقيوقي لحاظ ميشود و در سالهاي بعدي تعداد برگههاي چک افزايش پيدا ميکند.وي افزود: از سال دوم نيز تعداد برگه چک باتوجه به کارکرد فرد قابل افزايش است. براي نمونه در خصوص شخصيتهاي حقيقي اين تعداد تا حداکثر 25 برگ و در خصوص مشتريان حقوقي هم بانک باتوجه به شرايط آنها ميتواند تصميمگيري لاز را انجام دهد.نادعلي زاده با بيان اينکه بانک مرکزي براي اعتباربخشي به دسته چک برنامههاي مدون و مشخصي را ارائه کرده است، تصريح کرد: بانک مرکزي در گام نخست شيوه نامه سقف اعتباري مصرح در قانون اصلاح قانون صدور چک را به تازگي تصويب کرده و اين مهم را بزودي به شبکه بانکي ابلاغ خواهد کرد. همچنين از 17 شهريور ماه نيز دستورالعمل جامعي در خصوص تعداد برگههاي دسته چک را اجرايي خواهد کرد. به گفته وي اين کنترل کاملاً به صورت سيستمي انجام ميشود و عامل انساني حذف از اين فرايند ميشود.