در جشنواره اصلاح روشهاي آموزش از بسته کلاس شوقانگيز شامل 1400 دقيقه محتواي تصويري آموزشي ويژه آموزش و ارتقاي توانمنديهاي آموزشي معلمان رونمايي و با حضور رئيسجمهور از 10 برگزيده اين جشنواره به نمايندگي از مجموع 100 برگزيده جشنواره تقدير به عمل آمد.دکتر مسعود پزشکيان در «جشنواره ملي اصلاح روشهاي آموزش و تحول در محيطهاي يادگيري» با حضور مديران مدارس ابتدايي، متوسطه و منتخبان کشوري، ضمن تبريک هفته وحدت، با بيان اينکه همه جوامع به دنبال کشف و استخراج منابع و معادن طبيعي در راستاي توليد ثروت و آباداني کشورشان هستند، گفت: معلمان در همه دنيا، با اصليترين داراييها و منبع ثروت کشورها سر و کار دارند و کار آنها استخراج، فرآوري و شکوفا کردن استعداد فرزندان و آيندهسازان کشورها است.رئيس جمهور با بيان اينکه فرزندان اين سرزمين، گرانقيمتتر از هر معدن و منبع ثروتي هستند، افزود: متأسفانه تا کنون آنگونه که شايسته بوده به پرورش و شکوفا کردن استعدادهاي اين دارايي عظيم و بيهمتا توجه نشده و نبايد اجازه دهيم اين روند تداوم يابد. ساختن و آباد کردن فرداي جامعه در گرو تربيت صحيح فرزندان ماست؛ اگر اين بچهها به شکل صحيح پرورش يابند، به جاي سوداي جلاي وطن، دغدغه آنها ماندن، تلاش کردن، رفع مشکلات و آباد کردن ميهن خودشان خواهد بود.دکتر پزشکيان گفت: استعدادهاي نهفته در ذهن، انديشه و جسم اين بچهها، طلاي ناب و خالص است که اگر کشف نشده و به شکل صحيح پرورش نيابد، يا بلااستفاده ميماند يا به جاي صرف شدن براي رشد و اعتلاي کشور و مردم خودمان، در اختيار کشورهاي ديگر قرار خواهد گرفت.رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه در وهله اول اين شما در خط مقدم آموزش و پرورش و بعد ما در جايگاه پشتيبان و حامي نظام آموزشي هستيم که مسئول شکوفا کردن اين استعدادها و ظرفيتها هستيم، گفت: شنيدن تنها يک بعد از آموزش است؛ ديدن مؤثرتر و شيوه ارائه دادن آنچه آموزش داده شده تأثيرگذارتر از شنيدن و ديدن صرف هستند. کلاسهاي درس بايد مسئلهمحور و بر مبناي شنيدن، ديدن و بحث و گفتوگو اداره شوند.دکتر پزشکيان همچنين با تأکيد بر ضرورت ارائه سيستمي آموزش بر پايه بهکارگيري روشهاي شنيداري، ديداري و تهيه و ارائه عملي آموزشهاي ارائه شده، افزود: تأکيد بر تهيه و ارائه گزارش از آموزشهاي ارائه شده در کلاس درس، به تحقق دو هدف مهم «مسئلهمحور بودن» و «تکيه بر کارگروهي در کلاس درس» کمک ميکند و ازسوي ديگر باعث ايجاد رقابت و شوق و انگيزه در فراگيري و شيوه ارائه مطالب آموزش داده شده ميشود.رئيس جمهور با بيان اينکه پايه و اساس هر آيندهاي که براي کشور متصور باشيم، امروز و در کلاسهاي درس بنا گذاشته ميشود، گفت: اعتلا و پيشرفت آينده کشور، در گرو آن است که امروز مدارس به عنوان بستر کشف، استخراج و شکوفايي معادن و ذخاير استعداد فرزندان سرزمينمان عملکردي صحيح، مسئولانه، بالنده و پويا داشته باشند؛ تحقق اين مهم نيز در گرو تغيير در نگاه و رويکرد شما معلمان و نظام آموزشي کشور است.دکتر پزشکيان با بيان اينکه سرعت تغييرات و تحولات در دنياي امروز بسيار بالاست، افزود: اين نگاه که جوانان را نسل «Z» بناميم مورد قبول من نيست، معتقدم اين ما هستيم که از آنها عقب ماندهايم نه اينکه آنها متفاوت از ما باشند. اگر نتوانيم با بهرهگيري از روشها، مدلها و ابزارهاي نوين خودمان را با تغييرات مستمر و سريع جهان تطبيق دهيم، بيش از پيش از روند تحولات عقب ميمانيم.رئيس جمهور با اشاره به نهضت رفع کمبود فضاهاي آموزشي تصريح کرد: ساختن مدرسه قدم اول در اصلاح و ارتقاي نظام آموزشي است و مهمتر از ساختن مدرسه، آنچيزي است که در مدارس اتفاق ميافتد. ما به شما معلمان دل بستهايم تا با تلاش جمعي نسلي تربيت کنيم که دغدغه اصلي او کشف، استخراج و پرورش استعدادها و ظرفيتهايش در مسير حل مشکلات و پيشرفت کشور باشد، نه اينکه براي مهاجرت به کشوري ديگر تلاش کند، درحالي که والدين و خانواده او در همين کشور گرفتار مشکلات متنوع و متعدد باشند.دکتر پزشکيان با بيان اينکه وقتي دانشآموزان و دانشجويان نخبه ما سوداي مهاجرت داشته باشند، يعني آموزش صحيح به آنها ارائه نشده است، گفت: شما ميتوانيد اين روند را تغيير دهيد و ما در دولت همه تلاش خود را براي پشتيباني از شما در اين مسير به کار گرفتهايم.پيش از سخنان دکتر پزشکيان، وزير آموزش و پرورش شرحي از اجراي دورههاي برگزار شده در قالب نهضت تحول در محيطهاي آموزشي و ارتقاي توانمنديهاي آموزشي معلمان ارائه کرد.