مديرعامل شرکت راهآهن جمهوري اسلامي ايران گفت: طي يک سال اخير در دولت چهاردهم، همکاران من در راهآهن توانستند اقدامات خوبي را در راستاي توسعه شبکه ريلي و جذب سرمايهگذار انجام دهند که نتيجه آن جذب 80 هزار ميليارد تومان سرمايهگذاري در بخشهاي ناوگان، زيرساختها و توسعه زيربناها بوده است.به گزارش وزارت راه و شهرسازي، جبارعلي ذاکري از رشد چشمگير سرمايهگذاري، توسعه زيرساختها، افزايش بهرهوري ناوگان، پيشرفت ديپلماسي ريلي و تحقق پروژههاي کلان از جمله کريدورهاي بينالمللي و حملونقل حومهاي خبر داد.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: از ابتداي امسال، 636 دستگاه ناوگان جديد شامل واگنهاي مسافري، واگنهاي باري و 29 دستگاه لوکوموتيو جديد يا بازسازيشده وارد شبکه بهرهبرداري شده است. همچنين با تلاش انجام شده، تعداد لکوموتيوهاي آمادهبهکار از 489 دستگاه در مرداد پارسال به 554 دستگاه در مرداد امسال رسيده که رشد قابلتوجه 13 درصدي را نشان ميدهد.مديرعامل شرکت راهآهن ادامهداد: آثار اين اقدامات را بهطور ملموس در عملکرد حملونقل ريلي شاهد هستيم؛ بهطوريکه در بخش بار، افزايش 12 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتيم و در بخش مسافر نيز با وجود محدوديتها، کاهش نداشتيم و حتي يک درصد افزايش ثبت شد.ذاکري تصريح کرد: يکي از اتفاقات مثبت سال گذشته، بهبود عملکرد ترانزيت کشور بود. همکاران ما توانستند رکورد پنج ميليون تن بار ترانزيتي را در شبکه ريلي کشور ثبت کنند که اميدوارم اين روند تا پايان سال ادامه يابد.وي با اشاره به توسعه خدمات مسافري گفت: در سال گذشته، با تأکيد رئيسجمهور محترم و پيگيريهاي مقام عالي وزارت، تعداد قطارهاي پنجستاره از سه شهر به 6 شهر افزايش يافت و از اول شهريور ماه، هفتمين شهر نيز به اين شبکه اضافه ميشود تا هموطنان عزيز از اين خدمات بهرهمند شوند.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در مسير تهران- مشهد، با اجراي طرح کاهش سرعتگيرهاي ورودي و خروجي ايستگاهها، قطارهايي که امکان حرکت با سرعت 160 کيلومتر در ساعت را دارند، اکنون ميتوانند با کاهش يکساعته در زمان سفر مسير را طي کنند. وي افزود: اين روند از اول شهريور در تعداد بيشتري از قطارها عملياتي ميشود.ذاکري با اشاره به اقدامات در حوزه ديپلماسي حملونقل و توسعه ترانزيت ريل پايه گفت: رهبر معظم انقلاب همواره تأکيد داشتند که از موقعيت ايران بهعنوان چهارراه شمال – جنوب و شرق – غرب بايد استفاده شود. مديرعامل شرکت راه آهن ادامهداد: در همين راستا، با توجه به تحولات منطقهاي و ناامني دريايي در پي جنگ روسيه و اوکراين، توافقات گستردهاي با کشورهاي آسياي مرکزي، قفقاز و چين انجام شد.وي به جابه جايي 350 ميليون تن بار بين چين و اروپا و همچنين پروژه يک کمربند يک راه اشاره کرد و افزود: با 6 کشور واقع در مسير چين تا ترکيه براي فعالسازي مسير جنوبي کريدور «يک کمربند- يک راه»، تعرفههاي مشترکي تعريف شده و بر اين اساس، 30 قطار عبوري هماهنگ شده و تا پايان امسال اين عدد به 300 قطار خواهد رسيد.