اصفهان-خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: شهردار اصفهان گفت: تاکنون بيش از 1000 دوربين نظارتي و 220 حسگر ترافيکي در شهر اصفهان فعال شدهاند و 23 پروژه توسعه زيرساختهاي ديجيتال درحال اجرا است.علي قاسمزاده در برنامه تلويزيوني «اصفهان من» با بيان اينکه بهترين راهحل براي رفع بخش زيادي از مشکلات مردم در تعامل با شهرداري، حرکت بنيادين در مسير هوشمندسازي است، گفت: پنج گام اساسي بهصورت همزمان و هماهنگ براي تحقق شهر هوشمند وجود دارد که نخستين گام اراده مديريت کلان شهر است که از همان روزهاي آغازين در شهرداري و در شوراي اسلامي شهر اصفهان وجود داشت و تشکيل کميسيون هوشمندسازي در شورا و راهاندازي ميز هوشمندسازي در شهرداري، نمونههايي از اين اراده جدي است.وي دومين گام را تأمين تيم انساني متخصص دانست و گفت: هوشمندسازي تنها با اراده مديريتي محقق نميشود، بلکه به نيروي انساني با دانش بالا، مهارت فني و تخصصهاي روز نياز دارد که درحال حاضر، سازمان فاوا شهرداري اصفهان داراي 85 نيروي متخصص دائمي در حوزههاي مختلفي همچون هوش مصنوعي، امنيت سايبري، تحول ديجيتال، مرکز داده، شبکه و مديريت خدمات فناوري اطلاعات است.شهردار اصفهان با بيان اينکه قرارداد همکاري شهرداري اصفهان با بيش از 60 شرکت دانشبنيان و تيم تخصصي منعقد شده است تا با بهرهگيري از ظرفيت بخش خصوصي، فرايند هوشمندسازي تسريع شود، گفت: سومين پيشنياز را ايجاد زيرساختهاي فناورانه ميدانيم و معتقديم بدون زيرساختهاي پايه همچون شبکه فيبر نوري نميتوان ادعاي شهر هوشمند داشت. لذا شهرداري اصفهان در اين حوزه پيشرو بوده است و هماکنون 400 کيلومتر فيبر نوري اختصاصي دارد، هرچند براي پوشش کامل شهر به حدود هزار کيلومتر شبکه نياز است.وي يادآور شد: دورانديشي مديران سابق از جمله دکتر سقائياننژاد در ايجاد اين زيرساختها ستودني است، همچنين تاکنون بيش از 1000 دوربين نظارتي و 220 حسگر ترافيکي در شهر فعال شدهاند و 23 پروژه توسعه زيرساختهاي ديجيتال درحال اجرا است.قاسمزاده تأکيد کرد: در مقايسه با شهرهاي پيشرو همچون سئول که با 10 ميليون جمعيت حدود 10 هزار دوربين نظارتي فعال دارد، اصفهان هنوز به نقطه ايدهآل نرسيده است، اما زيرساختهاي موجود به اندازهاي است که بتوانيم گام چهارم يعني «ارائه خدمات در بستر ديجيتال» را آغاز کنيم.وي افزود: در اين مرحله، خدمات شهرداري بهصورت کامل فهرستبرداري شد و از ميان تمام فعاليتهاي شهرداري، 300 خدمت داراي قابليت هوشمندسازي شناسايي و فرايندهاي مرتبط با آنها بازطراحي شد. چنانکه تاکنون بيش از 200 خدمت بهصورت رسمي در قالب اپليکيشن «اصفهان من» ارائه شده و در دسترس شهروندان قرار گرفته است که اين خدمات بدون نياز به مراجعه حضوري به شهرداري و تنها با استفاده از تلفن همراه قابل دريافت هستند.