اصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي گفت: هزينه جابهجايي صنايع اصفهان از اجراي پروژه انتقال آب دريا بيشتر است و تخريب اين پروژه کلان ملي با مطرح کردن برخي از تحليلهاي زيست محيطي، منطقي نيست.محمدصادق عظيمي فر شامگاه پنجشنبه در پايان سفر خود به اصفهان براي افتتاح 2 پروژه محيطزيستي، در گفتوگو با خبرنگاران افزود: جابهجايي کامل صنايع اصفهان،2 تا 3 برابر احداث خط لوله پروژه انتقال آب دريا به اين استان هزينه دارد.وي تأکيد کرد: انتقال آب دريا به اصفهان، صنايع اين استان را بطورکامل از وابستگي به منابع آب آشاميدني و زايندهرود بينياز ميکند.معاون وزير نفت گفت: با پروژه انتقال آب دريا، پايداري توليد در صنعت پالايش نيز تداوم مييابد.عظيمي فر، اجراي پروژه انتقال آب دريا به اصفهان را نمود درايت مديريت اصفهان در اولويتبندي مسائل اين خطه توصيف کرد.مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي يادآور شد: پروژه انتقال آب دريا به اصفهان با هدف به صفر رساندن وابستگي پالايشگاه اين استان به منابع آب زايندهرود اجرا شد که در سالهاي اخير، جريان طبيعي خود را از دست داده بود.وي اضافه کرد: اين اقدام در شرايطي که زايندهرود سالها با تنش آبي مواجه است گامي اساسي در راه حفظ محيطزيست به شمار ميرود.معاون وزير نفت افزود: پروژههاي ديگري از جمله «ماندگان»(انتقال آب از منابع آبي جنوب استان اصفهان)، «سد کوهرنگ 3» و «سامانه دوم آبرساني» به 14 شهرستان استان نيز درحال اجراست که با مديريت منابع آب، به احياي جريان مستمر زايندهرود کمک خواهد کرد.معاون وزير نفت، پروژه انتقال آب دريا به اصفهان را نماد کارِ گروهي و همدلي دانست و افزود: سه صنعت بزرگ استان شامل شرکت فولاد مبارکه بهعنوان رهبر کنسرسيوم، ذوبآهن و پالايشگاه اصفهان در پرتو همافزايي، اين پروژه را در مدت زمان کوتاه به سرانجام رساندند.وي تصريح کرد: نکته اميدبخش اين است که پيشرفت پروژه ياد شده در شرايطي محقق شد که حلقه مفقوده کشور در زمان حاضر، کارِ جمعي براي اجراي پروژههاي بزرگ است.معاون وزير نفت: هزينه جابهجايي صنايع اصفهان از انتقال آب دريا بيشتر استبه گزارش ايرنا، 2 پروژه ملي زيست محيطي شامل واحد موسوم به «KHT»(تصفيه هيدروژني محصول نفت سفيد) و عمليات اجراي مرحله نخست پروژه انتقال آب از درياي جنوب به استان، ديروز پنجشنبه با حضور مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران در پالايشگاه اصفهان افتتاح شد.اين پالايشگاه با حدود 30 نوع فرآورده نفتي اصلي و ويژه در منطقهاي به مساحت 340 هکتار در شمال غربي اصفهان واقع و ظرفيت آن حدود 375 هزار بشکه در روز است.25 درصد از سوخت مورد نياز کشور از جمله بنزين و گازوييل در پالايشگاه اصفهان توليد ميشود و 17 استان در زمينه سوخت به اين پالايشگاه وابسته هستند.عمليات اجرايي مرحله نخست پروژه انتقال آب از درياي عمان به استان اصفهان، مهر سال 1401 در 24 نقطه با حضور 14 پيمانکار و عمليات مرحله دوم آن، سال 1402 آغاز شد.با اجراي اين پروژه کلان ملي، 70 ميليون مترمکعب آب نمکزُدايي شده در مرحله نخست و 200 ميليون مترمکعب در مرحله دوم، به اصفهان انتقال داده ميشود.تنش آبي استان اصفهان در کنار خشکي مستمر رودخانه زايندهرود، افزايش پديدههاي مُخربي همچون فرونشست زمين، انتشار ريزگردها و ديگر معضلات زيست محيطي را به همراه داشته است.