توضيح سازمان غذا و دارو درباره هزينه کرد 700 ميليون دلار براي ذخيره دارو و تجهيزات پزشکيرئيس سازمان غذا و دارو در خصوص اظهارات يکي از نمايندگان مجلس درباره نحوه هزينهکرد 700 ميليون دلار اختصاصيافته براي ذخيره استراتژيک دارو و تجهيزات پزشکي، توضيحاتي ارائه و اعلام کرد: اين منابع با طراحي مشخص و شفاف با نظر کارگروه تعيين شده توسط هيات دولت تقسيم شده است.مهدي پيرصالحي افزود: 350 ميليون دلار بهصورت ارزي براي تأمين مستقيم دارو و تجهيزات مصرفي پزشکي خارجي اختصاص يافت و 350 ميليون دلار ديگر به ريال تبديل شد تا براي خريدهاي داخلي، حمايت از توليد داخل و تأمين اقلام مورد نياز از ظرفيتهاي داخلي مورد استفاده قرار گيرد.وي گفت: در بخش ارزي، فرآيندها از مسير رسمي و قانوني انجام شده و تا امروز همه قراردادهاي ارزي به ميزان ارز تخصيص يافته منعقد شده و معرفينامه به بانک مرکزي نيز صادر شده است. بخش قابل توجهي از اين منابع، از طريق هيأت امناء صرفهجويي ارزي و ساير شرکتهاي وابسته و نهادهاي ذي ربط، صرف خريد شده و حدود نيمي از اقلام نيز بالفعل تأمين، وارد کشور و تحويل شده است و الباقي اقلام نيز درحال خريد و حمل هستند و به تدريج تحويل ميشود.معاون وزير بهداشت تأکيد کرد: در بخش ريالي نيز روند مشابهي طي شده است. قراردادهاي لازم براي تأمين دارو و تجهيزات با شرکتهاي توليدي منعقد شده و حدود 50 درصد اقلام موضوع قرارداد تحويل شده است. طبيعي است که بخشي از تأمين باقيمانده با تأخير مواجه شود که اين موضوع عمدتاً ناشي از عوامل بيروني مانند مشکلات تخصيص ارز براي مواد اوليه، اختلال در فرآيند انتقال ارز و همچنين مسائل مرتبط با حملونقل بينالمللي دريايي و هوايي به دليل شرايط خاص کشور بوده، با اين حال، تأمين اين اقلام متوقف نشده و درحال انجام است.پيرصالحي تأکيد کرد: اين منابع صرفا براي انبارش نبوده، بلکه با رويکرد مديريت و نياز بازار و جلوگيري از کمبودهاي احتمالي مورد استفاده قرار گرفته است. بهويژه در مقاطعي مانند شرايط خاص اخير، حدود نيمي از کالاهاي تأمينشده از طريق شبکههاي رسمي پخش، به مراکز درماني و ارائه خدمات سلامت توزيع شده تا دسترسي بيماران به اقلام حياتي دچار اختلال نشود.رئيس سازمان غذا و دارو با تأکيد بر اينکه خريد ذخاير استراتژيک در اين حوزه، در يک چارچوب کاملاً مشخص و تحت نظارت کارگروه مصوب دولت انجام ميشود، افزود: اين کارگروه با حضور نمايندگان دستگاههاي ذيربط، بر تعيين اولويتها، نحوه تخصيص منابع و فرآيندهاي اجرايي نظارت مستقيم دارند.وي يادآور شد: اين سازوکار، ضامن شفافيت و انضباط در کل فرآيند تأمين و ذخيرهسازي است. در مجموع، هم در نحوه تخصيص و هم در فرآيند هزينهکرد، شفافيت وجود داشته و منابع دقيقاً در چارچوب اهداف تعيينشده براي تأمين پايدار دارو و تجهيزات مصرفي پزشکي مورد استفاده قرار گرفته است و روند تأمين باقيمانده نيز با جديت درحال پيگيري است.