موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13259
مشاور وزير راه و شهرسازي:عمليات اجرايي راه‌آهن رشت - آستارا از سال آينده آغاز مي‌شودمشاور وزير راه و

مشاور وزير راه و شهرسازي:عمليات اجرايي راه‌آهن رشت - آستارا از سال آينده آغاز مي‌شودمشاور وزير راه و شهرسازي گفت: بيش از 100 کيلومتر از مسير راه آهن رشت - آستارا تملک شد و تا پايان سال تملک به اتمام مي‌رسد تا بتوانيم از سال آينده عمليات اجرايي احداث راه آهن را آغاز کنيم.امين ترفع در نهمين نمايشگاه حمل و نقل و لجستيک با بيان اينکه در بخش حمل و نقل چالش‌هاي متعددي وجود داشت و دارد، گفت: خصوصا اينکه شرايط محدود‌کننده‌اي براي حمل و نقل از مسير ايران وجود دارد و شايد روز به روز اين اقدامات درحال تشديد شدن است و از طرفي در داخل هم چالش‌هاي و تعارضاتي وجود دارد که باعث مي‌شود ترانزيت از مسير ايران دچار چالش شود. وي افزود: شايد اين محدوديت‌ها مستقيما هدفش حمل و نقل نباشد ولي قطعا تأثيراتي بر حمل و نقل خواهد داشت.ترفع در ادامه آخرين وضعيت پروژه‌هاي ريلي و جاده‌اي کشور را تشريح کرد و گفت:راه آهن چابهار - زاهدان يکي از پروژه‌هاي اولويت‌دار بود که هم شبکه داخلي را تکميل مي‌کند و هم اتصال بندر چابهار به شبکه‌هاي حمل و نقلي پيراموني را فراهم مي‌سازد. بناست اين پروژه ماه‌هاي آينده افتتاح شود. همچنين تملک اراضي راه آهن رشت - آستارا که از سال‌هاي پيش مطرح بود امسال با اقدامات انجام شده پيشرفت خوبي داشته و بيش از 100 کيلومتر از مسير تملک شد و تا پايان سال تملک به اتمام مي‌رسد تا بتوانيم از سال آينده عمليات اجرايي احداث راه آهن را آغاز کنيم.وي افزود: در چند سال اخير در خصوص مسير ريلي چالش‌هايي با افغانستان داشتيم و مسير راه آهن خواف به روزنک نواقصي داشت که برطرف شد و براساس آخرين آمارها تا هفته‌اي 14 قطار ترانزيتي و تجاري در اين مسير تردد مي‌کند.به گفته وي، عمليات مين روبي شلمچه - بصره به پايان رسيد. ‌احداث پل اروند شروع شده است و پس از اتمام پل ريلگذاري مسير شروع مي‌شود. همچنين پل کلاله - آغبند با آذربايجان در مراحل پاياني است. از طرفي مرکز لجستيک آپرين نيز افتتاح شد و درحال بهره‌برداري است.مشاور وزير راه و شهرسازي افزود: همکاري‌هايي با چشم انداز ميان مدت و بلند مدت با کشورهاي همسايه دنبال کرديم. با پاکستان به تفاهم رسيديم که راه آهن زاهدان به ميرجاده را احيا کنيم. تکميل راه آهن مرند به چشمه ثريا که شبکه ريلي ايران را به شبکه ريلي اروپا به صورت يکپارچه متصل مي‌کند، در دستور کار بوده و با ترکيه صحبت‌هايي شده است. با ساخته شدن اين پروژه پيوسته‌ترين مسير ريلي را داريم که از چين به اروپا متصل مي‌شود.وي ادامه داد: با رفت و آمدهاي متعدد فضاي سردي که در روابط حمل و نقلي با ترکيه ايجاد شده بود را شکستيم. تردد واگن‌هاي ايراني در ترکمنستان، ازبکستان، تاجيکستان نيز يکي از توافقات ديگر بوده است، چرا که تا پيش از اين چنين چيزي انجام نمي‌شد. همچنين نظام پروانه تردد با بلاروس و قزاقستان را لغو کرديم و کاميون‌هاي ايراني در اين مسير ديگر نياز به پروانه تردد ندارند.ترفع همچنين در خصوص ازبکستان نيز گفت: کشور ازبکستان الزامي وضع کرده که کاميون‌ها ايراني که بار ازبکستان را از بنادر ايراني به آن کشور حمل مي‌کنند بايد پروانه تردد داشته باشد. راه کارهايي در نظر گرفته شده است و ظرف يک ماه آينده به تفاهماتي خواهيم رسيد.وي در پاسخ به اينکه کريدور زنگزور چه تأثيري بر کشور خواهد داشت، گفت: ايران بعد از فروپاشي شوروي هميشه مسير امن و ارزان براي انتقال کالاهاي آذربايجان به بيرون بومش بوده و هنوز هم چنين چيزي هست. در زمان کرونا اين مسير بدون محدوديت کار مي‌کرد. اينکه در منطقه مسير جايگزين ايجاد شود موضوع عجيبي نيست. هم براي ما وجود دارد و هم کشورهاي منطقه مي‌توانند اقداماتي انجام دهند اما آنچه مزيت يک مسير است امن و ارزان بودن آن است. حتي زماني که زنگزور ساخته شود باز هم مسير ايران بهترين مسير باقي خواهد ماند. در عين حال پروژه‌هاي مشترکي با آذربايجان براي تقويت مسيرهاي داخل ايران داريم. بناست تا پايان سال جاري پروژه کلاله - آغبند را افتتاح کنيم.ترفع در ادامه گفت: اتصال ريلي با کشورها همسايه که مرز خشکي با آنها داريم بايد برقرار باشد. راه آهني که ايران را به جغرافياي پيراموني وصل مي‌کند سرخس و اينچه برون است و باقي مسيرها يا قدمت طولاني دارند يا وصل نيست. وي همچنين در پاسخ به سؤالي در خصوص راه آهن رشت - آستارا گفت: روسيه در قالب توافقنامه‌اي که در دولت قبل به امضا رسيد براي ساخت راه آهن مي‌خواهد وامي اختصاص دهد و وام هم نرخ و دوره بازپرداخت مناسب دارد. وي با اشاره به اهميت احداث راه آهن رشت - آستارا افزود: در شرق دريايي خزر ريل داريم ولي تمرکز جمعيتي روسيه در غرب است و بايد به همه همسايه‌ها، مسير ريلي داشته باشيم اگر مي‌خواهيم ترانزيت تأثيرگذار باشد.