مديرکل آموزش و پرورش استان قزوين:1700 دانشآموز قزويني در معرض آسيبهاي رواني يا اجتماعي هستند قزوين
مديرکل آموزش و پرورش استان قزوين:1700 دانشآموز قزويني در معرض آسيبهاي رواني يا اجتماعي هستند قزوين-خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: مديرکل آموزش و پرورش استان قزوين گفت: سال گذشته طرح «نماد» نشان داد که حدود 1700 نفر از دانشآموزان استان در معرض آسيبهاي جدي رواني يا اجتماعي قرار داشتند که براي آنان برنامههاي مداخلهاي و حمايتي اجرا شد. حسنعلي اصغري افزود: موضوع سلامت جسمي و رواني دانشآموزان يکي از اولويتهاي اصلي آموزشوپرورش است و ما نسبت به اين مسئله حساسيت ويژهاي داريم. تمام تلاش ما اين است که در دو حوزه بهداشت جسمي و رواني، مجموعهاي از اقدامات مؤثر انجام دهيم.وي تشريح کرد: در حوزه بهداشت جسمي، معاونت تربيت بدني و سلامت اقدامات مناسبي را انجام ميدهد. مراقبين سلامت و معلمان تربيت بدني در مدارس، حوزههاي آسيبپذير را شناسايي ميکنند؛ از جمله نحوه نشستن دانشآموزان، وضعيت ميز و نيمکتها و رعايت اصول ارگونومي. همچنين بر افزايش تحرک بدني براي کاهش اضافهوزن، که امروز در بخشي از دانشآموزان به چشم ميخورد، تأکيد داريم.مديرکل آموزش و پرورش استان قزوين بيان کرد: مراقبين سلامت در مدارس شاخص توده بدني دانشآموزان را اندازهگيري ميکنند و طبق نتايج، توصيههايي به خانوادهها ارائه ميدهند تا بتوانند تغذيه و سبک زندگي فرزندان خود را اصلاح کنند.وي تأکيد کرد: اما مسئلهاي که امروز براي ما اهميت بيشتري دارد، سلامت روان و اجتماعي دانشآموزان است. در اين زمينه، طرحي جامع را آغاز کردهايم که شامل غربالگري دانشآموزان ابتدايي است. اين طرح از ابتداي آبانماه امسال آغاز شده و خوشبختانه استان ما از نظر اجراي اين برنامه در ميان 32 اداره کل کشور جزو پنج استان نخست است.اصغري اضافه کرد: در اين غربالگري، پرسشنامهاي استاندارد ميان دانشآموزان توزيع شده تا ميزان درگيري آنان با مشکلات رواني يا اجتماعي سنجيده شود. براساس نتايج بهدستآمده، اقدامات لازم در چند سطح انجام خواهد شد که شامل آموزش و ارتقاي مهارتهاي زندگي، مداخلات درون مدرسهاي و مداخلات تخصصي است.وي گفت: براي همه دانشآموزان، با هدف افزايش توانايي آنان در مواجهه با مشکلات روزمره، آموزش و ارتقاي مهارتهاي زندگي اجرايي ميشود.مديرکل آموزش و پرورش استان قزوين افزود: در راستاي مداخلات درونمدرسهاي، در مواردي که دانشآموزاني داراي نشانههاي آسيب رواني يا اجتماعي هستند؛ اين مداخلات توسط مشاوران و مربيان مدرسه انجام ميشود.وي در خصوص اقدامات غرباگري اظهار کرد: در موارد جديتر که خطر بالاتري تشخيص داده ميشود، مداخلات تخصصي در سطح استاني با همکاري مرکز مشاوره آموزشوپرورش و ساير دستگاهها صورت ميگيرد.اصغري اشاره کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعي دانشآموزان يا همان «نماد» با مشارکت دستگاههايي مانند دانشگاه علوم پزشکي، بهزيستي، نيروي انتظامي، قوه قضائيه و دفتر امور اجتماعي استانداري صورت ميگيرد.مديرکل آموزش و پرورش استان قزوين عنوان کرد: اگر در برابر آسيبهاي رواني و اجتماعي مداخله بهموقع صورت نگيرد، در آينده همين آسيبها ميتواند به مشکلات جسمي نيز منجر شود. از همين رو ما سلامت روان دانشآموزان را مهمترين اولويت ميدانيم.