سخنگوي شهرداري تهران توضيحاتي درباره راهبرد اصلي شهرداري تهران در حوزه کاهش آلودگي هوا، نظمدهي جديد در حوزه پسماند و پرونده خطوط هفتگانه مترو ارائه داد.به گزارش خبرنگار ما، عبدالمطهر محمدخاني سخنگوي شهرداري تهران در نشست خبري صبح ديروز در خانه روزنامهنگاران با تشريح راهبرد اصلي شهرداري تهران در حوزه کاهش آلودگي هوا گفت: شهرداري تهران سياست اصلي خود را در قالب برقيسازي ناوگان حملونقل عمومي تعريف کرده و در اين مسير از ظرفيتهاي مختلف بهرهگيري شده است. در توافقات خارجي نيز قرارداد تأمين اتوبوس از چين بهطور مشخص به نتيجه رسيده است.سخنگوي شهرداري تهران تأکيد کرد: درحال حاضر 390 دستگاه اتوبوس برقي در شهر مشغول فعاليت هستند و اميدواريم تا پايان سال اين عدد افزايش قابل توجهي پيدا کند.محمد خاني با تأکيد بر ضرورت پايبندي دستگاههاي مسئول به قانون جامع هواي پاک اعلام کرد: طبق اين قانون 23 دستگاه در حوزه مقابله با آلودگي هوا مسئوليت دارند و شهرداري تهران تنها در رتبه يازدهم اين فهرست قرار ميگيرد.وي گفت: اگر مطالبهگري جدي درباره آلودگي هوا صورت ميگيرد، مبنا بايد قانون باشد. برخي دستگاهها که در اين قانون تکاليف مهمتري دارند، امروز نمره مردودي ميگيرند.وي با اشاره به اقدامات شهرداري تهران در نوسازي ناوگان حملونقل عمومي افزود: شهرداري تهران بدون هيچ محدوديت و با تأمين صددرصدي بودجه، اقدام به خريد اتوبوس کرده است. مجموع قراردادهاي ما شامل 5500 دستگاه اتوبوس است و تاکنون حدود 2000 دستگاه تحويل گرفته شده که بخش قابل توجهي از آنها مستقيماً توسط شهرداري و با بودجه داخلي خريداري شده است.محمدخاني با بيان اينکه برخي دستگاههاي مسئول در حوزه آلودگي هوا به وظايف خود عمل نکردهاند، تأکيد کرد: شهرداري حتي در بخشهايي که کمکاري ديگر دستگاهها وجود داشته، تلاش کرده سهم خود را ايفا کند. از رسانهها هم ميخواهم به اجراي قانون هواي پاک بيشتر توجه کنند و مطالبهگري نسبت به عملکرد دستگاهها را جدي بگيرند.سخنگوي شهرداري تهران با اشاره به فشارهاي مافياي خودرو براي جلوگيري از واردات اتوبوس و سوءاستفاده از عنوان حمايت از توليد داخل گفت: شهرداري تهران در اين دوره فريب اين فشارها را نخورد. در کنار حمايت از توليد داخلي، خريد خارجي را نيز انجام داديم. پس از عبور از هفتخان عجيب و غريب اداري، موفق به واردات اتوبوسها و تاکسيهاي برقي شديم و اين مسير از اين پس نيز ادامه خواهد يافت.محمد خاني همچنين درباره همکاري با شرکتهاي چيني اظهار کرد: در حوزه واگنهاي مترو، توسعه خطوط جديد و همچنين احداث تأسيسات زبالهسوز، قراردادها و تفاهمنامههاي متعددي با طرفهاي چيني امضا شده است. پروژه زبالهسوز 6 هزارتني تهران نيز طبق قرارداد منعقد شده، ميتواند کل نياز تهران را در حوزه مديريت پسماند پوشش دهد.وي درباره علت عدم حضور پيمانکار خارجي در بخش پسماند گفت: مشکل اصلي نه خارجي بودن پيمانکار است و نه داخلي بودن آن؛ بلکه به نظمدهي و ايجاد انضباط در سيستم بازميگردد. مدتي است نظارتهاي سفتوسخت در معاونت خدمات شهري آغاز شده و برخورد با پيمانکاران متخلف در جريان است.محمدخاني تأکيد کرد: درحال حاضر نيازي به پيمانکار خارجي وجود ندارد. پيمانکاران داخلي توانمند هستند و بايد با استفاده از مجموعههاي جوانتر و دانشبنيان، عملکرد اين حوزه را ارتقا داد.