مديرکل بازرگاني خارجي راهآهن با تشريح دستاوردهاي ديپلماسي ريلي دولت چهاردهم اعلامکرد: ايران در نقطه تقاطع مهمترين کريدورهاي منطقه قرار گرفته و با توافق ششجانبه اخير در اسلامبول، بستر جهش تبادلات چين- اروپا از مسير ايران فراهم شده است.به گزارش شرکت راهآهن جمهوري اسلامي ايران، شهريار نقيزاده با اشاره به موقعيت جغرافيايي منحصربهفرد کشور گفت: ايران در کانون کريدورهاي مهم منطقهاي قرار دارد و بهعنوان چهارراه کريدوري منطقه، محل تقاطع کريدورهاي شرق- غرب و شمال- جنوب است.وي از رشد تاريخي ورود قطارهاي چيني و افزايش 12 درصدي حمل بينالمللي ريلي خبر داد و افزود: هفته گذشته در اسلامبول ترکيه موفق شديم به يک توافق مهم ششجانبه ميان کشورهاي چين، قزاقستان، ترکمنستان، ايران، ازبکستان و ترکيه دست يابيم که هدف آن توسعه تبادلات کالايي از چين به اروپا از مسير ايران است. در اين توافق بر دو محورِ کاهش هزينههاي تعرفهاي و کاهش زمان سير، تفاهم بسيار خوبي حاصل شد.اين مقام مسئول گفت: کريدور شرق - غرب اکنون توانسته نسبت به مسير دريايي، حدود يکسوم زمان حمل کالا را کاهش دهد. نقيزاده با اشاره به رشد بيسابقه قطارهاي ورودي از چين، تأکيد کرد: پيش از سال 1403، طي هفت سال فقط هفت قطار از چين وارد ايران شده بود؛ اما در هفت ماهه سال جاري، سيوپنجمين قطار درحال ورود به کشور است و چهار قطار ديگر نيز از ايستگاه شيان حرکت کرده که در هفتههاي آينده وارد ايران ميشوند.مديرکل بازرگاني خارجي شرکت راهآهن با اشاره به جايگاه ايران در کريدور شمال - جنوب گفت: هدف اين کريدور، اتصال هندوستان و جنوب شرق آسيا به روسيه و شرق اروپا است و ايران محور اصلي اين مسير به شمار ميرود. نقي زاده، تکميل اتصال ريلي آستارا- رشت را يکي از مهمترين پروژههاي کشور توصيف و تأکيد کرد: با بهرهبرداري از اين پروژه، شاخه غربي کريدور شمال- جنوب بهطور کاملا ريلي خواهد شد و ايران در مسير جريان بار 70 ميليونتني روسيه و هند قرار ميگيرد.وي در تشريح عملکرد ريلي کشور در حوزه بينالملل نيز گفت: در يک سال گذشته موفق شديم از مرز پنج ميليون تن حملونقل بينالمللي عبور کنيم. امسال نيز با وجود چالشها، روند رشد ادامه يافت و تاکنون سه ميليون و 600 هزار تن انواع محمولات در حوزه بينالملل جابهجا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزايش دارد.