موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13232
جزئياتي درباره هواپيماي نظامي سرنگون شده ترکيه در مرز گرجستان

به گزارش خبرگزاريها، هواپيماي باري نظامي C-130 ترکيه عصر سه‌شنبه هنگام بازگشت از جمهوري آذربايجان در مرز گرجستان دچار سانحه شد و سقوط کرد که در نتيجه آن 20 پرسنل نظامي آن کشته شدند.خدمه هواپيماي نظامي سقوط‌ کرده شامل پرسنل تعمير و نگهداري جنگنده‌هاي اف16 ترکيه بودند که از جمهوري آذربايجان به کشورشان بازمي‌گشتند.خبرگزاري آپاي جمهوري آذربايجان در اين خصوص اطلاعاتي را از جزئيات ماجرا و نيز احتمالات مطرح‌شده درباره سقوط اين هواپيما منتشر کرد.براساس اين گزارش، هواپيما روز سه شنبه در فرودگاه گنجه فرود آمده و مدت دو ساعت درحالت انتظار در آنجا مانده است. خدمه هواپيما در اين مدت، نه عرشه هواپيما را ترک کرده‌اند و نه از محدوده فرودگاه خارج شده‌اند.خدمه اين هواپيما، پرسنل تعمير و نگهداري هواپيماهاي اف-16 ترکيه بودند که در رژه نظامي 8 نوامبر در باکو شرکت کرده بودند. آنها قبل از سوار شدن به هواپيما، تمام مراحل و بررسي‌ها را تا کوچکترين جزئيات، مطابق با مقررات امنيتي فرودگاه انجام دادند، اين روند همچنين توسط دوربين‌هاي امنيتي فرودگاه ضبط شده است.در داخل هواپيما هيچ‌گونه ماده يا دستگاه انفجاري وجود نداشته و تنها قطعات يدکي مربوط به جنگنده‌هاي F-16 حمل شده است. هواپيماي سانحه‌ديده مدت زيادي درحال فعاليت بوده و آخرين بار در سال 2020 (99ش) تعمير اساسي شده است.اين منبع خاطرنشان کرد: مشاهدات اوليه حاکي از آن است که هيچ نشانه‌اي از برخورد خارجي به بدنه هواپيما وجود ندارد. پس از سقوط هواپيماي جمهوري آذربايجان در 25 دسامبر سال گذشته، بازرسي اوليه به‌وضوح نشان داد که بدنه هواپيما داراي سوراخ‌هاي متعددي است که بر اثر ضربه خارجي ايجاد شده‌اند، اين موضوع باعث شد فرضيه هدف قرار گرفتن هواپيما به‌عنوان يک گزينه اصلي در نظر گرفته شود.به همين دليل، عدم وجود آثار برخورد خارجي بر بدنه C-130، احتمال هدف قرار گرفتن آن را منتفي مي‌کند، حتي اگر فرض کنيم که داخل هواپيما ماده يا دستگاه انفجاري وجود داشته و منفجر شده باشد، بدنه هواپيماي سانحه‌‌ديده حتماً بايد آثار انفجار را نشان مي‌داد.بنابراين، تحقيقات اوليه زمينه تمرکز به‌روي دو فرضيه را فراهم مي‌کند؛ اول، ازآن‌جايي که اين هواپيما مدت زيادي درحال خدمت بوده است، ممکن است خوردگي روي بدنه آن ايجاد شده باشد که دليل جدي براي سقوط هواپيما تحت فشار زياد در هواست.فرضيه دوم اين است که در هواپيماهاي باري، محموله‌هاي حمل‌شده بايد مطابق با الزامات مربوطه به‌طور محکم ثابت شوند. عدم رعايت اين الزامات مي‌تواند باعث جابه‌جايي بار بر اثر تلاطم يا عوامل ديگر شود و خسارات جدي در داخل هواپيما ايجاد کند، که اين خود مي‌تواند به‌تنهايي دليل کافي براي وقوع سانحه باشد.