موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13232
استاتدار گيلان:اجلاس استانداران حوزه درياي خزر فرصتي براي توسعه اقتصاد و کريدور شمال-جنوب است

رشت – خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: استاندار گيلان گفت: برگزاري اجلاس استانداران استان‌هاي حاشيه درياي خزر در رشت، فرصتي بي‌نظير براي معرفي ظرفيت‌هاي اقتصادي و توسعه همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه در حوزه کريدور شمال-جنوب خواهد بود.هادي حق‌شناس، بر اهميت برگزاري اجلاس استانداران استان‌هاي حاشيه درياي خزر تأکيد کرد و گفت: اين اجلاس به ما کمک مي‌کند تا منافع مشترک بين استان‌هاي همجوار خزر گسترش يافته و ظرفيت‌هاي کريدور شمال-جنوب به نحو مطلوبتري معرفي شود.وي با اشاره به حضور مقامات عالي کشور در اين نشست بيان کرد: علاوه بر استانداران پنج کشور حاشيه درياي خزر، دو استاندار کشورمان از حوزه خليج فارس نيز در اين اجلاس حضور خواهند داشت.حق‌شناس افزود: علاوه بر افتتاحيه و اختتاميه، سه پنل تخصصي با حضور استانداران و صاحبنظران برگزار خواهد شد. اين اجلاس در تالار بزرگ رشت برگزار شده و همه دستگاه‌هاي اجرايي، شامل شهرداري رشت، فرمانداري‌ها، منطقه آزاد انزلي، اداره کل ميراث فرهنگي، معاونان استاندار، اداره صمت، اتاق بازرگاني و بخش خصوصي در آن مشارکت دارند.استاندار گيلان تصريح کرد: برگزاري اين اجلاس فرصت ارزشمندي براي معرفي ظرفيت‌هاي اقتصادي استان‌هاي شمالي کشور به ويژه گيلان است. گيلان به دليل موقعيت ممتاز جغرافيايي در مسير کريدور شمال-جنوب قرار دارد و علاوه بر دسترسي به راه‌هاي ريلي، جاده‌اي، دريايي و هوايي، توانمندي‌هاي چشمگيري در حوزه کشاورزي و صادرات از جمله توليد بيش از 230 هزار تن کيوي و مرکبات دارد.وي همچنين با اشاره به ظرفيت‌هاي گردشگري گيلان گفت: در نشست اخير با معاون وزير ميراث فرهنگي، 30 نفر از سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي براي سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري اعلام آمادگي کرده‌اند و هتلداران نيز به دنبال توسعه و ساخت هتل‌هاي جديد هستند. دولت بايد بسترهاي لازم را فراهم کند و موانع پيش روي سرمايه‌گذاران را رفع نمايد.وي با اشاره به عقب‌نشيني درياي خزر نيز گفت: از سال 1300 تا 1356 آب خزر چهار متر عقب رفت و از سال 1382 تاکنون دوباره روند عقب‌نشيني ادامه دارد. اين موضوع در اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت تا پنج کشور حاشيه خزر به يک راهکار مشترک دست يابند.استاندار گيلان همچنين به ظرفيت‌هاي ريل، بنادر و انرژي اشاره کرد و افزود: ريل رشت-آستارا ظرفيت حمل 15 ميليون تن بار دارد، اما تاکنون کمتر از يک ميليون تن استفاده شده است. توسعه اين مسير مي‌تواند منافع مشترکي براي کشورهاي حاشيه خزر ايجاد کند.