موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13232
جوابيه شرکت هواپيمايي «هما» درخصوص مطلب بازنشستگي خلبانان

 

 

در پي انتشار مطلبي در صفحه اين روزنامه در روز سه شنبه 20 ابان ماه سال جاري با عنوان "چرا 28 خلبان ايران اير بازنشسته شدند، وزير راه لطفاً رسيدگي کنند" جوابيه ذيل را روابط عمومي «هما» ارسال کرده است که از نظر خوانندگان محترم مي‌گذرد.

1- براساس مصوبه اسفندماه 1403 هيأت‌مديره شرکت و حسب تأکيد مراجع نظارتي تعداد 25 نفر از خلبانان ارجمند که همه داراي بالاي 60 سال سن و ميانگين حدود 40 سال سابقه خدمت بودند، مطابق ضوابط و مقررات استخدامي به افتخار بازنشستگي نائل آمدند. اين اقدام در چارچوب سياست‌هاي کلان منابع انساني و با هدف حفظ توازن ميان نيروهاي جوان و پيشکسوت صورت پذيرفت.

2- يکي از اصول بنيادين در صنعت هوانوردي، حفظ آمادگي عملياتي و تخصصي خدمه پروازي است. با توجه به تحريم‌هاي ظالمانه غرب، کاهش هواپيماهاي فعال و حجم محدود پروازهاي ناوگان برخي خلبانان محترم صرفاً ماهيانه يک پرواز انجام مي‌دادند. استمرار چنين وضعيتي از منظر تخصصي و حفظ آمادگي نيازمند بررسي مي‌باشد و تصميم اخير با هدف ارتقاي آمادگي عملياتي و رعايت استانداردهاي حرفه‌اي اتخاذ شد.

3- برخي از خلبانان بازنشسته در سال‌هاي پاياني خدمت در کنار فعاليت‌هاي ستادي، همچنان پرواز داشته‌اند و از مزايا و حقوق خلباني بهره‌مند بوده‌اند. تصميم اخير، سامان‌دهي اين وضعيت و اجراي دقيق قوانين اداري کشور، توزيع عادلانه مسئوليت‌ها و مزايا را هدف قرار داده است.

4- ادعاهايي نظير افزايش سقف سني خلبانان به 67 سال يا وجود کمبود خلبان در “هما” فاقد مستندات معتبر بوده و موجب تشويش افکار عمومي مي‌شود. سقف سني خلباني همچنان 65 سال است و هيچ تغييري در اين خصوص صورت نگرفته است. همچنين تعداد خلبانان فعال و ناوگان هواپيماها مطابق نيازهاي عملياتي بوده و کمبودي وجود ندارد.

5- اين تصميم، اقدامي شجاعانه و اصلاحي در جهت نوسازي ساختار سازماني “هما” بوده است؛ اقدامي که بايد سال‌ها پيش انجام مي‌شد، اما به‌دلايل مختلف به تعويق افتاده بود. هدف جلوگيري از بروز مشکلات مشابه در برخي شرکت‌هاي هواپيمايي ديگر و تقويت شفافيت، عدالت سازماني و بهره‌وري است.

6- همچنين ادعاي جذب اين گروه در شرکت‌هاي خارجي به عنوان خلبانان «فوق‌متخصص» نادرست است؛ زيرا در اغلب شرکت‌هاي معتبر منطقه‌اي و بين‌المللي محدوديت سني براي اشتغال خلبانان معمولاً زير 55 سال است و به‌کارگيري افراد در سنين بالاتر از آن امکان‌پذير نيست. چنانچه برخي از اين عزيزان تمايل به ادامه فعاليت داشته باشند، مي‌توانند در چارچوب قوانين و ظرفيت شرکت‌هاي خصوصي داخلي همکاري نمايند.

در پايان يادآور مي‌شود همان‌گونه که رياست محترم جمهوري نيز تأکيد کرده‌اند، حل مشکلات کشور نيازمند چابک‌سازي و اصلاح ساختارهاست. تصميم اخير هيأت‌مديره “هما” نيز در همين راستا و با هدف شفاف‌سازي، عدالت سازماني و ارتقاي آمادگي، ايمني و بهره‌وري اتخاذ شده است.

شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران “هما” ضمن تجليل از تلاش‌ها و خدمات ارزشمند خلبانان پيشکسوت خود، بار ديگر بر تعهد هميشگي خويش نسبت به رعايت اصول ايمني، عدالت و منافع ملي تأکيد مي‌نمايد.