موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13216
آغاز تعريض و بهسازي آزادراه ساوه - سلفچگان به عنوان قطعه راهبردي راهگذر شمال – جنوب

عمليات اجرايي تعريض و بهسازي آزادراه ساوه - سلفچگان به طول 65 کيلومتر با اعتبار 12 همت و سرمايه‌گذاري 10 درصدي دولت و 90 درصدي بخش خصوصي به عنوان قطعه راهبردي راهگذر شمال - جنوب آغاز شد. هوشنگ بازوند، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور، گفت: قطعه 65 کيلومتري پروژه آزادراهي ساوه - سلفچگان نه‌تنها بخشي از کريدور شمال - جنوب محسوب مي‌شود، بلکه در امتداد کريدورهاي غرب به شرق نيز نقش‌آفريني مي‌کند و مي‌توان آن را قلب تپنده شبکه حمل‌ونقل کشور دانست.وي با اشاره به اهميت اين محور در اتصال مناطق مختلف کشور افزود: اين مسير به دليل حجم بالاي تردد، دچار اشباع شده و بر همين اساس تصميم گرفتيم با مشارکت بخش خصوصي، عمليات تعريض از چهار خط به 6 خط و بهسازي کامل آن را آغاز کنيم. بازوند با قدرداني از سرمايه‌گذار پروژه، گفت: اين پروژه با سرمايه‌گذاري حدود 12 هزار ميليارد تومان اجرا مي‌شود که 90 درصد آن توسط بخش خصوصي و 10 درصد توسط دولت تأمين خواهد شد.وزير راه و شهرسازي: توافقنامه راه‌آهن رشت - آستارا ماه آينده منعقد ‌مي‌شودفرزانه صادق، وزير راه و شهرسازي در مراسم آغاز اين پروژه با اشاره به اهميت آن گفت: اين مسير 65 کيلومتري صرفاً مربوط به دو منطقه، دو شهر يا دو استان نيست، بلکه داراي اثرات ملي و بين‌المللي است. وزير راه و شهرسازي از امضا قرارداد راه‌آهن رشت - آستارا تا ماه آينده ميان ايران و روسيه خبر داد و گفت: نتايج مذاکرات سفر باکو با محوريت تضمين حمل بار و کالا در حلقه مفقوده کريدور شمال - جنوب، به‌ويژه در مسير ريلي رشت - آستارا فراتر از تحليل‌هاي اوليه بود.صادق با اشاره به نشست برگزار شده در پاکستان نيز گفت: در اين نشست سه محور اصلي مورد بررسي قرار گرفت که مهم‌ترين موضوعات آن انتخاب واسط ايران بين پاکستان و کشورهاي اوراسيا و قفقاز، انتخاب پاکستان به عنوان اتصال چين به ايران و انتقال بار چين از مسير پاکستان و ايران به اروپا بود.وزير راه و شهرسازي بخش خصوصي را مهم‌ترين ظرفيت در بهسازي و آغاز پروژه‌هاي جديد دانست و افزود: در استان‌هاي مرکزي و قم، استانداران با رويکرد فني و اجرايي، نقش مؤثري در پيشبرد پروژه‌ها ايفا مي‌کنند. وي در ادامه با اشاره به چالش‌هاي حوزه مسکن تصريح کرد: در سال‌هاي گذشته وعده‌هايي داده شد، اما در زمان اجراي قرعه‌کشي يا زمين آماده نبود، يا زيرساخت‌ها تکميل نشده بود يا اينکه اتصال به شبکه بانکي برقرار نشده بود. اما در اين مدت تلاش کرديم زمين‌هايي با زيرساخت‌هاي کامل را آماده‌سازي و به متقاضيان تحويل دهيم.آغاز عمليات اجرايي منطقه 3 آزادراه تهران - شمال از هفته آيندههوشنگ بازوند، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور در جمع خبرنگاران از آغاز قريب‌الوقوع عمليات اجرايي منطقه 3 آزادراه تهران - شمال خبر داد و گفت: اين قطعه 55 کيلومتري يکي از حلقه‌هاي مفقوده کريدور دريا به دريا محسوب مي‌شود و براي تکميل آن حدود 110 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.وي افزود: 8 کيلومتر ابتدايي اين مسير، از يابيشه تا ولي‌آباد، با موافقت سازمان محيط‌زيست آماده آغاز عمليات اجرايي است. وي افزود: بنياد مستضعفان نيز با همکاري سه پيمانکار رتبه يک، اجراي اين بخش را بر عهده دارد و پيش‌بيني مي‌شود عمليات اجرايي از هفته آينده آغاز شود.بازوند با اشاره به ويژگي‌هاي فني اين قطعه گفت: حدود 65 درصد مسير به‌صورت تونل طراحي شده و هيچ‌گونه راه دسترسي براي تخريب جنگل وجود ندارد. لذا با وجود سختي و هزينه بالاي اجرا، کاملاً مطابق با مجوزهاي محيط‌زيست عمل خواهيم کرد. وي درباره نحوه تأمين مالي پروژه گفت: سهم دولت و بنياد مستضعفان در اين پروژه 50 درصد است. وي افزود: دولت قصد دارد سهم خود را از طريق واگذاري سهام متعلق به خود در سازمان خصوصي‌سازي به بنياد مستضعفان تأمين کند.مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور گفت: براي اجراي اين 8 کيلومتر، حدود 15 تا 16 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري پيش‌بيني شده و تلاش مي‌کنيم طي سه سال آن را به پايان برسانيم. وي افزود: البته به دليل محدوديت‌هاي محيط‌زيستي، زمان اجراي پروژه با چالش‌هايي همراه خواهد بود.وي با اشاره به مذاکرات اخير با وزير حمل‌ونقل روسيه گفت: در جلسه‌اي با حضور وزير راه و شهرسازي، توافقاتي براي امضاي قرارداد اجرايي در مسکو طي 10 تا 15 روز آينده حاصل شد که اين قرارداد شامل دريافت تسهيلات 1.6 ميليارد دلار تسهيلات ارزان با بهره پايين (3 درصد) از دولت روسيه است.بازوند درباره نحوه پرداخت عوارض آزادراهي گفت: درحال حاضر 70 درصد پرداخت‌ها به‌صورت الکترونيکي و 30 درصد به‌صورت دستي انجام مي‌شود. علت حفظ پرداخت دستي، بدهي 3600 ميليارد توماني ناشي از عدم پرداخت عوارض توسط برخي کاربران است.وي با اشاره به پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان گفت: مسير 473 کيلومتري از خاش تا چابهار با تلاش شبانه‌روزي 6 هزار نفر درحال اجراست. وي افزود: رکورد ريل‌گذاري روزانه بيش از سه کيلومتر نيز ثبت شده و اين پروژه با سرمايه‌گذاري از محل منابع حاصل از مجوز مقام معظم رهبري، تا پايان سال به بهره‌برداري خواهد رسيد.