اصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: با ريل توليدي ذوب آهن اصفهان، عمليات ريلگذاري 115 کيلومتر از راه آهن کرمانشاه- اسلام آباد به عنوان بخشي از راه آهن 263 کيلومتري کرمانشاه- خسروي با حضور ويدئو کنفرانسي خانم فرزانه صادق وزير راه و شهرسازي و جمعي از مسئولين آغاز شد.به گزارش روابط عمومي ذوب آهن اصفهان، ريلي توليدي اين مجتمع عظيم صنعتي از طريق راه آهن مذکور، اين بار در مسير زائران کربلاي معلي و شهرهاي عراق مورد استفاده قرار ميگيرد و لذا در کنار جابه جايي زائران، در ترانزيت بينالمللي نيز نقش کليدي خواهد داشت. فرزانه صادق وزير راه و شهرسازي در آيين آغاز ريلگذاري راه آهن کرمانشاه- اسلام آباد گفت: اين پروژه بخشي از کريدور استراتژيک، شرق به غرب کشور است که از سرخس در شرق ايران شروع شده و تا مرز خسروي نيز ادامه يافته و به بغداد و ديگر کشورهاي همسايه عراق، متصل خواهد شد.کريدورهاي ريلي،يکي از مهمترين ابزارهاي توسعه کشوروي با اشاره به اينکه يکي از مهمترين ابزارهاي توسعه کشور، همين کريدورهاي (شرق به غرب و شمال به جنوب) است، اظهار داشت: حجم کالايي که از آسياي ميانه وارد کشور ميشود و از مسير شرق به غرب به کشورهاي پيرامون منتقل ميگردد، تأثير قابل توجهي در تسهيل ترانزيت خواهد داشت.وزير راه و شهرسازي در ادامه، به اهميت استفاده زائران کربلا از اين راه آهن پرداخت و بيان کرد: در حوزه مسافري، اين پروژه به تسهيل رفت و آمد زائران کمک ميکند. همچنين پروژه ريلي شلمچه – بصره که در دست پيگيري است، به اين روند سرعت ميبخشد و زائران از سراسر کشور قادر خواهند بود با استفاده از راه آهن به مرز عراق وارد شوند.وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه کريدور مذکور نه تنها توسعه منطقهاي و ملي را به همراه دارد، بلکه اثرات بينالمللي نيز در برخواهد داشت، خاطرنشان کرد: ريلگذاري فاصله کرمانشاه تا اسلام آباد با پيشرفت فيزيکي بيش از 80 درصد، آغاز شد و پس از اتصال کرمانشاه به اسلام آباد، اين مسير تا مرز خسروي ادامه خواهد يافت.وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سؤال که براي تسريع بيشتر در اين پروژه چه اقداماتي صورت گرفته است؛گفت: در سفر رئيس جمهور به استان کرمانشاه، اعتبار قابل توجهي به اين پروژه اختصاص يافت و پيگيريهاي بعدي نيز در دستور کار قرار دارد.امکان اتصال شبکه ريلي ايران به سواحل مديترانه فراهم ميشودهوشنگ بازوند مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل ونقل کشور نيز با بيان اينکه از طريق اين راه آهن، ارتباط ريلي بين ايران و کشور عراق برقرار ميشود گفت: امکان اتصال شبکه ريلي جمهوري اسلامي ايران به سواحل مديترانه نيز فراهم خواهد شد. وي تصريح کرد: اين خط آهن کوتاهترين مسير ريلي به شهرهاي بغداد، نجف،کربلاي معلي و سامرا است بنابراين ميتواند، تحول اساسي در حوزه جابجايي زائران و ترانزيت بينالمللي ايجاد کند. معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص مختصات کل پروژه،خاطرنشان کرد: بيش از 40 هزار تن ريل، 550 هزار قطعه تراورس و 825 هزار مترمکعب بالاست در کل مسير به کار گرفته ميشود. همچنين در اين پروژه، علاوه بر اجراي 26 ميليون مترمکعب خاکبرداري و 16.6ميليون مترمکعب خاک ريزي، عمليات احداث ابنيه فني، پلهاي خاص و 9 هزار متر تونل نيز درحال انجام است. بازوند تصريح کرد: راه آهن کرمانشاه- خسروي، طرحي استراتژيک در سطح ملي و منطقهاي است که ميتواند ايران را به عنوان محور اصلي ترانزيت منطقهاي مطرح کند و زمينه ساز پيوند ريلي از آسياي ميانه و شرق دور تا مديترانه و اروپا باشد.شايان ذکر است قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء به عنوان پيمانکار اين پروژه براي اين محور ريلي در شهريورماه سال جاري 200 تن ريل 60E1 با گريد R260، از ذوب آهن اصفهان تحويل گرفته است و ادامه تحويل ريل نيز براساس اولويتهايي که ازسوي وزارت راه و شهرسازي (شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور) اعلام ميشود، انجام خواهد گرفت.