رشت- خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: استاندار گيلان با تأکيد بر ضرورت بهرهبرداري از ظرفيتهاي مغفول درياي خزر گفت: تکميل راهآهن رشت–آستارا بهعنوان حلقه مفقوده شبکه ريلي شمال کشور، ميتواند زمينهساز جهش بزرگ در تجارت منطقهاي و توسعه همکاريهاي اقتصادي ميان کشورهاي حاشيه خزر شود.هادي حقشناس در جريان برگزاري بيستودومين اجلاس شوراي بينالمللي همکاريهاي تجاري اتاق بازرگاني کشورهاي حوزه درياي خزر (ICBC) در تهران، اظهار کرد: آنچه از مباحث اين اجلاس برداشت شد، ضرورت توجه به بخش نرمافزاري بهرهبرداري از ظرفيت درياي خزر است.وي با اشاره به اتصال ريلي به بنادر شمالي کشور گفت: اکنون خط ريل به بندر اميرآباد و هم به بندر کاسپين منطقه آزاد انزلي متصل است و در سه دهه اخير زيرساختهاي ريلي و دريايي مطلوبي ايجاد شده اما بهرهبرداري از آن کمتر از 25 درصد ظرفيت واقعي بوده است.استاندار گيلان با بيان اينکه درحال حاضر تنها حدود 25 ميليون تن کالا در بنادر خزر جابهجا ميشود،تصريح کرد: با درنظر گرفتن تبادل دوطرفه تخليه و بارگيري، اين رقم در واقع حدود 12 ميليون تن کالاست، درحالي که ظرفيت بار کشورهاي حاشيه خزر بهويژه ايران و روسيه بيش از اعداد اعلام شده است.حقشناس با تأکيد بر بر لزوم توجه به استفاده حداکثري از ظرفيت حوزه بنادر خزر بيان کرد: درحاليکه حجم کالاي کانتينري در مسير هند به روسيه از طريق کانال سوئز بسيار بالاست، عملکرد بنادر ايران در سال گذشته زير 20 هزار کانتينر و قزاقستان زير 40 هزار کانتينر بوده است، که اين امر نشاندهنده استفاده بسيار محدود از ظرفيت خزر ميباشد.وي با اشاره به روند رو به رشد همکاريهاي اقتصادي ميان کشورهاي منطقه گفت: امروز بخشي از کالاهاي ترکيه از طريق ريل وارد بندر انزلي و به ترکمنستان منتقل ميشود و در مقابل، فولاد و مواد شيميايي از روسيه و ترکمنستان به ايران آمده است، اما حجم تبادل هنوز بسيار اندک و در حدود 200 تا 300 هزار تُن است.حقشناس همچنين با تأکيد بر اهميت مسير شمال–جنوب و دستور دولت براي تکميل راهآهن رشت–آستارا گفت: در مسير 162 کيلومتري اين پروژه، تاکنون 60 کيلومتر آزادسازي انجام شده و تا پايان سال شمسي بخش قابل توجهي از مسير آماده خواهد شد تا حلقه مفقوده ريلي گيلان و کشورهاي حاشيه خزر تکميل شود.