موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13204
گرايش مدرسه سازي به سوي مناطق روستايي با مشارکت مردمي در افتتاح هزاران طرحبخش خبري - بهره‌برداري از

گرايش مدرسه سازي به سوي مناطق روستايي با مشارکت مردمي در افتتاح هزاران طرحبخش خبري - بهره‌برداري از طرح‌هاي «نهضت عدالت در فضاي آموزشي با مشارکت مردم»، به شکل هم‌زمان و به صورت ويديو کنفرانس باحضور رئيس‌جمهور آغاز شد.57 درصد اين طرحها شامل فضاهاي آموزشي، ورزشي و پرورشي در مناطق روستايي قرار دارند که با گرايش مدرسه سازي به سوي مناطق روستايي و با مشارکت مردمي به بهره‌برداري رسيده است.رئيس جمهور روز گذشته در آيين بهره‌برداري طرح‌هاي «نهضت عدالت در فضاي آموزشي با مشارکت مردم»، به شکل هم‌زمان و به صورت ويديو کنفرانس دستور افتتاح 2 هزار و 406 پروژه آموزش و پرورش و 2 هزار و 863 پروژه «ميدان همدلي» و 13 هزار و 576 مدرسه طرح «شهيد عجميان» را صادر کرد.اين طرح‌ها باهدف ارتقاي سطح عدالت آموزشي، توسعه زيرساخت‌هاي تربيتي و تقويت مشارکت‌هاي مردمي در ساخت و تجهيز مدارس اجرايي شده‌اند.دکتر مسعود پزشکيان در آيين بهره‌برداري هم‌زمان از طرح‌هاي «نهضت عدالت در فضاي آموزشي با مشارکت مردم» در شهرستان شهريار با قدرداني از تلاش خيرين، مسئولان و مديران محلي، بر ضرورت بازنگري در رويکردهاي آموزشي کشور و ارتقاي کيفيت ياددهي و يادگيري تأکيد کرد.وي افزود: هيچ دليلي وجود ندارد مدارس کشور از نظر کيفيت و استانداردهاي آموزشي پايين‌تر از مدارس ديگر کشورها باشند و نبايد پذيرفت که کلاس‌هاي درس از نظر امکانات، روش‌هاي آموزشي و کيفيت يادگيري ضعيف‌تر از ديگر نقاط جهان اداره شوند.رئيس‌جمهور شکستن قالب‌هاي ذهني و باور به امکان تغيير را شرط اصلي هر تحول دانست و گفت: نقطه آغاز هر تحول، تغيير در ذهنيت مديران، معلمان و کارشناسان است. زماني مي‌توان به کيفيت بالاي آموزش دست يافت که اين باور شکل بگيرد که هيچ دانش‌آموزي نبايد بدون يادگيري عميق و کسب مهارت کافي از کلاس خارج شود.پزشکيان با تأکيد بر اينکه در صورت شکل‌گيري اين باور در ذهن معلم، مدير، استاندار، وزير و رئيس‌جمهور، مسير تغيير آشکار خواهد شد و امکان ايجاد تحول اساسي در نظام آموزشي فراهم مي‌شود، افزو.د: ارتقاي کيفيت آموزش ارتباطي با تحريم و محدوديت‌هاي خارجي ندارد، موضوع کيفيت آموزشي مستقيماً به رفتار، علم، انگيزه و باور معلمان و مديران وابسته است.وي با بيان اينکه الگوسازي الهام‌بخش براي آينده کشور بايد از همين کلاس‌هاي درس و مدارس آغاز شود، استفاده از توان مردم و خيرين را يک راهکار اساسي براي توسعه زيرساخت‌هاي آموزشي دانست و گفت: هيچ خانواده‌اي تمايلي به آموزش ضعيف فرزندان خود ندارد و نظام آموزشي موظف است زمينه رشد و شکوفايي استعدادها را فراهم کند.رئيس‌جمهور با اشاره به نقش مدارس در شکل‌دهي آينده کشور، بر ضرورت هدايت ذهنيت دانش‌آموزان از دوران کودکي به سمت بهترين شدن و نقاد بودن تأکيد و افزود: باور به توانايي تغيير و بهتر شدن زمينه‌ساز پيشرفت و ارتقاي کشور است.پزشکيان با تأکيد بر ضرورت بهره‌گيري درست از منابع محدود، گفت: بهبود کيفيت آموزشي لزوما به معناي افزايش هزينه‌ها نيست و مي‌توان با هزينه کمتر، بهترين کيفيت را ارائه داد. طراحي روش‌هاي مديريتي کارآمد و تضمين ماندگاري اقدامات، از محورهاي اصلي اين تحول است.وي با اشاره به ظرفيت‌هاي انساني کشور، گفت: جامعه ايران نبايد از کشورهاي پيشرفته عقب بماند. استعداد انساني در ايران و ساير کشورها تفاوتي ندارد و در صورت شکل‌گيري باور و اراده تغيير، امکان شکوفايي کامل وجود دارد.رئيس‌جمهور در پايان ضمن قدرداني از تلاش همه دست‌اندرکاران آموزشي و خيرين تأکيد کرد نبايد به وضعيت موجود رضايت داد و لازم است هر روز راه‌هاي بهتر و کارآمدتري براي تربيت نسل آينده کشور جست‌وجو شودوزير آموزش و پرورش نيز در اين مراسم گفت: بهره‌برداري از 2 هزار و 407 مدرسه از مجموع هفت هزار و 730 پروژه در دست احداث، بخش کوچکي از دستاوردهاي نهضت بزرگ توسعه عدالت آموزشي در سطح کشور است.عليرضا کاظمي در آيين بهره‌برداري همزمان(ويديو کنفرانس) بيش از 2400 مدرسه، 2863 پروژه ورزشي(ميدان همدلي) و 13 هزار و 576 مدرسه طرح شهيد عجميان که با حضور رئيس جمهور برگزار شد، افزود: اين پروژه‌ها در قالب 6 محور اصلي اجرا شدند که در گام نخست 2407 مدرسه از مجموع 7730 پروژه فضاي آموزشي در دست اقدام به بهره‌برداري رسيد.وي با بيان اينکه امروز بخش کوچکي از دستاوردهاي نهضت بزرگ توسعه عدالت در فضاهاي آموزشي به بار نشسته و لبخند رضايت و شادي دانش‌آموزان و مردم، نشان‌دهنده اثر مثبت اين اقدامات در آينده کشور است. اظهار کرد: مابقي اين پروژه‌ها نيز در دهه فجر و پس از تعطيلات نوروز سال آينده به بهره‌برداري خواهند رسيد.وي به استانداردسازي تجهيزات آموزشي در سطح کشور هم اشاره کرد و گفت: در اين راستا تجهيزات مدارس در سامانه ملي بارگذاري و استانداردسازي مي‌شوند که 2 مدرسه آن به‌صورت پايلوت در شهر قدس و اطراف تهران اجرا شده است.کاظمي با اشاره به بهسازي کلاس‌هاي درس قديمي نيز افزود: بيش از 13 هزار و 500 مدرسه و 110 هزار کلاس درس با کمک هشت هزار گروه جهادي در سطح کشور بهسازي شدند که تاکنون 70 هزار کلاس درس آن آماده بهره‌برداري شده است.وزير آموزش و پرورش به استانداردسازي فضاهاي ورزشي در مدارس نيز اشاره کرد و افزود: 2 هزار و 863 پروژه ورزشي(ميدان همدلي) با مشارکت مردم، دهياري‌ها و شوراها آماده بهره‌برداري شد که از اين تعداد، 1600 پروژه آن ساخت چمن مصنوعي است.کاظمي، ارتقاي کيفيت آموزش معلمان و مديران مدارس را از ديگر اقدامات مرتبط با نهضت عدالت آموزشي برشمرد و گفت: تمام معلمان و مديران با روش‌ها، قالب‌هاي مختلف و استانداردهاي مهارتي لازم براي تدريس آماده مي‌شوند.وي با اشاره به استانداردسازي سامانه‌هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس نيز اظهار کرد: حدود 22 هزار کلاس درس در اين حوزه هدف‌گذاري شده است.کاظمي همچنين از مشارکت خيرين در اجراي اين پروژه‌ها قدرداني کرد و گفت: خيرين تاکنون نزديک به 17.6 هزار ميليارد تومان در توسعه مدارس سرمايه‌گذاري کرده‌اند که نشان‌دهنده اعتماد و همراهي جامعه با نظام تعليم و تربيت است.وزير آموزش و پرورش در پايان تأکيد کرد: اين اقدامات علاوه بر ايجاد فضاهاي آموزشي استاندارد، موجب فرهنگ‌سازي و تقويت مشارکت اجتماعي در حوزه آموزش و پرورش شده و افق روشني براي تربيت دانش‌آموزان مقتدر و آينده‌ساز فراهم مي‌کند.