موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13175
مرواريد وحدتدکتر يدالله حبيبيپس از آن ‌که حضرت موسي(ع) از ميعادگاه پروردگار بازگشت و مشاهده نمود مرد

مرواريد وحدتدکتر يدالله حبيبيپس از آن ‌که حضرت موسي(ع) از ميعادگاه پروردگار بازگشت و مشاهده نمود مردم از توحيد برگشته و دوباره به گوساله‌پرستي روي آورده‌اند، سراغ برادرش ‌هارون(ع) که وي را به عنوان جانشين خود براي رهبري مردم در زمان غيبت خويش قرار داده بود رفت و با شدت و عصبانيت هرچه تمام‌تر در حالي‌که ريش و موي سرش را گرفته و به سوي خود مي‌کشيد، گفت آيا از دستور من سرپيچي نمودي؟ هارون که ناراحتي شديد برادر را ديد، براي اين‌ که از عصبانيتش بکاهد و عذر موجه خويش را دراين ماجرابيان کند گفت: «اي فرزند مادرم! ريش و سرمرا مگير، من فکر کردم اگر به مبارزه برخيزم و درگيري پيدا کنم، تفرقه شديدي در ميان بني‌اسرائيل مي‌افتد، و از اين ترسيدم که تو به هنگام بازگشت بگوئي؛ چرا در ميان بني‌اسرائيل تفرقه افکندي و سفارش مرا در غيابم به ‌کار نبستي»؟ (طه/ سوره20، آيه94). ملاحظه مي‌فرمايئد طبق نص آيه قران، اولويت هارون(ع) علي‌رغم حادثه غم‌انگيز گوساله سامري، حفظ وحدت در ميان بني‏اسرائيل بود تا موسي برگردد ودر بستروحدت مردم امور را در مجاري آن جاري سازد. در هفته وحدت هستيم هفته‌اي که در ايران به فاصله ميان 12 ربيع‌الاول که سالگرد تولد حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(ص) بنا بر روايات اهل سنت است تا 17 ربيع‌الاول که تاريخ ولادت او بنا بر روايات موجود در شيعه است به اين عنوان شناخته مي‌شود.وحدت به معناي يکي‌بودن، يگانه‌بودن و پيوستگي آمده‌است. وحدت و اتحاد، امري انساني و برخاسته از ذات و سرشت انسان است که براي رسيدن به اهداف مشترک و عمومي در برابر مفاهيمي نظير کثرت، پراکندگي، اختلاف، تفرقه، گروه‌گرايي و واگرايي به کار مي‌رود.قرآن کريم به مسئله «اتحاد» از ديدگاه اجتماعي نگريسته و بر اهميت اتحاد ميان جهانيان، اديان، مسلمانان و نهاد خانواده تأکيد کرده است و پيوند ميان دلهاي مؤمنان را نوعي تصرف الهي مي‌شمارد و براي ايجاد و حفظ چنين يگانگي، ارسال پيامبران به همراه شرايع را ضروري مي‌داند.قرآن از اتحاد به عنوان «نعمت بزرگ» سخن به ميان آورده و از مؤمنان خواسته است تلخي و خطر دوران تفرقه را از ياد نبرند و به ياد داشته باشند که چگونه خداوند ميان آنان انس و الفت برقرار ساخت «واذکروا نعمت‌الله عليکم اذ کنتم اعداءاٌ فالّف بين قلوبکم»(آل عمران/ سوره3، آيه103) در آيات ديگر نيز بر ضرورت اتحاد تأکيد کرده و نسبت به پيامدهاي تفرقه هشدار داده است «واعتصموا بحبل‌الله جميعا ولاتفرقوا» آل عمران/ سوره3، آيه 103. «کان الناس امة واحدة» بقره/ سوره2، آيه213. «ضربت عليهم الذلة اين ما ثقفوا الا بحبل من‌الله و حبلِ من الناس» آل عمران/ سوره3، آيه112.حضرت علي امير المؤمنين(ع) در گفتاري بلند، سرنوشت امت‌هاي قبل و از اسلام را گوشزد مي‌کند که هنگام اتحاد و يک‌پارچگي، چگونه داراي عزت و شوکت بودند و بر جهانيان فرمان روايي داشتند اما آنگاه که پراکنده شدند، خواري وذلّت به آنان روي آورد واز هر سوي تاراج شدند. (نهج‌البلاغه، خطبه192)وحدت امت اسلاميموضوع هفته وحدت، وحدت امت اسلامي است که آيات و روايت فوق الاشاره ناظر بر آن هستند وبحق اگر امت اسلامي به لوازم ايمان و اعتقاد خود که ازجمله آن وحدت بين مسلمانان است پايبند باشند نبايد شاهد ذلت مسلمانان وقيموميت دشمنان خاصه صهيونيستها باشيم. آري فقط راهبرد "تفرقه بينداز حکومت‌کن" اين توانائي را داردکه بيش ازيک ميليارد ونيم مسلمان را در مقابل مشتي وحشي خوناشام صهيونيست و به قول شهيد امام موسي صدر شر مطلق (اسرائيل) بي‌خاصيت کند وچشمشان را بروي اين همه جنايات وقتل عام زنان و کودکان ببندد. پردازش قصه پر غصه اختلاف مسلمان و کيدهاي دشمنان در اين باره فرصت ديگري مي‌طلبد.وحدت مليملت بزرگوار و فرزانه ايران در طول تاريخ رمز جاودانگي واصالت ارزشهاي خود را همواره در وحدت دانسته و مي‌داند و به رغم تفاوتهاي قومي،نژادي و فرهنگي که دارد مدار اصلي خود را در دو مقوله فرهنگي ايراني-اسلامي ووطن دوستي حفظ کرده است و در مقاطع مختلف اين بلوغ و قدرت ملي خود را نشان داده است که نمونه بارزآن درجنگ ودفاع مقدس دوم موسوم به جنگ 12 روزه است. اکنون همگان باهر گرايش سياسي وقوميتي اذعان دارند تنها مؤلفه‌اي که در کنار قدرت نرم راهبري وقدرت سخت نظامي موازنه قدرت را به نفع ايران کشانيد و دشمن را متوقف کرد وحت ملي مردم ايران بود اين مؤلفه همچنان بايد تقويت و پاس داشته شود و از هر کنش و واکنشي که آن را تحت تأثير قرارميدهد اجتناب شود اگرچه تفطن افکار عمومي همچنان معطوف به اين مقوله است ولي در فضاي سياسي و عملکردي مواردي رامشاهده ميکنيم که خلاف اين منظور قدم بر‌مي‌دارند و خواسته يا ناخواسته مهمترين مؤلفه قدرت ملي را نشانه گرفته‌اند.اين افراد خوب است بدانند که با راهبرد وحدت ملي مي‌توان از شرايط فعلي عبور کرد و دشمنان را براي هميشه مايوس نمود. اگر جنگ اخير بازتعريف ساختار سازماني را ضروري نمود و شوراي عالي دفاع بوجود آمد اما و هزار اما که ضرورت ايران پيشرفته وتوسعه يافته و برخوردار از همه مؤلفه‌هاي تعالي مستلزم بازتعريف مشارکت همه در اداره کشوربا تشکيل شوراي عالي وحدت است. در سايه وحدت و احترام به همه سلائق و توانمنديها واستفاده درست ازمنابع ميتوان فلک را سقف شکافت وطرحي نو در انداخت.بطور معمول وقتي صحبت از وحدت ميشود تو گوئي بايد از بايد‌هاي وحدت هم صحبت نمود ولي به اعتقاد نگارنده بعد از چهل و هفت سال سعي و خطا به نظر براي وحدت در شرايط فعلي انجام ندادن بعض امور وحدت آفرين است که جهت اختصار فهرست آن را مي‌نويسم و تفصيل آن را به آينده وامي گذارم.- به افراد،گروهها،اقوام ونگرشها توهين نکنيم.- در اتخاذ مواضع تند خو وتنش‌زا نباشيم.- اقتصاد را بيش از اندازه دولتي نکنيم.- فقط به حزب و تبار و گروه خودمان فکر نکنيم.- خلاف قوانين و مقررات عمل نکنيم.- خلف وعده نکنيم وخلاف قول عمل نکنيم.- به افراد نادان وبي تعهد مسئوليت ندهيم.- نسبت به فساد در نظام اداري بي‌تفاوت نباشيم.- مردم را در ادارات معطل و سر گردان نکنيم.- از دولت الکترونيک فرار نکنيم.- به رانت خواران و مفسدين ميدان ندهيم.- قضات فاسد را به دادگستري راه ندهيم.- حقوق نجومي ندهيم.- قيمت کالاها را به اميد خدا رها نکنيم.- هر خبر و گزارشي را بدون اطمينان واختبار در فضاي مجازي منتشر نکنيم.- خارج از اطلاعات و سواد خود سخنراني نکنيم و خطبه نخوانيم.- درباره هرچيز اظهار نظر نکنيم.- از نقد وانتقاد نترسيم- افراد چاپلوس را از اطراف خودمان دور کنيم.- وخيلي کارها که بادازآنهاپرهيزکنيم. اميد است با پرهيز از اين امور مرواريد وحدت در صدف ايران عزيز همچنان محفوظ و فروزنده بماند. والسلام.