مديرعامل شرکت راه آهن:70 کيلومتر از خط ريلي رشت - آستارا تملک شدمديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: تاکنون 70 کيلومتر از خط ريلي رشت - آستارا به عنوان حلقه نهايي کريدور بينالمللي شمال - جنوب تملک شده است و اين عمليات با قدرت همچنان ادامه دارد.به گزارش ايلنا، جبارعلي ذاکري، پروژه راهآهن رشت - آستارا را بخش حياتي و حلقه مفقوده کريدور بينالمللي حمل و نقل شمال به جنوب دانست و گفت: اين خط ريلي نقش بسيار مهم و کليدي در اتصال ترانزيتي ايران به منطقه قفقاز، روسيه و مناطق اسکانديناوي و اروپا دارد. به گفته وي هر هفته بيش از سه کيلومتر از مسير ريلي رشت - آستارا تملک شده و آزادسازي ميشود.مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: تاکنون 70 کيلومتر از خط ريلي رشت - آستارا به عنوان حلقه نهايي کريدور بينالمللي شمال - جنوب تملک شده است و اين عمليات با قدرت همچنان ادامه دارد. مديرعامل شرکت راهآهن با تأکيد بر اينکه دولت، وزارت راه و شهرسازي و شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با جديت و حساسيت ويژهاي اين طرح را دنبال کرده و اجرايي ميکند، تصريح کرد: پيشبيني ميشود ظرف 2 تا سه ماه آينده شرکت پيمانکار مورد نظر اين پروژه مهم اقتصادي کشور و منطقه را زير عمليات اجرايي ببرد.ذاکري گفت: شرکت پيمانکاري مزبور اکنون درحال نمونهبرداري و گمانه زنيها براي انجام آزمايشات ژئوتکنيکي زمين و نيز بررسيهاي علمي و فني زيرسازي خط ريلي است که اميدواريم با اتمام تملک کامل اين مسير، فاز اجرايي آن بزودي و بلافاصله شروع شود.وي با اشاره به سفر اخير خود به کشورهاي روسيه و بلاروس، محور اصلي مذاکرات صورت گرفته با مقامات راه آهن اين 2 کشور را تمرکز بر اجرا و اتمام کريدور شمال - جنوب به عنوان يکي از بزرگترين پروژههاي ريلي کشور و منطقه عنوان کرد و افزود: طرفهاي مقابل نيز به دليل شرايط جديد منطقه و جنگ اوکراين به شدت علاقمند به بهرهبرداري از اين خط ريلي هستند.ذاکري ادامه داد: با توجه به شرايط موجود منطقه و حوزه قفقاز، ارتباطات ريلي و باري روسيه و بلاروس جز از طريق کريدور شمال - جنوب ممکن نيست و تنها از اين طريق است که آنها ميتوانند به درياهاي آزاد راه پيدا کنند که با توجه به تهديدات امنيت دريايي مسير ايران بهترين و امنترين مسير به شمار ميرود.وي مذاکرات با طرفهاي روسي براي فعال سازي کريدور شمال - جنوب را بسيار مفيد و مؤثر دانست و گفت: حلقه مفقوده اين مسير خط ريلي رشت - آستارا است که بايد تلاش شود در سريعترين زمان ممکن اين مسير به بهرهبرداري رسيده و از منافع سرشار اقتصادي آن ايران اسلامي استفاده کند.مديرعامل راه آهن گفت: مقامات روسي به شدت علاقمند به انتقال بار از طريق ايران به مرز هرات هستند و طرفهاي بلاروس نيز مشتاق انتقال محصولات کشاورزي به خصوص غلات به مرز پاکستان هستند که با اتمام خط ريلي رشت - آستارا اين امکان محقق ميشود.