موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13165
تحول در جاده‌هاي کرمانشاه؛رفع 19 نقطه حادثه‌خيز استان و جهش در بخش راهداري کرمانشاه

کرمانشاه در يک سال اخير شاهد تحولي کم‌سابقه در حوزه راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بوده است؛ تحولي که نه‌تنها امنيت راه‌ها و ايمني تردد را افزايش داده، بلکه با اقداماتي از جمله رفع کامل نقاط حادثه‌خيز و ورود خيرين به عرصه راه‌سازي گرفته تا نوسازي ناوگان فرسوده و آماده‌سازي گسترده براي ميزباني از زائران اربعين، افق تازه‌اي براي توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل اين استان گشوده است. مجموعه اين اقدامات سبب شده نام اين استان در ميان پنج استان برتر کشور در حوزه راهداري بدرخشد.نشست خبري اخير يزدان خسروي مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان کرمانشاه به‌مناسبت پاسداشت روز خبرنگار، فرصتي بود تا مجموعه‌اي از اقدامات گسترده و کم‌سابقه در حوزه راهداري، حمل‌ونقل و ايمن‌سازي جاده‌ها تشريح شود، اقداماتي که نه‌تنها گره‌هاي قديمي اين بخش را باز کرده، بلکه مسير توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل در استان کرمانشاه را هموار ساخته است.رفع نقاط حادثه‌خيز؛ پاياني بر انتظار چند سالهيکي از مهم‌ترين خبرهاي اين نشست، پايان يافتن معضل نقاط حادثه‌خيز در کرمانشاه بود. خسروي با اشاره به اينکه سال‌ها 19 نقطه حادثه‌خيز مصوب در اين استان شناسايي و داراي رديف اعتباري بودند، گفت: همه اين نقاط به صورت کامل رفع شده است. علاوه بر آن، از ابتداي سال جاري 94 نقطه مستعد حادثه ديگر که رديف اعتباري مشخصي نداشتند نيز با استفاده از اعتبارات داخلي سازمان راهداري و همکاري پليس راه ايمن‌سازي شده‌اند.به گفته وي، همين اقدام مهم سبب کاهش محسوس تلفات جاده‌اي در استان شده و کرمانشاه را به يکي از استان‌هاي پيشرو در مديريت ايمني راه‌ها تبديل کرده است.اعتبارات ويژه سفر رياست جمهوري؛ فرصتي براي جهش در زيرساخت‎هاي کرمانشاهخسروي با اشاره به سفر رئيس‌جمهور به کرمانشاه در ماه‌هاي گذشته يادآوري کرد: در اين سفر، اعتباري بالغ بر 1.4 همت براي بهسازي و رفع نقاط حادثه‌خيز جاده‌اي و همچنين بهبود وضعيت راه‌هاي روستايي استان اختصاص يافت. اين منابع قرار است طي سه سال و به صورت مساوي از محل اعتبارات استاني و ملي تأمين شود. براساس برنامه‌ريزي‌ها، تنها در سال نخست حدود 300 ميليارد تومان به اين حوزه تزريق خواهد شد؛ اعتباري که مي‌تواند مسير توسعه روستاهاي دورافتاده و محروم اين استان را هموار کند.خيرين راه‌ساز؛ تجربه‌اي تازه در کرمانشاهيکي ديگر از اقدامات شاخص راهداري کرمانشاه در ماه‌هاي اخير، ورود خيرين به حوزه راه‌سازي بود؛ تجربه‌اي که براي نخستين بار در استان رقم خورد. خسروي با اشاره به جلسات متعددي که با فرمانداران 14 شهرستان برگزار شده، گفت: با رايزني‌هاي انجام گرفته توانستيم پاي خيرين را به راه‌سازي باز کنيم.به گفته وي، با مشارکت خيرين راه‌ساز، تاکنون احداث 50 کيلومتر راه روستايي در دستور کار قرار گرفته که حدود 16 کيلومتر آن آماده آسفالت است. اين اقدام مي‌تواند نقطه عطفي در توسعه عدالت محور زيرساخت‌هاي جاده‌اي روستاهاي کرمانشاه باشد.اربعين 1404؛ آزموني موفق براي راهداري کرمانشاهمديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان با اشاره به عمليات اربعين حسيني سال جاري، تأکيد کرد: کرمانشاه يکي از مهم‌ترين معابر تردد زائران اربعين است و به همين دليل از ماه‌ها پيش آماده‌سازي راه‌ها در دستور کار قرار گرفت.وي گفت: در همين راستا، بهسازي و روکش بيش از 200 کيلومتر از راه‌هاي مواصلاتي اين استان، خط‌کشي 8 هزار و 500 کيلومتر از جاده‌ها، نصب تابلوهاي اطلاع‌رساني و انتظامي و افزايش گيت‌هاي پايانه مرزي خسروي انجام گرفت.به گفته خسروي، نظارت مستمر بر مجتمع‌هاي خدمات رفاهي مسير زائران نيز باعث شد که اربعين 1404 بدون هيچ مشکل جدي در حوزه راهداري برگزار شود و استان کرمانشاه بار ديگر توانمندي خود را در مديريت بزرگ‌ترين عمليات تردد جاده‌اي کشور به نمايش بگذارد.وي گفت: يکي از چالش‌هاي جدي راهداري کرمانشاه در سال‌هاي گذشته، فرسودگي و زمين‌گير شدن بخش بزرگي از ماشين‌آلات بود که تا 9 ماه پيش حدود 60 درصد ماشين‌آلات ما از کار افتاده بود.خسروي افزود: اما با تعميرات گسترده و برنامه‌ريزي منسجم، اکنون تنها پنج درصد اين ماشين‌آلات نيازمند تعمير است. علاوه بر آن، پس از شش سال وقفه، اخيراً 72 دستگاه ماشين‌آلات سبک و سنگين جديد به ناوگان راهداري اين استان افزوده شد؛ اتفاقي که مي‌تواند ظرفيت عملياتي راهداري کرمانشاه را به شکل چشمگيري افزايش دهد.حمل‌ونقل کالا و ترانزيت؛ مزيتي راهبردي براي کرمانشاهمديرکل راهداري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: کرمانشاه به دليل قرار گرفتن در مسير ترانزيت بين‌المللي و نزديکي به مرز عراق، از ظرفيت ويژه‌اي در بخش حمل‌ونقل کالا برخوردار است.خسروي افزود: استان کرمانشاه يکي از ارزان‌ترين نرخ‌هاي حمل‌ونقل کالا در کشور را دارد و اين موضوع مي‌تواند به توسعه ترانزيت و افزايش سهم اين استان در تجارت منطقه‌اي کمک کند.وي با تأکيد بر اينکه ترانزيت براي کرمانشاه «نان‌آور» است و تقويت آن بايد در اولويت برنامه‌هاي توسعه‌اي استان قرار گيرد، خاطر نشان کرد: موقعيت جغرافيايي کرمانشاه و مجاورت با مرزهاي غربي، اين استان را به شاهراهي حياتي در مبادلات تجاري و تردد مسافري تبديل کرده است.کرمانشاه؛ جزو پنج استان برتر راهداري کشورخسروي در پايان سخنانش با اشاره به ارزيابي‌هاي وزارت راه و شهرسازي اعلام کرد: اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کرمانشاه در پنج ماهه نخست سال جاري در جمع پنج استان برتر کشور از نظر عملکرد قرار گرفته است و اين موفقيت نشان مي‌دهد که با وجود همه مشکلات و محدوديت‌ها، عزم و اراده جدي براي ارتقاي جايگاه اين استان در سطح ملي وجود دارد.گفتني است؛ مجموعه اقدامات راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کرمانشاه در سال جاري، تصويري از مديريتي نوين و آينده‌نگر به نمايش مي‌گذارد؛ مديريتي که نه‌تنها به رفع مشکلات فوري پرداخته، بلکه با جذب سرمايه‌هاي ملي، جلب مشارکت خيرين و نوسازي ناوگان، بستر توسعه پايدار حمل‌ونقل استان را فراهم کرده است. بدون ترديد، تداوم اين مسير مي‌تواند جايگاه کرمانشاه را به‌عنوان يکي از قطب‌هاي اصلي ترانزيت و کانون‌هاي راهبردي غرب کشور بيش از پيش تثبيت کند.