طراحي شاخص تأثير سياستي ايران در مرکز پژوهشهاي مجلسرئيس مرکز پژوهشهاي مجلس، از طراحي شاخصي تحت عنو
طراحي شاخص تأثير سياستي ايران در مرکز پژوهشهاي مجلسرئيس مرکز پژوهشهاي مجلس، از طراحي شاخصي تحت عنوان "شاخص تأثير سياستي ايران" براساس تجارب جهاني در اين مرکز خبرداد وگفت:مرکز پژوهشهاي مجلس پيشقدم پياده سازي اين شاخص شده است.بابک نگاهداري گفت: شکاف ميان توليدات علمي و کاربرد عملي آنها در سياستگذاري مسئلهاي مهمي است که موجب شده عليرغم کسب رتبه هفدهم توليدات علمي در عرصه بينالمللي، ظرفيت علمي و دانشگاهي نخبگان نتواند به حل مسائل کشور بيانجامد.وي افزود: اين چالش نه تنها مانع از تبديل دانش توليدشده به راهحلهاي ملموس براي مسائل ملي ميشود، بلکه بعضاً به اتخاذ تصميمات يکباره و بدون پشتوانه علمي کافي در نظام سياستگذاري منجر شده است چراکه پژوهشگران در فضاي دانشگاهي بر توليد دانش متمرکزند، درحالي که سياستگذاران به دنبال پاسخهاي سريع و کاربردي براي چالشهاي اداره کشور هستند.رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس افزود:در مواجهه با اين چالش حياتي و با هدف تقويت پيوند ميان نظام علم و عرصه حکمراني و سياستگذاري کشور،مرکز پژوهشها اقدام به طراحي شاخصي تحت عنوان "شاخص تأثير سياستي ايران" براساس تجارب جهاني کرده است. هدف اين شاخص پيوند ميان مقالات علمي،کتاب و پايان نامههاي دانشگاهي با قوانين و سياستهاي کشور است ودرصورت پذيرفته شدن آن در حکمراني علمي و دانشگاهي کشور، به هر محقق دانشگاهي يک شناسه جديد تحت عنوان شاخص تأثير سياستي اعطا ميشود.وي ادامه داد: اين اقدام موجب خواهد شد اساتيد دانشگاه يک رقابت سالم در جهت حل مسائل سياستگذاري و نظام تصميم-گيري کشور داشته باشند و بر اين مبنا مورد سنجش و ارزيابي قرار گيرند. به طور کلي مزاياي اين شاخص بومي، شامل ارتقاي رزومه حرفهاي پژوهشگران، اثبات تأثير اجتماعي و سياستي خروجيهاي دانشگاهها و مؤسسات پژوهشي و دسترسي سياستگذاران به شواهد علمي بومي خواهد بود.رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس با بيان اين که شاخص تأثير سياستي ايران ميتواند با رديابي استناد مقالات علمي در اسناد سياستي، پلي مؤثر بين پژوهش و عمل ايجاد کند، اظهارداشت: اين ابزار توليد علم ايران را بهسوي حل مسائل واقعي کشور هدايت ميکند و سياستگذاري را بر پايه شواهد علمي بومي قرار ميدهد. در نتيجه، هم پژوهشگران انگيزه بيشتري براي کارهاي کاربردي پيدا ميکنند و هم تصميمگيريهاي کلان کارشناسيتر خواهد شد.وي در تبيين گامهاي عملياتي اجراي شاخص تأثير سياستي ايران گفت: براي پياده سازي اين شاخص در عرصه ملي گامهاي عملياتي ميبايست طي شود نخست هماهنگي بيننهادي که لازمه طراحي و پياده سازي اين شاخص همکاري بين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان و شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.نگاهداري، دومين گام را ايجاد سامانه کاربرمحور دانست و در تشريح آن توضيح داد: لازم است سامانهاي با قابليت جستجوي موضوعي، نمايش صفحه شخصي هر پژوهشگر و ارائه گزارشهاي تحليلي طراحي شود که اسناد سياستي مانند برنامههاي توسعه، قوانين و گزارشهاي مراکز سياستپژوهي و مقالات علمي فارسي از پايگاههاي ISC، SID و مجلات دانشگاهي را در يک پايگاه داده مرکزي گردآوري کند.وي، گام سوم را طراحي معيار عددي بر شمرد و خاطرنشان کرد: براين اساس معياري با ترکيبي از تعداد استنادها و وزن اسناد طراحي شود تا اثرگذاري پژوهشها را سنجيده و در رتبهبندي پژوهشگران بهکار رود.رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس گام چهارم را تقويت فرهنگ استناددهي عنوان کرد و گفت:براين اساس استانداردهاي ملي استناددهي تدوين و از طريق کارگاههاي آموزشي و برنامههاي ترويجي، فرهنگ ارجاعدهي دقيق در اسناد سياستي نهادينه شود.