معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد:امضاي نهايي قرارداد ريلي رشت - آستارا تا يک ماه آيندهمعاون وزير راه
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد:امضاي نهايي قرارداد ريلي رشت - آستارا تا يک ماه آيندهمعاون وزير راه و شهرسازي گفت: تا کمتر از يک ماه آينده گروهي از ايران براي امضاي نهايي قرارداد ريلي رشت - آستارا به روسيه سفر خواهد کرد و پس از آن عمليات اجرايي اين پروژه را ميتوان آغاز کرد.هوشنگ بازوند در چهارمين روز از نهمين نمايشگاه حمل و نقل، لجستيک و صنايع وابسته در نشست خبري افزود: يکي از حلقههاي مفقوده کريدور آستارا به چابهار، محور ريلي رشت به آستارا است. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناي حمل و نقل کشور گفت: اين پروژه با مشکلاتي مواجه بود؛ از جمله اينکه بايد منابعي براي تملک اراضي آن اختصاص مييافت. همچنين توافقنامهاي در گذشته بين دو کشور وجود داشت که بايد سير حقوقي خود را طي ميکرد اما اينگونه نشد تا اينکه در دولت چهاردهم جان تازهاي گرفت.وي ادامه داد: هماکنون 106 کيلومتر از اين مسير تملک شده که تا پايان آذر ماه به 110 کيلومتر خواهد رسيد. اين درحاليست که در 10 سال گذشته فقط 20 کيلومتر از اراضي تملک شده بود. بازوند با بيان اينکه نزديک به 35 کيلومتر از اين مسير به تصويب رسيده است، گفت: پيش از اين دولت روسيه شرط گذاشته بود که کل مسير بايد تملک شود تا عمليات اجرايي آغاز شود، اما اکنون از آن شرط خود کوتاه آمده است.وي افزود: پيشنهاد قرارداد اجرايي ازسوي روسها براي ما ارسال شده است که حدود 75 درصد آن مطابق با نظرات ما است. از جمله روي ساختمان ايستگاهها نقطه نظراتي دارند که با آنها اختلاف داريم. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: محور ريلي رشت - آستارا مجوزهاي محيطزيستي را اخذ کرده است.وي تأکيد کرد: در اجراي پروژه ريلي رشت - آستارا پيمانکاران ايراني حضور دارند و قرار نيست از حضور پيمانکاران روسي استفاده شود. درحال حاضر نيست قرارگاه خاتم به عنوان پيمانکار اصلي مشغول به کار است. وي تأکيد کرد: يکي از اولويتهاي اصلي ما مطابق برنامه هفتم پيشرفت، تکميل کريدورها است که در بخش ريلي 80 درصد مسيرها، در بخش آزادراهي 90 درصد مسيرها و در بخش بزرگراهي 40 درصد مسيرهاي ما را در بر ميگيرد.بازوند تأکيد کرد: اصليترين چالش ما در موضوع کريدورها، تامين منابع مالي است. اما به اين معنا نبوده که در سالهاي گذشته ما دست روي دست گذاشته باشيم يا اين کريدورها در حد شعار باشند، بلکه اين يک الزام قانوني است. وي افزود: اگر ارتباط کريدورها با خارج از کشور و همسايگان برقرار شود که البته نيازمند تقويت ارتباطات ديپلماسي هست، به طور قطع درآمدهاي خوبي براي کشور به دنبال خواهد داشت.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: براي صادرات محصولات هند به سمت اروپا، هيچ مسيري بهتر از چابهار- آستارا نيست که ارزان و نزديک است. يا براي محصولات چينيها هيچ مسيري بهتر از مسير سرخس- کرمانشاه خسروي نيست. وي با اشاره به اينکه کريدورها ميتواند در آينده بهعنوان يکي از منابع مهم درآمدي کشورها و جايگزين نفت و انرژي شود، افزود: طبيعي است که با چنين رويکردي بايد تکليف کريدورهاي کشور روشن شود و در اين ميان، کشورهاي همسايه نيز بهطور جدي درحال توسعه کريدورهاي خود هستند.اين مقام مسئول با اشاره به کريدور شمال ـ جنوب گفت: اين مسير شامل خطوط ريلي، آزادراهي و بزرگراهي از آستارا به چابهار يا از آستارا به بندرعباس است. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل تصريح کرد: عراق نيز بهعنوان رقيب منطقهاي، کريدوري در بندر امالقصر ايجاد کرده است. به همين دلايل کريدورها صرفاً مسيرهاي جابهجايي بار و مسافر نيستند، بلکه مزيتهاي فراواني دارند و ميتوانند در حوزههاي اقتصادي و سياسي نقشآفرين باشند. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل ادامه داد: در حوزه ريلي تاکنون 9 کريدور تعريف شده است؛ شامل 6 مسير شمال ـ جنوب و سه کريدور شرقي ـ غربي. شاخصترين مسير شمال ـ جنوب، کريدور آستارا ـ چابهار است. همچنين 11 کريدور بزرگراهي طراحي شده که 6 مسير آن شمال ـ جنوب و پنج مسير شرقي ـ غربي است.