موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13260
دکتر پزشکيان:مهم‌ترين اولويت ما در بخش حمل‌ونقل، توسعه ناوگان عمومي و تکميل کريدورهاي ريلي کشور استر

دکتر پزشکيان:مهم‌ترين اولويت ما در بخش حمل‌ونقل، توسعه ناوگان عمومي و تکميل کريدورهاي ريلي کشور استرئيس جمهور ضمن تعيين الزامات مديريت پروژه‌هاي حمل‌ونقل ريلي تصريح کرد‌: مهم‌ترين اولويت ما در بخش حمل‌ونقل، توسعه ناوگان عمومي به‌ويژه قطار و اتوبوس و همچنين تکميل کريدورهاي ريلي کشور است.نشست تخصصي بررسي گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازي در حوزه توسعه قطارهاي حومه‌اي و منطقه‌اي تهران و ارزيابي ميزان پيشرفت اجراي دستورات رئيس‌جمهور در اين زمينه، با حضور دکتر مسعود پزشکيان برگزار شد.در اين جلسه آخرين وضعيت ناوگان حمل‌ونقل ريلي کشور به ‌ويژه در محدوده کلان‌شهر تهران و شهرهاي پيراموني، به‌صورت جامع مورد بررسي قرار گرفت. همچنين گزارشي از اقدامات انجام‌شده ارائه شد که از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به راه‌اندازي مجدد ريل‌باس‌هاي متوقف ‌شده، اجراي ساختار مديريتي ستاد توسعه قطارهاي حومه‌اي کشور، تهيه پيش‌نويس سند راهبردي توسعه حمل‌ونقل ريلي حومه‌اي تهران و بررسي برنامه‌هاي تأمين مالي پروژه‌هاي مرتبط اشاره کرد. ارزيابي ميزان تحقق و پيشرفت دستورات صادر شده ازسوي رئيس‌جمهور در اين حوزه نيز از محورهاي اصلي اين نشست بود.دکتر پزشکيان در اين جلسه با اشاره به رويکرد کلان دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومي اظهار داشت: مهم‌ترين اولويت ما در بخش حمل‌ونقل، توسعه ناوگان عمومي به‌ويژه قطار و اتوبوس و همچنين تکميل کريدورهاي ريلي کشور است. راهبرد دولت بر اين است که تا حد امکان ناوگان حمل‌ونقل عمومي به سمت برقي‌سازي حرکت کند، چرا که اين رويکرد علاوه بر کاهش آلودگي هوا، به ارتقاي بهره‌وري انرژي و کاهش هزينه‌هاي بلندمدت منجر خواهد شد.رئيس‌جمهور در ادامه، بر اهميت نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمي در توسعه حمل‌ونقل ريلي تأکيد کرد و گفت: بهره‌گيري از ظرفيت علمي دانشگاه‌ها و نخبگان کشور ضروري است تا شبکه حمل‌ونقل ريلي به‌صورت اصولي، علمي و مبتني بر مطالعات دقيق طراحي، اجرا و بهره‌برداري شود.دکتر پزشکيان در ادامه سه محور اساسي را به‌عنوان الزامات مديريت پروژه‌هاي حمل‌ونقل ريلي مورد تأکيد قرار داد و تصريح کرد: نخست آنکه پروژه‌ها و ميزان پيشرفت آن‌ها بايد به‌صورت شفاف و مستمر قابل پايش باشد. دوم، تأمين منابع مالي مورد نياز پروژه‌ها بايد به‌موقع و براساس برنامه مشخص انجام شود و سوم، نحوه مشارکت بخش خصوصي و مدل‌هاي واگذاري طرح‌ها بايد به‌روشني تعريف و ابلاغ شود تا از سردرگمي و تاخير در اجرا جلوگيري به عمل آيد.رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود، سياست قاطع دولت در حوزه مديريت جمعيت و توسعه شهري تهران را تشريح کرد و گفت: سياست دولت جلوگيري از هرگونه بارگذاري جديد جمعيت در شهر تهران و شهرهاي حومه‌اي است، چرا که اين روند تنها به تشديد چالش‌هاي موجود منجر خواهد شد. هرگونه صدور مجوز که موجب افزايش تراکم و ايجاد کانون جمعيت جديد شود، ممنوع است.دکتر پزشکيان با انتقاد از رويه‌هاي نادرست در مديريت شهري افزود: شهرداري‌ها نبايد به سمت تراکم‌فروشي حرکت کنند. هيچ راهي جز کنترل جدي توسعه جمعيتي در پايتخت وجود ندارد چرا که در غير اين صورت، تهران به نقطه‌اي غيرقابل بازگشت خواهد رسيد.رئيس‌جمهور همچنين تأکيد کرد: تمام اقدامات و برنامه‌هاي دولت در حوزه حمل‌ونقل و توسعه قطارهاي حومه‌اي، صرفا معطوف به ارتقاي سطح خدمات‌‌رساني به شهروندان و بهبود کيفيت زندگي آنان است، نه ايجاد زمينه براي توسعه بيشتر شهر تهران؛ نگاه ما خدمت‌ محور و مبتني بر پاسخ به نيازهاي واقعي مردم است.در اين جلسه همچنين گزارشي ازسوي وزير راه و شهرسازي و مديرعامل راه‌آهن کشور در خصوص ميزان بهبود وضعيت جابجايي و حمل و نقل، متاثر از اقدامات دولت چهاردهم در توسعه خطوط ريلي حومه استان تهران از جمله افزايش قابل توجه ظرفيت جابجايي از 6.9 ميليون نفر سفر روزانه به 160 ميليون نفر سفر، پس از تکميل و اجراي کامل طرح‌هاي جاري، ارائه شد.