موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13258
جانشين رئيس پليس راهور فراجا عنوان کردبا پديده «جوانمرگي» در تصادفات مواجه هستيمجانشين رئيس پليس راه

جانشين رئيس پليس راهور فراجا عنوان کردبا پديده «جوانمرگي» در تصادفات مواجه هستيمجانشين رئيس پليس راهور فراجا با بيان اينکه سالانه حدود 20 هزار نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست مي‌دهند، اين آمار را فاجعه‌اي انساني توصيف کرد و گفت: پليس راهور با دراز کردن دست همکاري به سوي شرکت‌هاي دانش‌بنيان، به دنبال بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين و هم‌افزايي ميان دستگاه‌ها براي مديريت هوشمند ترافيک و کاهش سوانح رانندگي است.به گزارش خبرنگار ما سردار حسن مؤمني در رويداد تبادل فناوري در حوزه کارآفريني و مديريت ترافيک در عصر هوشمندي با قدرداني از خدمات و تلاش‌هاي اين مجموعه‌ها، گفت: هدف از برگزاري اين جلسه، قدرداني از زحمات شما و دراز کردن دست همکاري پليس راهور به سوي شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي برداشتن گام‌هاي مؤثر در مديريت ترافيک و کاهش تصادفات است.جانشين رئيس پليس راهور فراجا با اشاره به آمار نگران‌کننده سوانح رانندگي در کشور عنوان کرد: سالانه حدود 20 هزار نفر از هم وطنانمان در تصادفات جان خود را از دست مي‌دهند و نزديک به 400 هزار نفر مصدوم مي‌شوند که 10 تا 15 درصد آنان دچار معلوليت مي‌شوند.وي ادامه داد: اين ارقام يک فاجعه انساني است و هيچ‌ يک از ما راضي نيستيم حتي قطره‌اي خون از هموطنانمان به دليل تصادف ريخته شود.مؤمني عنوان کرد: بيش از 30 دستگاه در موضوع تصادفات نقش دارند و اگر بتوانيم ميان همه اين دستگاه‌ها هم‌افزايي کامل ايجاد کنيم و هرکدام مسئوليت‌هاي خود را به‌ درستي انجام دهند، مي‌توان به کاهش محسوس تصادفات اميدوار بود.وي با تأکيد بر اختلاف‌نظرهاي طبيعي در مديريت‌ها خاطرنشان کرد: با وجود تفاوت ديدگاه‌ها، در اين جمع يک وجه مشترک وجود دارد و آن اراده جدي براي کاهش تصادفات است. پليس راهور فراجا از پليس‌هاي پيشرو در هوشمندسازي به شمار مي‌رود، اما اقدامات انجام‌شده کافي نيست و بايد استفاده از فناوري‌هاي نوين به‌طور جدي گسترش يابد.جانشين رئيس پليس راهور فراجا تصريح کرد: انتخاب مسير نوين و فاصله گرفتن از روش‌هاي سنتي، نيازمند بهره‌گيري از توان فکري و تخصصي شرکت‌هاي دانش‌بنيان است. عزم و اراده پليس راهور بر ادامه اين مسير، حتي با وجود موانع، جدي است و اميدواريم با همکاري مشترک، گام‌هاي مؤثري براي حفظ جان هموطنان برداشته شود.جانشين رئيس پليس راهور فراجا با اشاره به افزايش دوباره تصادفات در سال جاري، گفت: متأسفانه در سال 1403 پس از چند سال کاهش، دوباره شاهد رشد تصادفات هستيم. براساس آمار رسمي پزشکي قانوني، در هفت‌ماهه نخست امسال حدود 3 تا 4 درصد افزايش جان‌باختگان ثبت شده و 12 هزار و 780 نفر از هموطنانمان جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند.وي ادامه داد: نکته نگران‌کننده اين است که اين افزايش بيشتر در حوزه درون‌شهري رخ داده؛ به‌طوري‌که تصادفات درون‌شهري حدود 10 درصد رشد داشته، درحالي که افزايش تصادفات برون‌شهري تنها حدود يک‌ونيم درصد بوده است. اين روند در سال‌هاي گذشته سابقه نداشته است.مؤمني خاطرنشان کرد: بيشترين قربانيان تصادفات درون‌شهري، کاربران آسيب‌پذير يعني موتورسواران و عابران پياده هستند. لازم است با تمرکز ويژه بر حوزه موتورسيکلت، از فناوري‌هاي نوين در عصر هوشمندسازي براي کنترل، نظارت و کاهش آسيب‌پذيري اين گروه استفاده کنيم.وي با اشاره به اينکه با پديده جوانمرگي در تصادفات مواجه هستيم، ادامه داد: درحالي که کشور سياست جواني جمعيت را دنبال مي‌کند، متأسفانه بيشترين قربانيان تصادفات از ميان جوانان و نيروهاي مولد جامعه هستند. حدود 20 درصد جان‌باختگان تصادفات در بازه سني 21 تا 30 سال قرار دارند و بيش از 60 درصد جان‌باختگان را افراد در سن کار تشکيل مي‌دهند. اين موضوع خسارات جبران‌ناپذيري را از نظر انساني، اقتصادي و اجتماعي به کشور وارد مي‌کند.جانشين رئيس پليس راهور فراجا خاطرنشان کرد: در حوزه کاهش تصادفات، اختيار انتخاب نداريم و ناگزير بايد به سمت استفاده از فناوري‌هاي نوين حرکت کنيم. در عصر هوش مصنوعي، اينترنت اشيا و فناوري‌هاي نوظهور، نمي‌توان با ابزارها و روش‌هاي سال‌هاي گذشته مسائل امروز را حل کرد. سرعت رشد فناوري بسيار بالاست و اگر از اين ظرفيت‌ها به‌درستي استفاده نکنيم، از روند تحولات عقب خواهيم ماند.