خودروهاي ديزلي فرسوده يکي از کانونهاي اصلي آلودگي هوا در کلانشهرهارئيس پليس راهور فراجا با تشريح ن
خودروهاي ديزلي فرسوده يکي از کانونهاي اصلي آلودگي هوا در کلانشهرهارئيس پليس راهور فراجا با تشريح نقش خودروهاي ديزلي و طرح زوجوفرد در آلودگي هوا تأکيد کرد: «تنها راهحل» بحران آلودگي، ابزار پليسي نيست و کشور نيازمند بستهاي جامع شامل نوسازي ناوگان شهري، استانداردسازي سوخت و موتور خودروها، ساماندهي موتورسيکلتهاي فرسوده و توسعه حملونقل عمومي است.سردار سيد تيمور حسيني در تشريح وضعيت آلودگيهاي متحرک و سهم خودروهاي ديزلي در آلودگي کلانشهرها با استناد به آخرين آمارهاي سازمان حفاظت محيطزيست اظهار کرد: معمولاً خودروهاي ديزلي بيشترين سهم را در توليد آلايندگي دارند و در اين ميان بخش قابل توجهي از ناوگان شهرداريها نيز ديزلي است.وي در پاسخ به اين پرسش که آيا برخورد با اين خودروها در دستور کار پليس قرار دارد يا خير؟ گفت: فرقي نميکند. تمام گروههاي مختلف ناوگان حملونقل تحت کنترل پليس هستند اما يک نکته مهم وجود دارد و آن اين است که بخشي از خدمات شهري، مانند حوزه پسماند و جمعآوري زباله، توزيع آرد، توزيع سوخت و حتي انتقال بخشي از مصالح ساختماني توسط همين ناوگان انجام ميشود.حسيني افزود: بايد بدانيم تبعات هر تصميم چه خواهد بود بنابراين ابتدا بايد يک ناوگان جديد، آماده، قابل و کارآمد وارد چرخه خدمات شهري شود تا بتوانيم خودروهاي ديزلي فرسوده را جمعآوري کنيم. تا زماني که اين ناوگان تأمين نشده، تنها ميتوان اين خودروها را موظف کرد حداقل اقدامات را انجام دهند، از جمله رفع نقصها و استفاده از کاتاليستها و تجهيزاتي که بخشي از آلايندگي را کاهش ميدهد.رئيس پليس راهور فراجا ادامه داد: الزامگذاري در اين حوزه و اعمال استانداردها وظيفه سازمان محيطزيست است. هم نظارت و هم اجرا بايد توسط اين سازمان و با همکاري بخشهايي مانند شهرداريها انجام شود بنابراين صرفاً ابزار پليسي پاسخگوي شرايط امروز نيست و نيازمند اقدامهاي ريشهايتر هستيم. حسيني يکي از چالشهاي جدي آلودگي هوا را وضعيت موتورسيکلتها دانست و گفت: بيش از 90 درصد موتورسيکلتها در سطح فرسودگي قرار دارند و بايد براي آنها تعيين تکليف شود. تا زماني که اين موضوع حل نشود، نميتوان انتظار داشت کيفيت هوا ارتقاي جدي پيدا کند.